• 1
  • 2
2006-06-20, 15:15
Medlem
Belvedere, god sprit inget mer, starksprit kommer alltid vara just starksprit, knappast ngon gastronomisk upplevelse.
Citera
2006-06-20, 16:23
Medlem
hartsmars avatar
Bollinger La Grand Anee r personligen favoriten bland champagner.
Grand Anee Brut r ngot billigare, men fortfarande riktigt fin.

Ska man bjuda som vlkomstdrink och har mer begrnsade finanser s r en vanlig Bollinger Special Covee Brut helt perfekt.

Ja, jag r helt insnad p Bollinger i champagnesammanhang.
Citera
2006-06-20, 16:33
Medlem
FNGs avatar
Jag uppfann en i mina ngot dimmiga gon en grym drink p krogen fr ett tag sen.

tag ett pintglas, fyll med is och hll i ca 10 cl bacardi apple, pressa i 4 limeklyftor och fyll upp med champagne. Mummma! En skvtt dyrt, men s gott. Och p tre sna blir man riktigt bladig!

//FNG
Citera
2006-06-20, 17:01
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0et
Jag skulle dock rekommendera Krug Grande Cuve, en himelsk upplevelse fr smaklkarna En helt underbar champagne

Jor den r ocks mycket bra men Salon r svrslagen.
Citera
2006-06-20, 18:20
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hartsmar
Bollinger La Grand Anee r personligen favoriten bland champagner.
Grand Anee Brut r ngot billigare, men fortfarande riktigt fin.

Ska man bjuda som vlkomstdrink och har mer begrnsade finanser s r en vanlig Bollinger Special Covee Brut helt perfekt.

Ja, jag r helt insnad p Bollinger i champagnesammanhang.

Jag vill inte vara elak eller petig, men Bollys olika heter som fljer:
Bollinger Grande Anne. vilket r deras vintage
Bollinger RD (Recently Disgorged) Vilket r samma som ovan men som ligger lngre p fllningen innan den Degorgeras och sljs.
Bollinger Special Cuve
Bollinger Grand Anne Ros, Vintage Ros, grym, beror p rgng. 1996an var underbar, den luktade fitta. Mycket trevligt fr en frusterar vinnrd.

Men jag hller med ovanstende i det att Bolly gr vldigt bra champagner, men det r viktigt med rgngarna och Bolly r ett av de hus som i min mening inte vinner p ngon enorm lagring. Det ska bara vara de bsta ren som lagras, som t.ex 1996. Annars har dom en tendens att Pinot Noiren frn A dominerar och allt brjar lukta och smaka helvetiskt med champinjon...

Ni som gillar Salon ska verkligen passa p i hst nr 1996orna slpps. dom kommer att vara helt fantastiska. Eller i alla fall bli om 10-20 r.
Fr er med hjrtat i Krugtrsket kan jag verkligen rekommendera den nya vintagen som finns nu, 1995. Toppenbra, bde att dricka nu och lgga undan i 10 r.

tata!

//FNG
Citera
2006-06-20, 19:11
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Fr er med hjrtat i Krugtrsket kan jag verkligen rekommendera den nya vintagen som finns nu, 1995. Toppenbra, bde att dricka nu och lgga undan i 10 r.

tata!

//FNG
Krugtrsket var det ja. Tyvrr har jag bara provat 88an, mkt trevlig. Den dricker jag grna alla dagar i veckan. Ngon som har provat Krug 90? Den r jag lite nyfiken p.

Gammal champagne r inte heller s dumt. En Veuve Clicquot 62:a jag provade fr ngt r sedan var helt fantastisk!
Citera
2006-06-21, 11:44
Medlem
whogivesafucks avatar
Hennessy Paradise r nog bland det trevligare jag testat
Citera
2006-06-21, 19:54
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejzan
Krugtrsket var det ja. Tyvrr har jag bara provat 88an, mkt trevlig. Den dricker jag grna alla dagar i veckan. Ngon som har provat Krug 90? Den r jag lite nyfiken p.

