Citroen 2CV.
Har i drygt 50 år ägt Citroen 2CV.
Nuvarande är inne på sitt 33:a år, varav snart 26 år med mig som ägare.
Jag kan bilen.
Den är inte komplicerad, i alla fall inte vad gäller elsystemet.
Jag har alla slitdelar såsom brytarkontakter, kondensator, tändstift, oljefilter, bromsskivor, bromstrummor, bromsok, hjulbromscylindrar, huvudbromscylinder, bromsrör, LHM-vätska, kopplingsvajer, kopplingssats m lamell och urtrampningslager, hastighetsmätarvajer, 3 hjullagersatser(samma fram och bak), startmotor, generator(3 st), laddnngsregulator(3 st), nya lampinsatser, nya bakljusarmaturer, glödlampor, säkringar, ett extra reservhjul, spindelbultar, styrstagsändar, skruvar+muttrar+brickor(M5+M7+M9+"normala") samt alla till bilen hörande/nödvändiga specialverktyg, 3 x 5 liter motorolja, 2 liter syntetisk växellådsolja m m.
Jag har flera andra nyare bilar såsom Honda och Suzuki (Jeepar och Land Rovers sålda), men 2CV:n tror jag vinner i längden.
Mest genom det okomplicerade och robusta elsystemet, som jag tror kommer att slå ut dagens moderna bilar från vägar och gator när batteribilar.
2CV:n går att veva igång!
Batteribilarna gödslas av vänstern(för dom rika?) med 70.000:- samt trafik-/vägskattebefrielse????
Om 30 år, när batteribilarna helt tagit över vägar och gator, hur ska man då ska finansiera utbyggnad av nya vägar samt underhåll av befintliga.
Omvänd Malus Bonus????
Nånting för politikerna att bita i - speciellt vänstern och miljöpartiet, som är vana att åka pendeltåg, tunnelbana och buss.
Ursäkta lite o t - men svaret är Citroen 2CV!