Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Om man skulle lagd ner de totala kostnaderna för vapen sedan säg år 2000, och använt de för att tillsammans utforska/kolonisera rymden...
Hur långt tror ni vi hade kommit nu? Städer på Mars, Venus?
Men istället läggs dessa pengar på att förgöra varandra...
Varför? Är det pga olika religioner, olika raser (hudfärger) eller olika kulturer?
Hur kunde det gå så fel?
Din frågor är extremt viktiga, avgörande för den mänskliga rasens framtid även, men samtidigt så breda i sitt omfång och så komplexa i sina underliggande orsaker, att de tenderar att generera en stor variation i svaren, helt beroende på vem det är som svarar.
Ställ samma fråga (eller frågor) till en Psykolog, Antropolog, Biolog, Teolog eller Filosof (m.m) och observera sedan svaren. Samtliga kommer att erbjuda sin del av vad som utan tvekan är ett massivt pussel.
TLDR;
Det finns ingenting som hindrar en fokuserad grupp människor att uppnå ett högst teknologiskt mål.
NASA’s månlandning(ar) är det perfekta exemplet. Andra grupper kommer dock alltid att välja konflikt som sin huvudsakliga metod för att avancera i dominans-hierarkin, snarare än att främja konkurrens och samarbete. Vår utmaning, i den mån det ligger under vår kontroll, är att inte tillåta dem detta spelrum genom att bl.a. utöva extrem selektivitet i våra val av ledarskap och att skapa den största möjliga distansen till kulturella och filosofiska återvändsgränder.
Jag tror personligen inte att människan individuellt är alltför ointelligent eller självdestruktiv, relativt till vår förståelse av dessa begrepp. Det vore en alltför bekväm och tillrättalagd förklaring, vars enda syfte är att friskriva oss från ansvar. Däremot är vi kollektivt fortfarande primitiva, känslomässigt omogna, benägna att fullt underkasta oss dogmatiskt tänkande, benägna att organisera oss i motstridiga grupperingar, och medan lista kan göras avsevärt längre, så finns det i min mening (och kanske även i din) givetvis ingenting som idag hindrar oss från att uppnå det du föreslår.
Det är min bestämda uppfattning att vi inom kort kommer att se “utbrytar-civilisationer”, där främst individer eller minder grupper, inte nationer, leder expansionen bortom denna planet. Den stora tragedin är att en betydande del av mänskligheten är bortom all räddning och att de av oss vilka utgör den kategorin måste lämnas kvar.