Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-12, 11:50
Medlem
Judar styr väldigt mycket i världen och söndrar andra grupper så dom kan håll makten kvar inom sin stamm så jag är inte förvånad om dom inte är gillade i allmänhet för dom härskar och söndrar vart dom än är.
Citera
2022-03-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag tror att du ska skilja på hat och hat här:

1. Nazister: Rasister med rötter i det förra århundradets rasbiologi och antisemitism. Sjukt.

2. Islamister: Motsätter sig den judiska/sionistiska apartheidstaten Israel på ockuperad palestinsk mark. Förståeligt.

Själv skiljer jag på "judar" vs "sionister" och nej, jag "hatar" inte sionister. Jag ogillar bara etnisk rensning, apartheid och stöld av ett helt land. En stöld och expansion som pågår i detta nu.

Det strider mot både folkrätten och FN's stadgar mot brott mot mänskligheten.

Skilj på:
- Judar vs sionister.

- Muslimer vs islamister.
...och du ska se att det underlättar.

Ändå komiskt att kalla Israel för apartheid, en stat som består av ett folk som levde under ett riktigt apartheid i mer än tusen år, för att sedan 1940-talet bli attackerade av mordiska grannar. Alla ickejudar borde fördrivas från Gaza och området Palestina, människorna där är till största del inflyttare utan historisk förankring i området. Det är en likvärdig olaglig expansion eftersom området Palestina borde vara judiskt. Det borde judar där innan Israel bildades.

När judarna äntligen sitter med större puffra så gråter araberna som om de var offer. Om man väljer en terroristgrupp som lokalt styre så får man skylla sig själva. Idéen till Hamas är uråldrig och har inte skapats under konflikten, inte heller när Israel på ett fredligt sätt utropade sig som stat och araber i landet slaktade barn och kvinnor, utan långt tidigare.
Citera
2022-03-14, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Ändå komiskt att kalla Israel för apartheid,
Det tycker nog inte de miljontals palestinier som har blivit utsatta för etnisk rensning och fördrivits från sitt land och sina hem.

Att det är "komiskt".

Citat:
en stat som består av ett folk som levde under ett riktigt apartheid i mer än tusen år
Om du menar att etniska judar sedan 70evt har utgjort en minoritet i de länder de har levt i så har du fel. Det är INTE apartheid att invandrande minoriteter är mer eller mindre formellt diskriminerade.

Apartheid = statlig segregering som grundar sig på ras/etnicitet.

Citat:
för att sedan 1940-talet bli attackerade av mordiska grannar.
Vilka "mordiska grannar" tänker du på här?

Citat:
Alla ickejudar borde fördrivas från Gaza och området Palestina, människorna där är till största del inflyttare utan historisk förankring i området.
Majoriteten av Palestinas befolkning, arabiska muslimer, har levt i Palestina som varandes arabiska muslimer i nästan 1500 år.

Definiera "historisk förankring".

Citat:
Det är en likvärdig olaglig expansion eftersom området Palestina borde vara judiskt. Det borde judar där innan Israel bildades.
För 2000 år sedan, ja. För 2000 år sedan befolkades nuvarande Frankrike nästan uteslutande av etniska kelter. Det finns en liten spillra kelter kvar i provinsen Bretagne, har även denna etniska minoritet den egentliga rätten till det land som idag heter Frankrike, menar du?

Citat:
När judarna äntligen sitter med större puffra så gråter araberna som om de var offer.
Din anakronistiska historieskrivning hör mycket riktigt hemma i ett nynazistiskt toppmöte i Emmaboda.

Diskussionen handlar om världen efter 2a Världskriget. Om den etik/moral/lagstiftning som gäller i vår samtid.

Här är just sionistiska etniska judar undantagna, menar du?

Citat:
Om man väljer en terroristgrupp som lokalt styre så får man skylla sig själva.
Det du kallar en "terroristgrupp" kallar en stor majoritet av världens övriga befolkning för en "befrielserörelse".

Samtidigt som du 'glömmer' den sionistiska terrorismen som utgjorde och utgör ett 'instrument' i den etniska rensningen av Palestina.

Citat:
Idéen till Hamas är uråldrig och har inte skapats under konflikten,
"Islamism" inklusive den som finns inom Hamas är i allt väsentligt en modern skapelse som får sin näring från västerländsk/sionistisk imperialism och ockupation av länder där majoriteten av befolkningen är muslimer sedan mer än 1000 år tillbaka.

Citat:
inte heller när Israel på ett fredligt sätt utropade sig som stat
Sionisterna ockuperade först delar av Palestina som de därpå unilateralt utropade som den sionistiska staten Israel, varpå de omedelbart genomförde en etnisk rensning av resten av Palestina med undantag av Västbanken och Gaza-remsan.

1967 ockuperade sionisterna därpå även Västbanken och Gaza-remsan där de sedan dess genomför en 'låg-intensiv' etniska rensning och som pågår i detta nu.

