2022-03-10, 08:15
Moderator
Humbugs avatar
Att det finns ryska- och andra trollfabriker får nog betraktas som belagt från flera olika källor.
Här är det frågan om professionella aktörer. Dvs anställda med uppdrag att sprida desinformation och försöka dra opinionen i en viss riktning.

Motsatsen, dvs kritiker av krig, konflikter och vissa politiska falanger finns det hittills inga belägg för att det är organiserat från någon särskild part. Jag har inte sett någon granskning av sådana.

Huruvida de finns på Flashback vet jag inte. Har ännu inte sett några klara bevis för det.
Citera
2022-03-10, 08:20
Medlem
Visst går det inflation i troll-epitet. Men det innebär inte att det inte är relevant att peka ut nyttiga idioter för ryska påverkansoperationer.

Det är helt uppenbart vad allt går ut på - skapa massa friktion för västerländska regeringar. Själva sakfrågan spelar ingen roll, Ryssland bryr sig inte om västs åsikter om kriget. Därför fortsätter de med sin terror av civilbefolkningen inför öppen ridå.
Citera
2022-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Själv ser jag mer anti rysstroll än rysstroll.

Och att folk bara antar att det faktisk är ryssar som skriver när det lika gärna kan vara några som vill skapa ett narativ genom att låtsas vara ryssar är bortom min förståelse.

Ni vet all falska videos som sprids om kriget, vem postar dom? Om det är Ryssland som sprider falska videos som ser ut att attackera ukraina så skjuter dom ju sig själva i foten, så det är inte troligt.

Och Ukrainas president har redan blivit påkommen att ljuga om att ukrainska soldater dött när dom inte har det, och hypat upp händelsen till nån slags hjälte historia, snake Island pratar jag om. Så ukraina ljuger definitivt om situationen, putin har jag inte sett nån tydlig lögn från än, kanske jag missat?

Iaf, vilka är det som sprider propagandan egentligen? Finns det mer rysstroll än anti rysstroll på FB? Hur vet ni att rysstrollen faktiskt är ryssar?
Det finns fler Rysstroll, lätt.
Oavsett vad man tycker om Ukraina så är man bra intelligensbefriad om man tror att Ryssarna invaderar Ukraina för att hjälpa till och rensa ut nassar.
Citera
2022-03-17, 20:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Själv ser jag mer anti rysstroll än rysstroll.

Och att folk bara antar att det faktisk är ryssar som skriver när det lika gärna kan vara några som vill skapa ett narativ genom att låtsas vara ryssar är bortom min förståelse.

Ni vet all falska videos som sprids om kriget, vem postar dom? Om det är Ryssland som sprider falska videos som ser ut att attackera ukraina så skjuter dom ju sig själva i foten, så det är inte troligt.

Och Ukrainas president har redan blivit påkommen att ljuga om att ukrainska soldater dött när dom inte har det, och hypat upp händelsen till nån slags hjälte historia, snake Island pratar jag om. Så ukraina ljuger definitivt om situationen, putin har jag inte sett nån tydlig lögn från än, kanske jag missat?

Iaf, vilka är det som sprider propagandan egentligen? Finns det mer rysstroll än anti rysstroll på FB? Hur vet ni att rysstrollen faktiskt är ryssar?
Om man med "troll" i det här fallet avser postare som till 100% köper den ena sidans propaganda, så måste jag nog säga att "anti rysstroll" är i klar majoritet.

Även om jag retar mig på att ordet "troll" fått en helt felaktig användning, så får jag väl bara svälja detta. Orkar inte bråka längre.
Citera
2022-03-18, 08:36
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Att det finns ryska- och andra trollfabriker får nog betraktas som belagt från flera olika källor.
Här är det frågan om professionella aktörer. Dvs anställda med uppdrag att sprida desinformation och försöka dra opinionen i en viss riktning.

Motsatsen, dvs kritiker av krig, konflikter och vissa politiska falanger finns det hittills inga belägg för att det är organiserat från någon särskild part. Jag har inte sett någon granskning av sådana.

Huruvida de finns på Flashback vet jag inte. Har ännu inte sett några klara bevis för det.

Flashbacks regelverk tillåter väl inte att man skaffar de bevisen heller. Men sannolikheten att det skulle förekomma här känns mycket låg, det är väl knappast så att man nöjer sig med att sitta och skriva kommentarer på alt-höger nyhetssidor. Flashback är Sveriges största forum, och en av ytterst få platser på det svensktalande internet där det tillsynes inte är emot reglerna att vara en betald propagandist för främmande makt.
Citera
2022-04-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Definitivt fler "anti-rysstroll". De är enkla att hitta för att de alla använder samma ord som tex. "Putler" osv.

Eller så är det lögner och propaganda, följt av invektiv om man råkar ha en annan åsikt. Sådana här svar kan man få av "anti-rysstrollen".

Lägg av nu. Börjar seriöst tröttna på alla jävla lögner.

Så antingen är du dum i huvudet eller också sprider du propaganda.
Citera
2022-04-17, 10:49
Medlem
Varken folk som är för eller emot Ryssland är troll. Den enda anledningen så många tror det är att de inte fattar medias makt och påverkan på dem själva och andra.
Citera
2022-04-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 78procent
Varken folk som är för eller emot Ryssland är troll. Den enda anledningen så många tror det är att de inte fattar medias makt och påverkan på dem själva och andra.

Instämmer helt i det du skriver här. Det som stör mest med sådana människor, är att de ofta inte bara lider av en extrem brist på självinsikt, utan också är så äckligt självgoda.

Sedan coronasvamlet, så har jag gett upp om de flesta västerlänningar. Hela situationen med Ryssland och Ukraina har cementerat den åsikten.

