2022-03-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Haha, då lever du förmodligen i det förflutna utan större kunskap om kreditkort mer än personliga åsikter. Är kamrer ens ens gångbar titel nu för tiden?
Ja, inom den interna hierarkin.
Lön tex sätts genom olika nivåer som fortsatt är gångbara.
Citera
2022-03-05, 14:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vitsen med ett bra kreditkort är annars de försäkringar som ingår samt att det är betydligt enklare att reklamera felaktiga dragningar jämfört med betalkort om man skulle ha otur. Arbetade du som städare på banken?

++
Dessutom starkare skydd i form av konsumentkreditlagens 29:e paragraf, jag skulle aldrig få för mig att köpa en kapitalvara eller en resa med vanligt bankkort sålänge det finns kreditkort utan årsavgift.

Det är tyvärr så att många inte kan hantera tillgång till kredit, därav att många avråder. Man måste nog ha lite "snålgen" i sig för att det skall funka, det och en rejäl buffert som enkelt kan betala kreditkortsräkningen var månad.
Citera
2022-03-05, 14:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
++
Dessutom starkare skydd i form av konsumentkreditlagens 29:e paragraf, jag skulle aldrig få för mig att köpa en kapitalvara eller en resa med vanligt bankkort sålänge det finns kreditkort utan årsavgift.

Det är tyvärr så att många inte kan hantera tillgång till kredit, därav att många avråder. Man måste nog ha lite "snålgen" i sig för att det skall funka, det och en rejäl buffert som enkelt kan betala kreditkortsräkningen var månad.

Vi är knappast oeniga. Argumenten att man ”lyxkonsumerar” på kreditkort köper jag inte det minsta, ej att förväxla med kredit.

Inte fan spontanköper jag en tv för 20.000kr bara för att jag har en kortkredit på 50.000kr. Jag är väl medveten om räntorna om 17-35% som gäller om jag inte betalar i tid och därför betalar jag i tid.
Krediter i övrigt är en annan sak, samt kreditkort med cashback och skit som enkom finns för att uppmuntra till högre konsumtion av fullständigt onödiga prylar.

De flesta kan hantera sina kreditkort iaf i min släkt och bekantskapskrets, sen kan jag tycka att somliga kreditföretag bör tvingas att ta ett större ansvar för de få som inte kan hantera det.
Citera
2022-03-05, 14:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vi är knappast oeniga. Argumenten att man ”lyxkonsumerar” på kreditkort köper jag inte det minsta, ej att förväxla med kredit.

Inte fan spontanköper jag en tv för 20.000kr bara för att jag har en kortkredit på 50.000kr. Jag är väl medveten om räntorna om 17-35% som gäller om jag inte betalar i tid och därför betalar jag i tid.
Krediter i övrigt är en annan sak, samt kreditkort med cashback och skit som enkom finns för att uppmuntra till högre konsumtion av fullständigt onödiga prylar.

De flesta kan hantera sina kreditkort iaf i min släkt och bekantskapskrets, sen kan jag tycka att somliga kreditföretag bör tvingas att ta ett större ansvar för de få som inte kan hantera det.

Absolut inte, jag gav dig mitt fulla stöd. Jag tror att många av de som skriker sig hesa mot kreditkort antingen har dålig impulskontroll själva eller så har de sett någon i sin närhet vilken gått på shopping spree..

Kreditkort rätt hanterade är svinbra, allra helst när man är ute och reser och inte vill betala med sitt vanliga bankkort i någon restaurang eller vill hyra en bil, då är kreditkort guld värda.

Själv har jag använt kreditkort för att köpa krypto hos binance, vill inte ens testa med vanliga bankkortet vilket antagligen skulle tvärstoppas då storbankerna är helt anala kring detta.
Senast redigerad av sucuk 2022-03-05 kl. 15:00.
Citera
2022-03-05, 15:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kreditkort rätt hanterade är svinbra, allra helst när man är ute och reser och inte vill betala med sitt vanliga bankkort i någon restaurang eller vill hyra en bil, då är kreditkort guld värda.