Skam.

Citat:
och araber i landet slaktade barn och kvinnor, utan långt tidigare.
Givet sionisternas överlägsna beväpning och allians med gangsterstaten USA så är kvoten genomgående ca 1 "slaktad" sionist per ca 100 "slaktade" etniska palestinier och det är fortfarande så att det är de "slaktade" palestinierna som enligt internationell rätt, folkrätten, mänskliga rättigheter och FN, är offren i den här ekvationen.

När sionisterna dessutom 'stal' atombomben av USA (NUMEC) och i strid mot det av USA undertecknade internationella icke spridnings-avtalet, så lär ingen fredlig lösning på eländet ske inom överskådlig tid.

The Samson Option...

Och så har sionisterna mage att hävda att det nutida hatet mot judarna är irrationellt och obegripligt?

Skam.
Citera
2022-03-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyochRoger
"Det finns 63 grundskolor och sex gymnasieskolor i Sverige
som har konfessionell inriktning, varav 60 har kristen och sju har muslimsk
inriktning."

Hittar bara en judisk skola i Göteborg?
Denna sida radar upp Hillel, Vasa Real, Paideia folkhögskola, Chabad Stockholm, Änglagård och slutligen Progressiv Judendom.

https://jfst.se/aktiviteter-program/utbildning/oevrig-utbildning/
Citera
2022-03-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Tycker också det är ofattbart. Dom judar jag stött på genom åren har alla varit fantastiska människor på alla sätt.
Vänliga, generösa, arbetande skattebetalare som aldrig gjort en fluga förnär. Till skillnad från araber, afrikaner, zigenare, juggar m.fl som ständigt måste hävda sig på andras bekostnad samt ligga svinhögt i brottsstatistiken.
De är mer sofistikerade i sin kriminalitet. Fråga bara Horst Schröder om vad han har utsatts för av familjen Bonnier. Den härskande lagen är den härskandes lag. Vilka härskar i Sverige och i många andra länder? När araberna tar över Sverige kommer de säker heller inte listas som särskilt kriminella utan det är du och de dina som kommer att finnas i kriminal-rullorna. Så kan det gå.
Citera
2022-03-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Denna sida radar upp Hillel, Vasa Real, Paideia folkhögskola, Chabad Stockholm, Änglagård och slutligen Progressiv Judendom.

https://jfst.se/aktiviteter-program/utbildning/oevrig-utbildning/

Chabad, Änglagård och Progressiv judendom är inte direkt skolor....

Hillel är en F-6 friskola av samma typ som t.ex. Tyska skolan eller Estniska skolan.
Vasa Real är en av Stockholms största högstadieskolor där man kan välja två extra ämnen med judisk inriktning (judisk historia och hebreiska).
Paideia är en folkhögskola som håller olika kurser, t.ex. i yoga, dans och matlagning.
Chabad är en ultra-ortodox inriktning av judendom.
Änglagård är en kurs som hålls några dagar per år för ungdomar som vill ta hand om kollobarn.
Progressiv judendom är en liten grupp i judiska församlingen som håller nån kurs ibland, inte varje år, men kanske nån kväll vart tredje år.

Anledningen till att den ursprungliga postaren bara hittar 1 konfessionell judisk skola är för att det bara finns 1 konfessionell judisk skola i Sverige - Alexandraskolan i Göteborg.
Senast redigerad av Nannegijala 2022-03-15 kl. 17:21.
Citera
2022-03-16, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det tycker nog inte de miljontals palestinier som har blivit utsatta för etnisk rensning och fördrivits från sitt land och sina hem.

Att det är "komiskt".

Totalt skräp och struntprat, Palestinier finns inte och det finns inget land som heter Palestina. Araber i området Palestina har inget land.

Den enda etniska rensningen som skett var den av judar.
Citera
2022-03-16, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Totalt skräp och struntprat, Palestinier finns inte och det finns inget land som heter Palestina. Araber i området Palestina har inget land.

Den enda etniska rensningen som skett var den av judar.
Så, det som idag kallas för "Israel" var helt obefolkat innan herr Herzl fick sin ... idé?

Folktomt?
Citera
2022-03-16, 10:47
Medlem
Citat:
Utbilda mig, varför detta enorma hat emot judar?

Jag personligen ser inte judarna, varken deras synagogor eller andra lokaler. Jag ser inte deras mat i affärer, jag ser inte översättningar på hebreiska. Jag har aldrig varit utsatt för hot av en jude. Jag har aldrig hört en jude föra en diskussion om att deras religiösa ideologier ska bli indragna i vår samhällsstruktur.
Jag hör aldrig om speciell kost för judiska barn i skolan.

Jag kan fortsätta och fortsätta men jag fattar inte grejen.
Jag ser och påverkas dagligen av islam och muslimers krav på samhället men fortfarande hatas judar.

