Citat:
Ursprungligen postat av hartsmar
Bollinger La Grand Anee r personligen favoriten bland champagner.
Grand Anee Brut r ngot billigare, men fortfarande riktigt fin.
Ska man bjuda som vlkomstdrink och har mer begrnsade finanser s r en vanlig Bollinger Special Covee Brut helt perfekt.
Ja, jag r helt insnad p Bollinger i champagnesammanhang.
Jag vill inte vara elak eller petig, men Bollys olika heter som fljer:
Bollinger Grande Anne. vilket r deras vintage
Bollinger RD (Recently Disgorged) Vilket r samma som ovan men som ligger lngre p fllningen innan den Degorgeras och sljs.
Bollinger Special Cuve
Bollinger Grand Anne Ros, Vintage Ros, grym, beror p rgng. 1996an var underbar, den luktade fitta. Mycket trevligt fr en frusterar vinnrd.
Men jag hller med ovanstende i det att Bolly gr vldigt bra champagner, men det r viktigt med rgngarna och Bolly r ett av de hus som i min mening inte vinner p ngon enorm lagring. Det ska bara vara de bsta ren som lagras, som t.ex 1996. Annars har dom en tendens att Pinot Noiren frn A dominerar och allt brjar lukta och smaka helvetiskt med champinjon...
Ni som gillar Salon ska verkligen passa p i hst nr 1996orna slpps. dom kommer att vara helt fantastiska. Eller i alla fall bli om 10-20 r.
Fr er med hjrtat i Krugtrsket kan jag verkligen rekommendera den nya vintagen som finns nu, 1995. Toppenbra, bde att dricka nu och lgga undan i 10 r.
tata!
//FNG