Har en släkting som åkte på en hjärtinfarkt på planet över till USA. Vart ett helvete på sjukhuset då det skulle kosta 2.000.000kr att operera. Det var full panik och han fick nästintill sätta villan i pant innan det kom fram att han betalat resan med kreditkort och därmed hade en reseförsäkring.
Citera
2022-03-05, 19:21
Medlem
Citat:
Har en släkting som åkte på en hjärtinfarkt på planet över till USA. Vart ett helvete på sjukhuset då det skulle kosta 2.000.000kr att operera. Det var full panik och han fick nästintill sätta villan i pant innan det kom fram att han betalat resan med kreditkort och därmed hade en reseförsäkring.

I Sverige hade han inte överlevt för den tekniken finns inte i Sverige. Läste den artikeln också i ett resemagasin på planet för 10 år sen
Citera
2022-04-26, 18:41
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Bästa just nu med gratis årsavgift och poäng/cashback/återbäring?
Citera
2022-04-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Bästa just nu med gratis årsavgift och poäng/cashback/återbäring?

Du kan kika på debitkortet Rocker. Det är gratis i sitt standardutförande och blir du inbjuden får du 0.5% cashback på alla köp, bjuder du själv in personer får du också ytterligare 0.5% i cashback. Cashbacken betalas ut direkt till kortet varje månadsskifte. Det går att göra gratis bankomatuttag, ingen växlingsavgift vid köp i utländsk valuta. Allt sköts via en app, via den har du koll på dina köp samt kan sätta in pengar (Swish eller Trustly) från ditt bankkonto. Kör du gratisvarianten så får du ett virtuellt kort som du kan lägga till i Apple/Google Pay, eller tex koppla till Curve om du föredrar ett fysiskt kort.
Citera
2022-04-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du kan kika på debitkortet Rocker. Det är gratis i sitt standardutförande och blir du inbjuden får du 0.5% cashback på alla köp, bjuder du själv in personer får du också ytterligare 0.5% i cashback. Cashbacken betalas ut direkt till kortet varje månadsskifte. Det går att göra gratis bankomatuttag, ingen växlingsavgift vid köp i utländsk valuta. Allt sköts via en app, via den har du koll på dina köp samt kan sätta in pengar (Swish eller Trustly) från ditt bankkonto. Kör du gratisvarianten så får du ett virtuellt kort som du kan lägga till i Apple/Google Pay, eller tex koppla till Curve om du föredrar ett fysiskt kort.

Tack givande svar.

Angående kontanta uttag är de fler som erbjuder gratis uttag. Men har någon jävla ränta på själva uttaget, samma på rocker? Någon maxgräns på uttag per månad?
Citera
2022-04-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Tack givande svar.

Angående kontanta uttag är de fler som erbjuder gratis uttag. Men har någon jävla ränta på själva uttaget, samma på rocker? Någon maxgräns på uttag per månad?
Eftersom det är ett debitkort så är det ingen ränta på uttagen. Du måste alltså sätta in pengar i förskott på kortet för att kunna använda det. Du kan ta ut upp till 3 000 kr/månad helt kostnadsfritt. Efter det tillkommer en avgift på 1,25 %.
Citera
2022-04-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Eftersom det är ett debitkort så är det ingen ränta på uttagen. Du måste alltså sätta in pengar i förskott på kortet för att kunna använda det. Du kan ta ut upp till 3 000 kr/månad helt kostnadsfritt. Efter det tillkommer en avgift på 1,25 %.

Ok förstår låter ändå lockande då jag använder PFC som har en limit på 1 k gratis, brukar betala extra för att få 10 k per månad.
Citera
2022-08-15, 14:44
Medlem
papperskulas avatar
Lånar tråden lite.

Har aldrig haft ett kreditkort , men funderar på om det kanske vore smidigast för mig.

Jag brukar köra butikens egna kort (Mekonomenkort, Elgigantenkort) vid dyrare bilreparationer eller då någon vitvara etc pajar och betala av på 3månader räntefritt.

Vill inte ha massa olika kort , så jag känner mig lite "låst" till de butiker ja redan har kort på. Vilket kort passar bäst för att hantera/delbetala plötsliga utgifter?

Googlat runt lite och blir mest förvirrad, bryr mig inte om reseförsäkringar, Apple pay, bonusar osv .. vill som sagt bara kunna dela upp större oväntade utgifter så smidigt och billigt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in