2022-03-05, 03:09
Medlem
pantywankers avatar
Miraklet är från Jula och är ca 15 år gammalt av den gamla sorten som var grå
Billig skit antar jag men i händelse av krig och stora strömavbrott så är ett elverk guld värt.
Har en sådan här sedan många år som knappt är använd.
Startar den varje år några gånger för att hålla liv i den samt tankar den alltid full och endast med alkylat.

Vad kan jag förvänta mig för livslängd på Generatorn om den får gå som permanent kraftkälla på sparsam effekt för att hålla liv i Frys Kyl och Dator mm.
?
Handlar det om dagar eller kanske månader år?
Jag vet att det är en lågprisprodukt men jag äger den ju redan.

Länk till en sedan länge stängd auktion på en likadan.
https://balstaauktionshall.nu/objekt/elverk-meec-modell740034/2342
Mer.
https://techblogofsweden.blogspot.com/2010/01/intressant-inverterelverk.html

Edit.
En bild på helheten som jag hittade.
Exakt likadan som min.
https://postimg.cc/dhypzpTV
Senast redigerad av pantywanker 2022-03-05 kl. 03:14.
Citera
2022-03-05, 05:12
Medlem
Vardons avatar
Ett snöre är 8 långt om du undrar...

Kör du korta cykler tror jag det kommer hålla ganska bra men låter du det stå och gå ett par timmar så är "lager" och kylning för dåligt.

Hade en typ 15 år gammal biltema Hade gått felfritt länge för småjobb, drev en skylift med den så den blev gående nån timme och den tvärskar. Första gången jag hört en motor gå från fullt fungerande utan missljud till skrot på några sekunder
Citera
2022-03-05, 08:06
Medlem
Kloges avatar
Det är viktigt att byta olja ofta på billiga elverk, när den är ny så låt den gå en halvtimme och byt olja. Inte ovanligt att man då ser metallspån i oljan.
Citera
2022-03-05, 09:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Det är viktigt att byta olja ofta på billiga elverk, när den är ny så låt den gå en halvtimme och byt olja. Inte ovanligt att man då ser metallspån i oljan.
Fixa magnetisk oljeplugg om det inte redan sitter, kanske inte gör nånting kanske fångar spån som annars river runt i motorn.
Citera
2022-03-05, 17:42
Moderator
Tystnads avatar
Problemet med dom här lågpris grejorna är att dom innehåller mycket undermåliga delar billiga att tillverka. Därav priset.
dvs dom är inte gjorda för hålla i kontinuerlig drift 24/7 .
Hur länge din kommer hålla kan ingen här veta

Skall du ha riktigt elverk för 24/7 drift skall det vara av känt märke och dieseldrivet
Citera
2022-03-05, 18:24
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Problemet med dom här lågpris grejorna är att dom innehåller mycket undermåliga delar billiga att tillverka. Därav priset.
dvs dom är inte gjorda för hålla i kontinuerlig drift 24/7 .
Hur länge din kommer hålla kan ingen här veta

Skall du ha riktigt elverk för 24/7 drift skall det vara av känt märke och dieseldrivet
Jo det är sant. Blev plötsligt mer aktuellt nu med krig i Europa och vårat instabila elnät.
En följdfråga på detta om jag köper ett dieseldrivet.
Om det inte är av inverter typ kan man sätta på något slags överspänningsskydd på kabeln för att ändå kunna driva till exempel dator och Router?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in