• 1
  • 2
2022-03-07, 11:17
Medlem
Hej ja kör alltid med Dual boot med Windows och Linux.. Ja tänkte att jag skulle prova Fedora 35 igår, men var lite svårare än att installera tex Linux Mint eller Unbuntu har alltid gått bra.. Men pp något sätt råkade jag ta bort något. Så när jag skulle välja
Windows när jag startade om dator så fanns inte det medför utan bara.. Fedora 35.. Försökt på. Mig olika grejer.. Men fick aldrig tillbaka så att jag kunde välja ekbdor..

Och jag har försökt använda ett usb minne med Windows på för att installera om Windows.. Och usb ska fungera.. Tex när jag har haft båda Windows och Linux på dator så kommer det upp,

Så går detta att fixa? Läste något på Microsoft hemsida att använda fdisk, tror att dom menar att man ska köra det i terminalen i Linux med det funkar inte.

Så kan någon förklara på lätt sätt hur jag ska göra är ingen expert
Citera
2022-03-07, 11:33
Medlem
krautbrains avatar
Länge sen jag höll på med sånt men har för mig att F8 under startup har visat boot alternativ som borde kommit up men inte gjorde det. Tänkte ifall Windows partitionen fortfarande låg kvar.
Citera
2022-03-07, 11:47
Medlem
Oroa dig inte, detta löser du.
Koppla i USB-stickan i datorn och starta om datorn.
Så fort den går igång, tryck på någon av F-knapparna för att komma in i BIOS.
Ofta F2, F10 eller ibland ESC. Du får trycka som en galning på knapparna beroende på vilken dator du har. Klicka non-stop tills du är i BIOS.

När du väl är i BIOS, gå in i Boot-options och välj att boota från USB. Alltså sätt första bootalternativet till USB-stickan.

Spara inställningarna och avsluta. Då startar datorn om automatiskt.
Denna gång kommer den ladda igång Windows installationen.

För att göra en helt clean install av Windows på en partition; tryck Shift+F10 när Windows installationsrutan dyker upp.
I cmd-rutan som öppnat, skriv dessa kommandon:

diskpart
list disk
select disk <siffra> (välj den disk där windows ska installeras)
list partition
select partition <siffra> (välj den partition där windows installeras)
clean all
exit
exit

Sen fortsätt med installationen. Då är allting på din Windows-partition "nollat". Finns ingenting kvar. Nada. Nothing. När du kommer vidare till rutan med var du ska installera Windows kommer det nu finnas en partition där det står "Unallocated space", klicka på den och sedan på "New" och "OK". Sedan klicka "format" för säkerhets skull. Sedan "next" och installera klart Windows. Nu har du en clean install av Windows.
Citera
2022-03-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Ofta F2, F10 eller ibland ESC. Du får trycka som en galning på knapparna beroende på vilken dator du har. Klicka non-stop tills du är i BIOS.

När du väl är i BIOS, gå in i Boot-options och välj att boota från USB. Alltså sätt första bootalternativet till USB-stickan.

För att göra en helt clean install av Windows på en partition; tryck Shift+F10 när Windows installationsrutan dyker upp.

diskpart
list disk
list partition
clean all
exit
exit

Sen fortsätt med installationen. Då är allting på din Windows-partition "nollat". Finns ingenting kvar. Nada. Nothing. När du kommer vidare till rutan med var du ska installera Windows kommer det nu finnas en partition där det står "Unallocated space", klicka på den och sedan på "New" och "OK". Sedan klicka "format" för säkerhets skull. Sedan "next" och installera klart Windows. Nu har du en clean install av Windows.

Tack ska försöka när jag kommer hem
Citera
2022-03-07, 13:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thanos717
Hej ja kör alltid med Dual boot med Windows och Linux.. Ja tänkte att jag skulle prova Fedora 35 igår, men var lite svårare än att installera tex Linux Mint eller Unbuntu har alltid gått bra.. Men pp något sätt råkade jag ta bort något. Så när jag skulle välja
Windows när jag startade om dator så fanns inte det medför utan bara.. Fedora 35.. Försökt på. Mig olika grejer.. Men fick aldrig tillbaka så att jag kunde välja ekbdor..

