2022-03-07, 00:21
Medlem
416.5hps avatar
Huruvida RT ljuger eller inte om dessa robotar låter jag vara osagt. Jag finner dock sista stycket intressant:

Citat:
Russia invaded Ukraine nine days ago,

I Ryssland får man inte kalla det för en invasion, det heter särskild militär operation. Gäller inte samma regler för rysk statsmedias utländska filialer?
Citera
2022-03-07, 00:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Huruvida RT ljuger eller inte om dessa robotar låter jag vara osagt. Jag finner dock sista stycket intressant:

I Ryssland får man inte kalla det för en invasion, det heter särskild militär operation. Gäller inte samma regler för rysk statsmedias utländska filialer?
Mmm intressant. Jo, RT riktar sig ju primärt till en utländsk (och icke-slavisk) publik, och då formulerar de det nog litet annorlunda.
Citera
2022-03-07, 00:27
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Japp, skrev den 27de att

Åhfan, du såg det före mig. Det var bokstavligen operation human shield from Southpark The Movie. https://yewtu.be/watch?v=AQnEBSwdAXw

Det ukrainska flygvapnet vart bortsopat den första dagen, en enda iskander förstörde 6 stycken mig-29 som stod parkerade utomhus. En SU-27 blev nerskjuten över Kiev av en S-400 parkerad 160 kilometer därifrån. Han såg aldrig skottet komma. Svenska flygvapnet som helt saknar förmågan till att nerkämpa luftvärn skulle blivit slaktat lika fort. Varför betalar för vi all skit när den inte kommer att räcka till i ett skarpt läge? Vem har kravspecat det här odugliga flygvapnet vi har?

De turkiska drönarna som Ukraina hade verkar ha härjat lite österut innan de blev nedskjutna, det fanns någon film där en drönare spränger upp ett ryskt tåg beståendes av tankervagnar fyllda med bensin eller diesel. Deras framgång verkar ha hängt på att de ryska lv-radarsystem inte var aktiva på grund av att målen fortfarande stod inne på ryskt territorium.
Citera
2022-03-07, 00:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Pansarskott och NLAW är samma sak.

Inte pansarskott 86 som skickades till Ukraina.
Citera
2022-03-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Åhfan, du såg det före mig. Det var bokstavligen operation human shield from Southpark The Movie. https://yewtu.be/watch?v=AQnEBSwdAXw

Det ukrainska flygvapnet vart bortsopat den första dagen, en enda iskander förstörde 6 stycken mig-29 som stod parkerade utomhus. En SU-27 blev nerskjuten över Kiev av en S-400 parkerad 160 kilometer därifrån. Han såg aldrig skottet komma. Svenska flygvapnet som helt saknar förmågan till att nerkämpa luftvärn skulle blivit slaktat lika fort. Varför betalar för vi all skit när den inte kommer att räcka till i ett skarpt läge? Vem har kravspecat det här odugliga flygvapnet vi har?

De turkiska drönarna som Ukraina hade verkar ha härjat lite österut innan de blev nedskjutna, det fanns någon film där en drönare spränger upp ett ryskt tåg beståendes av tankervagnar fyllda med bensin eller diesel. Deras framgång verkar ha hängt på att de ryska lv-radarsystem inte var aktiva på grund av att målen fortfarande stod inne på ryskt territorium.

Tack för sammanfattningen, märker att du följer slagen mycket mer noga än mig!

En fråga, hur tror du att ryska operationerna kommer att utspela sig i fortsättningen?

I början förväntade jag mig större och snabbare hugg än jag gör nu. Jag är inte lika säker på att de ens kommer vilja göra någon större manöver längre.

Nu tänker jag att ryska armén har mycket mer fokus på artilleri än västländer har. Det kan ju vara så att det börjat gå långsamt för att de har tänkt belägra sig genom Ukraina.

Omringa, flytta fram batterierna, riva staden, gå till nästa osvosv.

Med tanke på att de kallade in tjetjenerna, som är experter på urbana strider och fanatiker, först två-dagar efter invasionen och kolumnen som åkte till kiev segade så förbannat så känns det som deras plan.
Citera
2022-03-07, 01:42
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Tack för sammanfattningen, märker att du följer slagen mycket mer noga än mig!

En fråga, hur tror du att ryska operationerna kommer att utspela sig i fortsättningen?

I början förväntade jag mig större och snabbare hugg än jag gör nu. Jag är inte lika säker på att de ens kommer vilja göra någon större manöver längre.

Nu tänker jag att ryska armén har mycket mer fokus på artilleri än västländer har. Det kan ju vara så att det börjat gå långsamt för att de har tänkt belägra sig genom Ukraina.

Omringa, flytta fram batterierna, riva staden, gå till nästa osvosv.

Med tanke på att de kallade in tjetjenerna, som är experter på urbana strider och fanatiker, först två-dagar efter invasionen och kolumnen som åkte till kiev segade så förbannat så känns det som deras plan.

