Citat:
Ursprungligen postat av
Bromandude
Tack för sammanfattningen, märker att du följer slagen mycket mer noga än mig!
En fråga, hur tror du att ryska operationerna kommer att utspela sig i fortsättningen?
I början förväntade jag mig större och snabbare hugg än jag gör nu. Jag är inte lika säker på att de ens kommer vilja göra någon större manöver längre.
Nu tänker jag att ryska armén har mycket mer fokus på artilleri än västländer har. Det kan ju vara så att det börjat gå långsamt för att de har tänkt belägra sig genom Ukraina.
Omringa, flytta fram batterierna, riva staden, gå till nästa osvosv.
Med tanke på att de kallade in tjetjenerna, som är experter på urbana strider och fanatiker, först två-dagar efter invasionen och kolumnen som åkte till kiev segade så förbannat så känns det som deras plan.
Jag tror att ryssarnas nästa två mål är att dels inringa den ukrainska armen som är öster om Dnepr helt och hållet och låta dem sitta inringade tills de ger upp - det är där all deras tunga utrustning verkar vara - och dels omringa Kiev. De verkar jobba för att uppnå båda målen genom att länka samman offensiven från Krim med offensiven från Vitryssland som står utanför Kiev på västra sidan av Dnepr. Det är några hundra kilometer kvar innan de möts.
Sedan är Ukraina kluvet i två, huvudstaden omringad, Zelensky är förstås borta sedan länge (ska befinna sig i Polen på den amerikanska ambassaden för närvarande) och kvar är bara jobbet med att ta sig fram till polska gränsen. Detta kommer att ta ett tag eftersom man också vill minimera förlusterna av ryska soldater. Det blir väl en 5-10 kilometer om dagen i snitt. Det är fortfarande en snabb framryckningstakt historiskt sett.
Ryssarna vill inta alla amerikanskfinansierade biolaboratorier som finns i Ukraina, och en del av dessa laboratorier låg i den västra delen som ännu är orörd, så det som en del tror, att de kommer att tillsätta en ny regering i Kiev och sedan dra, det håller jag för osannolikt. Det här kommer att sluta med ryssarna vid polska gränsen, svenskar med sönderkissade byxor och sura polacker som kommer att lägga 5% av sin BNP på att köpa in amerikanska vapen till överpris.
Du kommer nog att få läsa en del i nyheterna de kommande veckorna där det varnas för "fake news" från Ryssland om amerikanska biovapenprojekt, Ukrainas hemliga kärnvapenprogram med mera, trots att det var detta som fick ryssarna att till slut gå all in med en invasion. I och med att ryssarna lagt energi på att inte förstöra civil infrastruktur och minimera skadorna på civila så tror jag inte att de kommer att belägra städerna de kör förbi med artilleri, de kommer bara att omringa dem och hålla ukrainarna därinne upptagna tills de har slut på ammunition, sedan måste de ge upp.