Och jag har försökt använda ett usb minne med Windows på för att installera om Windows.. Och usb ska fungera.. Tex när jag har haft båda Windows och Linux på dator så kommer det upp,

Så går detta att fixa? Läste något på Microsoft hemsida att använda fdisk, tror att dom menar att man ska köra det i terminalen i Linux med det funkar inte.

Så kan någon förklara på lätt sätt hur jag ska göra är ingen expert
Det här har hänt mig också på en ny desktop-dator (dual boot med Ubuntu). Slutade med att jag fick installera om Windows på en USB-sticka. Eftersom inga Wifi-kortdrivers eller Ethernetdriver fungerade bra så var jag tvungen att ladda ned drivers på en annan dator och läsa in dem på "krisdatorn" genom USB-sticka. Först då fungerade det. Det var en lite svettig övning. Jag kör inte längre Dual Boot. Jag kör ren Linux, ren Mac med Linux i VM och ren Windows med Linux i VM samt WSL2.
Citera
2022-03-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det här har hänt mig också på en ny desktop-dator (dual boot med Ubuntu). Slutade med att jag fick installera om Windows på en USB-sticka. Eftersom inga Wifi-kortdrivers eller Ethernetdriver fungerade bra så var jag tvungen att ladda ned drivers på en annan dator och läsa in dem på "krisdatorn" genom USB-sticka. Först då fungerade det. Det var en lite svettig övning. Jag kör inte längre Dual Boot. Jag kör ren Linux, ren Mac med Linux i VM och ren Windows med Linux i VM samt WSL2.

Men problemet är att när jag använder en usb minne med Windows på som ska funka,, och så trycker jag så att jag hamnar så att jag kan välja att jag kan välja ett boota från ett usb men Windows usb kommer inte upp utan bara usb med Linux på
Citera
2022-03-07, 15:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Men problemet är att när jag använder en usb minne med Windows på som ska funka,, och så trycker jag så att jag hamnar så att jag kan välja att jag kan välja ett boota från ett usb men Windows usb kommer inte upp utan bara usb med Linux på
Överlämnar frågan till Linuxgurus på forumet.
Jag hittade nedanstående liknande fråga och noterade särskilt sista inlägget
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=314277
Citera
2022-03-07, 15:35
Medlem
Citat:

diskpart
list disk
list partition
clean all
exit
exit

Vilken usb minne ska jag använda först? Windows?
Citera
2022-03-07, 15:48
Medlem
Citat:

diskpart
list disk
list partition
clean all
exit
exit

När jag ska välja boot alternativ så finns det bara en att välja Unbuntu eller disabled.
Citera
2022-03-07, 15:52
Medlem
Citat:
När jag ska välja boot alternativ så finns det bara en att välja Unbuntu eller disabled.

Har du gjort USB:n bootable med t.ex. Rufus eller Etcher? (https://rufus.ie/en/) (https://www.balena.io/etcher/)
Ladda ner Windows 10 ISO och bränn den in på USB:n så blir den "bootable" och bör dyka upp i bootmenyn.
Senast redigerad av nyfirma 2022-03-07 kl. 15:55.
Citera
2022-03-07, 15:56
Medlem
Citat:
Har du gjort USB:n bootable med t.ex. Rufus eller Etcher? (https://rufus.ie/en/) (https://www.balena.io/etcher/)
Ladda ner Windows 10 ISO och bränn den in på USB:n så blir den "bootable" och bör dyka upp i bootmenyn.

har jag gjort i windows med rufus
Citera
2022-03-07, 15:57
Medlem
Citat:
har jag gjort i windows med rufus

Kan hända att ditt system inte klarar av MBR t.ex. om du valde det i Rufus.
Testa även att köra Rufus och välj GPT istället för MBR.
Sen kopplar du in USB:n i datorn innan du går in i BIOS.

Aldrig riktigt förstått det där med MBR/GPT.
Har du gjort den till MBR, så kan du testa stänga av eller på "Legacy Boot"/"UEFI Boot" om du ser någon sån inställning, tills USB:n dyker upp under bootlistan.

Den ska dyka upp. Alltid.
Senast redigerad av nyfirma 2022-03-07 kl. 16:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in