Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
++
Dessutom starkare skydd i form av konsumentkreditlagens 29:e paragraf, jag skulle aldrig få för mig att köpa en kapitalvara eller en resa med vanligt bankkort sålänge det finns kreditkort utan årsavgift.
Det är tyvärr så att många inte kan hantera tillgång till kredit, därav att många avråder. Man måste nog ha lite "snålgen" i sig för att det skall funka, det och en rejäl buffert som enkelt kan betala kreditkortsräkningen var månad.
Vi är knappast oeniga. Argumenten att man ”lyxkonsumerar” på kreditkort köper jag inte det minsta, ej att förväxla med kredit.
Inte fan spontanköper jag en tv för 20.000kr bara för att jag har en kortkredit på 50.000kr. Jag är väl medveten om räntorna om 17-35% som gäller om jag inte betalar i tid och därför betalar jag i tid.
Krediter i övrigt är en annan sak, samt kreditkort med cashback och skit som enkom finns för att uppmuntra till högre konsumtion av fullständigt onödiga prylar.
De flesta kan hantera sina kreditkort iaf i min släkt och bekantskapskrets, sen kan jag tycka att somliga kreditföretag bör tvingas att ta ett större ansvar för de få som inte kan hantera det.