Hörde att när judar väl har sammankomster så kommer hoten från två håll, nazister och islamister.

Men när hotade judar andra?
Och dra inte in Palestina i detta, för ingen nazist är för palestinska befolkningen.

Men berätta gärna, vad har judarna egentligen gjort?
Familjen Rothchild är inblandat i väldigt mycket sjuka saker i världen.

Vi vanliga invånare har vanligtvis inget emot Judar. Däremot finns det många just Judar som inkopplade i stora i stora banker och stora sekter i världen. T.ex. Illuminati.
Citera
2022-03-16, 11:12
Medlem
Citat:
Utbilda mig, varför detta enorma hat emot judar?

Jag personligen ser inte judarna, varken deras synagogor eller andra lokaler. Jag ser inte deras mat i affärer, jag ser inte översättningar på hebreiska. Jag har aldrig varit utsatt för hot av en jude. Jag har aldrig hört en jude föra en diskussion om att deras religiösa ideologier ska bli indragna i vår samhällsstruktur.
Jag hör aldrig om speciell kost för judiska barn i skolan.

Jag kan fortsätta och fortsätta men jag fattar inte grejen.
Jag ser och påverkas dagligen av islam och muslimers krav på samhället men fortfarande hatas judar.

Hörde att när judar väl har sammankomster så kommer hoten från två håll, nazister och islamister.

Men när hotade judar andra?
Och dra inte in Palestina i detta, för ingen nazist är för palestinska befolkningen.

Men berätta gärna, vad har judarna egentligen gjort?
Jag tror att ”hatet” du nämner har byggts upp under årtusenden och av flera orsaker. Jag kan inte så mycket om detta men har stött på en del argument till antisemitismen.
Det började väl med att Jesus, frälsaren (Messias), blev förråd av Judas som var jude.
Innan dess hade templet i Jerusalem blivit omvandlat till en marknadsplats, vilket inte var avsikten för en helig byggnad. Därmed skulle Jesus ha utropat: Släng ut månglarna ur templet!
Denna händelse skulle ha visat på judarnas snikenhet och ständiga benägenhet att idka handel, vilket i detta fall skedde på helt fel ställe.

Judarna blev också illa sedda eftersom de lånade ut pengar mot ockerräntor, vilket ansågs sniket och oheligt. Att låna ut till någon behövande som sedan fick svårt att betala tillbaka pga de orimligt höga räntorna, gjorde inte att judarna hamnade i bättre dager. Judarna var duktiga affärsmän, höll alltid ihop och gynnade varandra, vilket säkert inte upplevdes positivt av andra folk. Judarna har ju kallat sig själva för ”det utvalda folket”, vilket skulle innebära att de såg sig stå närmare Messias, konungen, frälsaren.

Att de höll ihop som folkgrupp och stöttade sina egna har fortsatt genom tiderna. De har hållit sig för sig själva, gynnat varandra och som duktiga affärsmän såg de till att handla endast av andra judar. I Tyskland var det väl mycket det som provocerade tyskarna: Att under depressionsåren med kraschad ekonomi klarade sig judarna bra ändå, just för att de gynnade varandra. Andra folk kände sig förmodligen hotade av sammanhållningen och missgynnade av judarnas sinne för affärsverksamheter. Judarna hade det bra helt enkelt. När de sedan även höll sig på sin kant inom sin grupp, växte illviljan mot judarna. Många judar var fabriksägare, industrimagnater och som i Sverige ägare av mediabolag.
Senast redigerad av Sorgensvart 2022-03-16 kl. 11:20.
Citera
2022-03-16, 11:59
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
lång text
Mycket intressant, har du några specifika lästips för någon som vill sätta sig in i relationen mellan judarna och det Europiska samhället genom tiderna? Du nämner ett par böcker och författare men finns det några du tycker är extra bra för en hyfsat oinsatt?

OnT: en extra sak som är kul att nämn ang. att judarna skulle ha varit en förföljd och utsatt grupp genom tiderna är offergåvorna till den romerska guden/anden Pontifer Maximus som ansågs besitta de romerska kejsarna. Romarna var generellt toleranta när det kom till religion men just denna offergåva var oförhandligsbar då det ansågs vara en patriotisk handling. Att kristna blev förföljda under perioder kan härledas till att de bland annat inte var tillåtna enligt sin religion att delta i detta offer. Den enda folkgrupp som var undantaget detta krav var judarna, där kan man se hur förföljda och utsatta de har varit.
Citera
2022-03-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag tror att ”hatet” du nämner har byggts upp under årtusenden och av flera orsaker. Jag kan inte så mycket om detta men har stött på en del argument till antisemitismen.
Det började väl med att Jesus, frälsaren (Messias), blev förråd av Judas som var jude.

Stämmer att Judas var jude. Precis som Jesus och de andra lärjungarna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in