Jag tror att ryssarnas nästa två mål är att dels inringa den ukrainska armen som är öster om Dnepr helt och hållet och låta dem sitta inringade tills de ger upp - det är där all deras tunga utrustning verkar vara - och dels omringa Kiev. De verkar jobba för att uppnå båda målen genom att länka samman offensiven från Krim med offensiven från Vitryssland som står utanför Kiev på västra sidan av Dnepr. Det är några hundra kilometer kvar innan de möts.

Sedan är Ukraina kluvet i två, huvudstaden omringad, Zelensky är förstås borta sedan länge (ska befinna sig i Polen på den amerikanska ambassaden för närvarande) och kvar är bara jobbet med att ta sig fram till polska gränsen. Detta kommer att ta ett tag eftersom man också vill minimera förlusterna av ryska soldater. Det blir väl en 5-10 kilometer om dagen i snitt. Det är fortfarande en snabb framryckningstakt historiskt sett.

Ryssarna vill inta alla amerikanskfinansierade biolaboratorier som finns i Ukraina, och en del av dessa laboratorier låg i den västra delen som ännu är orörd, så det som en del tror, att de kommer att tillsätta en ny regering i Kiev och sedan dra, det håller jag för osannolikt. Det här kommer att sluta med ryssarna vid polska gränsen, svenskar med sönderkissade byxor och sura polacker som kommer att lägga 5% av sin BNP på att köpa in amerikanska vapen till överpris.

Du kommer nog att få läsa en del i nyheterna de kommande veckorna där det varnas för "fake news" från Ryssland om amerikanska biovapenprojekt, Ukrainas hemliga kärnvapenprogram med mera, trots att det var detta som fick ryssarna att till slut gå all in med en invasion. I och med att ryssarna lagt energi på att inte förstöra civil infrastruktur och minimera skadorna på civila så tror jag inte att de kommer att belägra städerna de kör förbi med artilleri, de kommer bara att omringa dem och hålla ukrainarna därinne upptagna tills de har slut på ammunition, sedan måste de ge upp.
Citera
2022-03-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Enligt denna artikel i RT är svenska vapen förstörda vid bombning av militärförråd.
Fråga, har Sverige redan levererat vapen till Ukraina eller är det påhitt?

https://www.rt.com/russia/551277-wes...ine-destroyed/

I så fall får de fan ta och skylla sig själv, är man i krig så vet fienden oftast vart ens militärförläggningar är så varför man ens då har tyngre vapen där och inte flyttar dessa till mer okänt ställe förstår jag inte.
Citera
2022-03-07, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nej.
NLAW tar ut en tank, pansarskott tar ut en APC. Så det hade varit bättre om det de facto var så att det var de svenska pansarskotten som sprängts istället för NLAWs. Sedan kan man ju diskutera hur sant detta är. För OM det är sant så är ju ukrainska militären nästan lika inkompetent som den ryska. Varför slänga in den här typen av vapen i ett förråd istället för att direkt köra ut dem till frontlinjen?

Enligt uppgifter jag har så är Ukrainas största problem just nu att alla vapen är slut (även handeldvapen) så mycket osannolikt att propagandamaskinen RTs artikel är korrekt.

Alla vapen är inte slut, ligger massvis med vapen slängda på marken vid de döda ryska och ukrainska soldaterna och många av dessa är fullt funktionsdugliga så bara att plocka upp dem.
Citera
2022-03-07, 01:53
Medlem
Inte ett svenskt pansarskott kommer att avfyras i ukraina utan dessa är nog redan sålda vidare av ukrainas wannabe oligarker.
Citera
2022-03-07, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Du lever i en drömvärld, alla stödjer inte Zelenskys massmord på vita civila i Ukraina när de luras att kasta brandbomber mot ryssarna och på så sätt bli dödade. Eller när Zelensky sätter in kanoner och raketbatterier i städerna som gör att städerna bombas sönder.

För att skona civila och rädda vita liv skall striden tas mot ryssen i terrängen, slå ut deras pansar innan det kommer in i städerna. Var är de 5000 svenska pansarskotten? Försnillade?

Om jag kastar en brandbomb på dig så är det du som dör inte jag så varför skulle den som kastar brandbomben vara den som dör menar du?
Citera
2022-03-07, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Om jag kastar en brandbomb på dig så är det du som dör inte jag så varför skulle den som kastar brandbomben vara den som dör menar du?

Inte huvudsakligen den som kastar kanske men eld har en tendens att göra skada och sprida sig som du kanske vet?

Någon otränad civil kan kasta en brandbomb så det börjar brinna i ett lägenhetshus exempelvis, ryssen som siktades på brann upp, men det gjorde även huset och dom där i.
Citera
2022-03-07, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throwawayaccount1
Inte huvudsakligen den som kastar kanske men eld har en tendens att göra skada och sprida sig som du kanske vet?

Någon otränad civil kan kasta en brandbomb så det börjar brinna i ett lägenhetshus exempelvis, ryssen som siktades på brann upp, men det gjorde även huset.

Om du kastar en brandbomb från ett fönster/en balkong på en rysk soldat nere på gatan och samtidigt lyckas att sätta eld på huset då är du fan duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in