Dagens västerländska civilisation ser ut som den gör pga dagens majoritet av idioter som låter sig styras av media av de olika slag. Media har ersatt bibeln när det gäller var du ska leta efter vägledning och majoriteten är för självgod och korkad för att förstå det.

Rysstroll, Natotroll, anti-ryss troll...

Nej, de som yrar om Rysstroll är i så fall globalisttroll, om vi nu ska använda samma idiotiska logik som många uppenbarligen gör.
Citera
2022-04-25, 19:52
Medlem
Slackoffs avatar
Det skulle vara intressant att veta hur många flashback konton som har stulits av ryska botfarmer.

Hur vanligt är det att konton hackas här?
Jag tro faktiskt att folk borde se över sina lösenord för det verkar var många konton som plötsligt har blivit väldigt intresserade av att försvara Putin.
Citera
2022-04-26, 04:07
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Flashbacks regelverk tillåter väl inte att man skaffar de bevisen heller. Men sannolikheten att det skulle förekomma här känns mycket låg, det är väl knappast så att man nöjer sig med att sitta och skriva kommentarer på alt-höger nyhetssidor. Flashback är Sveriges största forum, och en av ytterst få platser på det svensktalande internet där det tillsynes inte är emot reglerna att vara en betald propagandist för främmande makt.

Ja det är ju sant till viss del, det man skulle kunna göra är att dra linjer från en trollfabrik till fb utan att hänga ut en användare . Tveksam till att en trollfabrik dock skulle se ett värde att sitta på FB dock. Så jag gissar mer att det handlar om användare som tar Putins parti.

Angående topic är jag personligen rätt trött på trollsnacket. Men om man ska väga de som är pro Ryssland (vilket även detta är rätt tröstlöst egentligen) kontra de övriga så lär de icke pro-ryska vara i majoritet. Jag tycker dock inte det ger något att diskuterar om X är troll/pro-rysk så försöker undvika just "om-diskussionen" , däremot kan käll diskussionen vara intressant där man värderar fakta osv.
Citera
2022-07-07, 00:27
Medlem
gullfias avatar
Nu får det vara nog med tjat om "rysstroll"!

Rysstroll är de nya "rasisterna"!
Minns ni hur anklagelser om "rasism" stoppade diskussioner i 20 år, i vårt avlånga land? Vilka följder det fick när man använde detta "trick" för att tysta folk?

Nu kan man lägga "rysstroll", Putinhora och "trollfabrik" till listan.
Kan du inte argumentera din geopolitiska ståndpunkt med fakta? Älskar du NATO och lackar till på dem som inte delar din entusiasm? Orkar du inte debattera någon som är påläst?

Anklaga personen för att vara "rysstroll" så tystnar hen snart!

Enligt järn-gänget i Rysslandsforumet så fullständigt dröser det av Putins utsända, här på Flashback. Forumet är fullständigt infiltrerat. Vi talar om hundratals personer, kanske tusentals som skriver på infödd svenska men ändå på något sätt är "i Kremls tjänst".

Jag vill prata om det här, för det börjar bli löjligt. Nån gammal övervintrad VPK:are från Norrland trillar in på Flashbackoch vips ser järngardet en "trollfabriksarbetare" i St Petersburg, i stället för Kalle Svensson i Kiruna. En person som jobbat i Ryssland,och är kunnig om landet... Troll! Någon som är gift med en ryska eller har en rysk mamma... TROLL! En autistisk svenne-banan med ett specialintresse eller någon som talar ryska... "Hej Ivan! Vad har ni för väder i Moskva?" Någon som bara är motvalls och gillar att tycka tvärt emot mainstream "Jobbar ni övertid ikväll?"

Kan man stoppa det här på något sätt, eller är Rysstroll de nya rasisterna?` Ska man kväva allt ifrågasättande av utrikespolitiken nu, , med de här anklagelserna?
Senast redigerad av gullfia 2022-07-07 kl. 01:18.
Citera
2022-07-07, 00:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Rysstroll är de nya "rasisterna"!
Minns ni hur anklagelser om "rasism" stoppade diskussioner i 20 år, i vårt avlånga land? Vilka följder det fick när man använde detta "trick" för att tysta folk?

Nu kan man lägga "rysstroll", Putinhora och "trollfabrik" till listan.
Kan du inte argumentera din geopolitiska ståndpunkt med fakta? Älskar NATO och lackar till på dem som inte delar din entusiasm? Orkar du inte debattera någon som är påläst?

Anklaga personen för att vara "rysstroll" så tystnar hen snart!

Enligt järn-gänget i Rysslandsforumet så fullständigt dröser det av Putins utsända, här på Flashback. Forumet är fullständigt infiltrerat. Vi talar om hundratals personer, kanske tusentals som skriver på infödd svenska men ändå på något sätt är "i Kremls tjänst".

Jag vill prata om det här, för det börjar bli löjligt. Nån gammal övervintrad VPK:are från röda Norrland trillar in på Flashbackoch vips ser järngardet en "trollfabriksarbetare" i St Petersburg, i stället för Kalle Svensson En person som jobbat i Ryssland,och är kunnig om landet... Troll! Någon som är gift med en ryska eller har en rysk mamma... TROLL! En autistisk svenne-nanan med ett specialintresse eller någon som talar ryska. Någon som bara är motvals och gillar att tycka tvärt emot mainstream.

Kan man stoppa det här på något sätt, eller är Rysstroll de nya rasisterna. Ska man kväva allt ifrågasättande av utrikespolitiken, med de här anklagelserna?

Du snackar som om rysstroll inte är en sak som finns, men det har du fel i i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in