2022-03-07, 16:33
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Funkar de efter kallt och fuktigt förråd i nästan 40 år? Och har de någon verkan på 40 år nyare pansarfordon? Eller är de bara att skjuta på lastbilar med?

Vapnen är självklart föråddställda med planerat och genomfört underhåll. Det är inte Ryssland vi pratar om.

Angående pansarfordona så ligger nog pansarskotten i framkant eftersom skräpet ryssen kan frambringa är betydligt äldre.

Kadek
Citera
2022-03-07, 16:34
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Bekräftat att RTs uppgifter som vanligt var vinklade och helt påhittade.

Inte förvånad över det. Vart har du hittat info att det var helt påhittat?
Citera
2022-03-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throwawayaccount1
Inte huvudsakligen den som kastar kanske men eld har en tendens att göra skada och sprida sig som du kanske vet?

Någon otränad civil kan kasta en brandbomb så det börjar brinna i ett lägenhetshus exempelvis, ryssen som siktades på brann upp, men det gjorde även huset och dom där i.

Tyvärr så gissar jag att brandbomber funkar bäst i teorin.
Citera
2022-03-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag tror att ryssarnas nästa två mål är att dels inringa den ukrainska armen som är öster om Dnepr helt och hållet och låta dem sitta inringade tills de ger upp - det är där all deras tunga utrustning verkar vara - och dels omringa Kiev.

Kolla den här kartan

https://ic.pics.livejournal.com/drag...1_original.png

Det är en privatperson, här är hans blogg

https://dragon-first-1.livejournal.com/

7 små fickor i norr, en stor i nordost som för tillfållet håller på att bli nedkämpad.

Verkar som att de stänger in dem för att kämpar ned dem med artilleri, tror jag iaf. Om jag fick bestämma hade man gjort så
Citera
2022-03-09, 01:40
Medlem
Citat:
Jag tror att

Var får du din information ifrån? Har du några bra källor att dela med dig av?

Tycker det är intressant att läsa det du skriver, du är klarsynt, skriver tydligt, är kreativ och tar initiativ och jag håller också med om att man borde vara på ryska sidan.

Kan visa hur man gör ifall du är intresserad.

Om jag var du skulle jag försöka ta mig till GRU
Citera
2022-03-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Funkar de efter kallt och fuktigt förråd i nästan 40 år? Och har de någon verkan på 40 år nyare pansarfordon? Eller är de bara att skjuta på lastbilar med?

Visste inte att Sverige hade några förråd överhuvudtaget. Försvann inte de på 90-talet?

De måste ju ha hittat någora helt bortglömt i någon skrubb någonstans i så fall. Eller köpte de dem från någon MC klubb som kom över ett stort lass på den tiden?

De licenstillverkas väl i USA (eller Kina i praktiken) under benämningen AT4 om jag inte missminner mig.
Citera
2022-03-15, 23:28
Medlem
Citat:
Jag tror att ryssarnas nästa två mål är att dels inringa den ukrainska armen som är öster om Dnepr helt och hållet och låta dem sitta inringade tills de ger upp -

https://www.youtube.com/watch?v=mPsTGX8lUes

1:48

"They're bringing their artillery forward, once they get their pieces in position they'll begin to hammer the city."
Citera
2022-03-18, 06:52
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Pansarskott och NLAW är samma sak.
Pansarskott 86 och robot 57. Vad tror du själv att namnskillnaden beror på?
Citera
2022-04-18, 21:33
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Var får du din information ifrån? Har du några bra källor att dela med dig av?

Tycker det är intressant att läsa det du skriver, du är klarsynt, skriver tydligt, är kreativ och tar initiativ och jag håller också med om att man borde vara på ryska sidan.

Kan visa hur man gör ifall du är intresserad.

Om jag var du skulle jag försöka ta mig till GRU

Här är den bästa aggregeringen av ukrainanyheter tagna från 4chans arkiv: https://archive.4plebs.org/pol/search/subject/chug/

Undvik den andra, UHG, som är genererad av astroturfande amerikanska psyoppare. De brukar posta mängder av foton på sönderskjutna soldater och hävda att det är ryssar. Apropå GRU, har du läst GRU-anons trådar på /pol/?
Citera
2022-04-18, 21:47
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Kolla den här kartan

https://ic.pics.livejournal.com/drag...1_original.png

Det är en privatperson, här är hans blogg

https://dragon-first-1.livejournal.com/

7 små fickor i norr, en stor i nordost som för tillfållet håller på att bli nedkämpad.