Gammal champagne r inte heller s dumt. En Veuve Clicquot 62:a jag provade fr ngt r sedan var helt fantastisk!

1988 krug r himmelsk, jag drack den senast fr ett par veckor sen faktiskt och den r fortfarande vldigt ung i stilen. Jag har 6 stycken 1990 undanlagda i kllaren och dr ska dom f stanna, sisit jag drack 1990 var faktiskt i torsdags, den r ocks vldigt ung i stilen. Dompa har aldrig varit ngon stor favorit hos mig, men jag vill grna prova dom klassiska rgngarna 64 och 69. Mogen champagne med gslever... Yummy!

//FNG
Citera
2006-06-21, 23:35
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
1988 krug r himmelsk, jag drack den senast fr ett par veckor sen faktiskt och den r fortfarande vldigt ung i stilen. Jag har 6 stycken 1990 undanlagda i kllaren och dr ska dom f stanna, sisit jag drack 1990 var faktiskt i torsdags, den r ocks vldigt ung i stilen. Dompa har aldrig varit ngon stor favorit hos mig, men jag vill grna prova dom klassiska rgngarna 64 och 69. Mogen champagne med gslever... Yummy!

//FNG

Fyfan vad hrligt! Jag har inte druckit ngon rgngschampagne, kpte tv flaskor Salon -95 som jag tnkte lgga undan i 10 r men det gick inte s bra, bda r uppdruckna. Dremot s har jag lyckats spara ett tiotal bra flaskor rtt ifrn Pomerol ifrn det hrliga ret -00 som jag ska spara ett tiotal r till, Clos du Clocher, Lafleur Petrus och Clinet, man nskar ju att det hade varit Lafleur eller Petrus men det tillter inte plnboken tyvrr. Jag gillar dompa om man jmfr tex cristal som jag inte alls tycker r nt speciellt, men hellre en Krug n en dompa. Ska frresten ta ditt tips och lgga undan ett par Salon -96 nr den kommer, har inte kollat, var det en vldigt bra rgng?
Citera
2006-06-22, 09:45
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Fyfan vad hrligt! Jag har inte druckit ngon rgngschampagne, kpte tv flaskor Salon -95 som jag tnkte lgga undan i 10 r men det gick inte s bra, bda r uppdruckna. Dremot s har jag lyckats spara ett tiotal bra flaskor rtt ifrn Pomerol ifrn det hrliga ret -00 som jag ska spara ett tiotal r till, Clos du Clocher, Lafleur Petrus och Clinet, man nskar ju att det hade varit Lafleur eller Petrus men det tillter inte plnboken tyvrr. Jag gillar dompa om man jmfr tex cristal som jag inte alls tycker r nt speciellt, men hellre en Krug n en dompa. Ska frresten ta ditt tips och lgga undan ett par Salon -96 nr den kommer, har inte kollat, var det en vldigt bra rgng?

1996 r en himmelsk rgng. En av de bsta ngosin. Det verkar dock som att 2005 kommer att bli ngonting i hstvg nr dom slpps om en s dr 10 r. Kolla ven in Pol Roger Cuve Winston Churchill 1996, dom slppte ngra flaskor frra mndagen p Systemet och tog samma pris som fr 1995an, typ 860 spnn flaskan. Nr dom rtta priserna kommer s blir det en bit ver tusenlappen fr dom. runt 1100 skulle jag gissa. Jag hller med vad gller Cristal till viss del. Felet man gr r att man dricker dom fr unga. Jag har ett gng Cristal 1999 undanstoppade fr framtiden.

Kul med Bordaux 00, de enda bordeaux jag har i min go r 3 d'Yquem 1999, 1 d'Yquem 1986 p helflaska. Samt en Mouton 1982 som ska klippas i sommar. Annars har jag mycket nya vrlden krafs som ligger. Tyvrr r det s att mina viner ska ligga i typ 10 r innan konsumtion. Men den som vntar p ngot gott!

//FNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in