Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-07, 03:34
Medlem
AdMortems avatar
Människor är mer rädda om sina egna liv än andras. Vapen finns och tas fram för att folk som inte vill dö, inte ser något problem med att släcka andras liv.
Citera
2022-03-07, 03:46
Medlem
Milford.Cubicles avatar
varför är ni människor?
Citera
2022-03-07, 08:30
Medlem
Hackenbush55s avatar
Ja, det börjar med bråk redan i sandlådan så det är inte så konstigt att det blir krig ibland.
Citera
2022-03-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Vi har levt i ett destruktivt system som har gått igenom oss.

Vi är påväg in i en annan verklighet nu som skapas av ett kollektivt medvetande. Det finns dom som inte vill förändra sin verklighet och håller sig desperat kvar.

Dom som håller sig kvar är dom som blint tror på media och politik, tar det mesta som sanning och går och röstar i tron om att dom har något att säga till om. Tvärtom, man ger bort sin röst sitt (jag) till ett negativt gammalt system. Finns även media i opposition som blandar lögner med viss del sanning.

Dessa människor lever i en skapad verklighet som dom själva upprätthåller.

Lyckligtvis håller detta på att ändras, genom oss till förändring via kollektivt medvetande, manifestation.

Så du tror alltså att pendeln kommer att slå över till vår fördel? När tror du att detta kommer att ske? Under de närmsta tio åren, under vår livstid, någon gång långt senare då vi som läser detta alla är döda sedan länge?

I dessa mörka dagar tänker jag mer och mer på The Terminator-filmerna.
Citera
2022-03-08, 15:22
Medlem
ZadarIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Om man skulle lagd ner de totala kostnaderna för vapen sedan säg år 2000, och använt de för att tillsammans utforska/kolonisera rymden...

Hur långt tror ni vi hade kommit nu? Städer på Mars, Venus?

Men istället läggs dessa pengar på att förgöra varandra...

Varför? Är det pga olika religioner, olika raser (hudfärger) eller olika kulturer?

Hur kunde det gå så fel?

Din frågor är extremt viktiga, avgörande för den mänskliga rasens framtid även, men samtidigt så breda i sitt omfång och så komplexa i sina underliggande orsaker, att de tenderar att generera en stor variation i svaren, helt beroende på vem det är som svarar.

Ställ samma fråga (eller frågor) till en Psykolog, Antropolog, Biolog, Teolog eller Filosof (m.m) och observera sedan svaren. Samtliga kommer att erbjuda sin del av vad som utan tvekan är ett massivt pussel.

TLDR;

Det finns ingenting som hindrar en fokuserad grupp människor att uppnå ett högst teknologiskt mål.
NASA’s månlandning(ar) är det perfekta exemplet. Andra grupper kommer dock alltid att välja konflikt som sin huvudsakliga metod för att avancera i dominans-hierarkin, snarare än att främja konkurrens och samarbete. Vår utmaning, i den mån det ligger under vår kontroll, är att inte tillåta dem detta spelrum genom att bl.a. utöva extrem selektivitet i våra val av ledarskap och att skapa den största möjliga distansen till kulturella och filosofiska återvändsgränder.

Jag tror personligen inte att människan individuellt är alltför ointelligent eller självdestruktiv, relativt till vår förståelse av dessa begrepp. Det vore en alltför bekväm och tillrättalagd förklaring, vars enda syfte är att friskriva oss från ansvar. Däremot är vi kollektivt fortfarande primitiva, känslomässigt omogna, benägna att fullt underkasta oss dogmatiskt tänkande, benägna att organisera oss i motstridiga grupperingar, och medan lista kan göras avsevärt längre, så finns det i min mening (och kanske även i din) givetvis ingenting som idag hindrar oss från att uppnå det du föreslår.

Det är min bestämda uppfattning att vi inom kort kommer att se “utbrytar-civilisationer”, där främst individer eller minder grupper, inte nationer, leder expansionen bortom denna planet. Den stora tragedin är att en betydande del av mänskligheten är bortom all räddning och att de av oss vilka utgör den kategorin måste lämnas kvar.
Senast redigerad av ZadarIV 2022-03-08 kl. 15:47.
Citera
2022-03-19, 00:34
Citat:
Ursprungligen postat av ZadarIV
Det är min bestämda uppfattning att vi inom kort kommer att se “utbrytar-civilisationer”, där främst individer eller minder grupper, inte nationer, leder expansionen bortom denna planet. Den stora tragedin är att en betydande del av mänskligheten är bortom all räddning och att de av oss vilka utgör den kategorin måste lämnas kvar.
Jag tror precis som du här, små "välbärgade" människor som drar härifrån och vi andra blir lämnade kvar, såvida de inte behöver "slavar" på de nya planeterna!
Citera
2022-03-19, 00:51
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Du har rätt i att det hade gått att göra väldigt mycket roligare eller viktigare grejer för alla pengar som läggs på vapen och krigsförstörelse.

Orsakerna har inte direkt något med raser att göra. Är svårt att förklara kortfattat hur det hänger ihop, men jag tycker man kan försöka hålla sig till att se i det lilla, på mindre orättvisor och hur dom på sikt kan leda till bortfall som genererar större orättvisor, eller hur vissa mänskor anser att andra, lite på känn, bara "får ta det", för att dom själva ser sig som jävligt viktiga.
Och i det "får ta det" går det nog att skylla på relgioner en del, men också på religionen ... extrem-kapitalism/nyliberalism, där individens mänskovärde inte är mycket värt, utan bedöms utefter identitetsgrupp, eller ras, eller nationalitet, skatteintäkt, osv, osv.
Jag tänker en del utifrån begrepp som inlåsningeffekter och bortfall, utan att rama in det i en strikt (national-)samhällsekonomisk eller nyliberal ram.

Att det går så fel, har väl lite med att göra att för många tror lösningen är stora massdemos, eller demokratiska val eller "kärlek till alla". Känns religiöst det också. Hela "stoppa hatet" är religiöst. Så ja, religionerna + extrem version av kapitalism.

Det hade varit kul med lite mer stora rymdprogram också.
Citera
2022-03-19, 00:53
För att konflikt är kul, det får kuken att stå.
Citera
2022-03-26, 01:06
https://www.youtube.com/watch?v=2pbR2JzMn2E&ab_channel=HistoryAtWar

Slaget vid Kursk WW2....
Citera
2022-03-26, 01:22
Vi är så jävla ointelligenta så om det nu finns aliens, så skulle de nog undvika våran jord!
Citera
2022-03-26, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vi är så jävla ointelligenta så om det nu finns aliens, så skulle de nog undvika våran jord!

Sluta självhata, självömka och späka dig för allmän beskådan.
Citera
2022-03-26, 01:37
Medlem
neuron-drones avatar
Detta är mer på individnivå men kommer aldrig fatta. Det finns människor som är själviska utan anledning. T ex de som svinar mot sina kompisar så att kompisarna drar. Sedan sitter de och snyftar över att de är ensamma och att ingen hjälper dem.

Man hjälper dem för att de behöver det och för att man är en sund människa. Vissa utnyttjar en då. Det hela slutar med att man inte kommer att vara kompis med dem. Ingen kommer vara det.

Hade de bara hjälpt till tillbaka hade det gagnat båda. Genom sitt agerande förstör de sina liv. En för stor grad själviskhet gör alltid så.

De anser att de som blir utnyttjade är mesar och behöver bli illa behandlade. Men de själva mister mest, eftersom mesen kommer att säga till efter ett tag och varna andra. Vet inte hur många egoister jag träffat i mitt liv som till sist bara gråtit i ensamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in