Verkar som att de stänger in dem för att kämpar ned dem med artilleri, tror jag iaf. Om jag fick bestämma hade man gjort så

Nu är det här för en månad sedan, och den strategi som du tänker på verkar vara den som man tänker göra nu när man har omgrupperat kiev-styrkorna till östra ukraina. Syftet är att reducera den inringade armegruppen med uppemot 50 000 ukrainska soldater som är grupperad längs med fronten mot de båda utbrytarrepublikerna. De har nu inte mycket till förråd kvar, och ryssarna kommer hela tiden med erbjudanden tlll dem om att ge upp växlat med artilleribeskjutning.

Sedan sveper de nog hela östra sidan av Dneper, använder floden som en mur mot ukrainarna och växlar till att avancera västerut och norrut från Kherson. I och med att ryssarna har ett massivt övertag i stridsfordon, artilleri och total kontroll över luften så lär de nog lyckas med det, även om ukrainarna har fler soldater. Hjälpen från väst håller också på att torka in eftersom det redan skickats så enormt mycket, 60 000 pansarskott och pv-robotar, 25 000 lv-robotar, amerikarna har skickat 1/3 av sitt totala förråd av Javelin-robotar, britterna har nästan slut på NLAW, och det finns inte mycket gamla sovjetvapen som ukrainarna är tränade på att använda kvar att skicka.

Apropå detta, de där BMP-1 som Sverige köpte för länge sedan och renoverade till PBV-501, de såldes till tjeckiska vapenhandlare som nyligen skickade dem till Ukraina. De lär inte överleva länge där. På något vis lyckades de där tjeckerna hålla dem i lager till skillnad från inkompetente svenne al-banani.
Citera
2022-04-18, 21:48
Medlem
Citat:
Här är den bästa aggregeringen av ukrainanyheter tagna från 4chans arkiv: https://archive.4plebs.org/pol/search/subject/chug/

Undvik den andra, UHG, som är genererad av astroturfande amerikanska psyoppare. De brukar posta mängder av foton på sönderskjutna soldater och hävda att det är ryssar. Apropå GRU, har du läst GRU-anons trådar på /pol/?

Brukar kolla CHUG ibland men det ger inte jättemycket.

Det mesta som skrivs tänker bara i nuet och tänker bara ett steg långt, om ens det. Nyhetsrapporteringen är likadan, de konstaterar bara saker, ett steg i taget.

När man planerar krig och operationer så tänker de många steg framåt.

Har aldrig någonsin sett en annonstråd eller annons för GRU, finns det ens? Du får gärna visa, hade varit kul att se
Citera
2022-04-18, 21:55
Medlem
Citat:
Nu är det här för en månad sedan, och den strategi som du tänker på verkar vara den som man tänker göra nu när man har omgrupperat kiev-styrkorna till östra ukraina. Syftet är att reducera den inringade armegruppen med uppemot 50 000 ukrainska soldater som är grupperad längs med fronten mot de båda utbrytarrepublikerna. De har nu inte mycket till förråd kvar, och ryssarna kommer hela tiden med erbjudanden tlll dem om att ge upp växlat med artilleribeskjutning.

Sedan sveper de nog hela östra sidan av Dneper, använder floden som en mur mot ukrainarna och växlar till att avancera västerut och norrut från Kherson. I och med att ryssarna har ett massivt övertag i stridsfordon, artilleri och total kontroll över luften så lär de nog lyckas med det, även om ukrainarna har fler soldater. Hjälpen från väst håller också på att torka in eftersom det redan skickats så enormt mycket, 60 000 pansarskott och pv-robotar, 25 000 lv-robotar, amerikarna har skickat 1/3 av sitt totala förråd av Javelin-robotar, britterna har nästan slut på NLAW, och det finns inte mycket gamla sovjetvapen som ukrainarna är tränade på att använda kvar att skicka.

Är övertygad om att de körde på den strategin från början.

Saken är att om de 'bara' kört på den, så hade Ukrainska försvaret åtminstone gjort ordentliga försök att bryta belägringarna i god tid.

Det gick inte, fronten i öst riskerar att bli kapad vilket håller fast den östra reserven.

Odessa är under beskjutning vilket håller fast den södra reserven.

Kiev var under belägring vilket höll fast den norra reserven.

Trupperna i väst var väl också inställda på Kiev medans det var aktuellt.

Med hålla fast menar jag att, även om de inte sätts in i strid så behövs de kvar för att kunna sättas in vid en nödsituation. Ryssen skapade flera potentiella enorma nödsituationer för att tvinga reserven att vara kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in