2022-07-29, 22:17
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Kostar inte bostadsrätt nästan lika mycket som ett hus? Och då har du avgift också på kanske 6000 i månaden.
Bostadsrätter är på många håll dyrare än hus och dyra månadsavgifter. Och man äger inte ens sin bostad. TS pratar sshit.
Citera
2022-07-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är ej så svart eller vitt vi alla trivs med olika boende former.

Jag själv vill bo centralt och för att bo i hus skulle jag då vara tvungen att slanta upp cirka 5-6 miljoner vilket jag ej har, bor nu i en bostadsrätts etta som gick på runt miljonen för mig vilket ändå gick att skrapa ihop.

Sen orkar jag ej ta hand om ett hus men har vänner som tycker om att klippa gräs etc för dom passar hus perfekt och de skulle vantrivas i min lilla lägenhet troligtvis.

Villa för dom som bor i stan då snackar vi helt sjuka summor pengar där är det adeln som har råd typ.

Där jag bor och jag bor i en mellanstor stad så hyr jag en 3 rum och kök på en halvö kan man säga. Betalar ca 10 000 i månaden, men då är det med garage och förråd också som kostar 1200 i månaden.

Finns villor där jag bor som ligger precis vid vattnet med egen brygga osv. Såg en av de större av husen som såldes för ett par år sedan för 15 miljoner. Det är inga pengar jag kan hantera i alla fall.

Att köpa en 3 rum och kök i samma område kostar 3-5 miljoner.
Citera
2022-07-29, 22:21
Riktigt gött att bo i hus är det. 5 rum man knappt använder förutom när man letar efter katten, lugn och ro och behöver aldrig åka nånstans. Aldrig mer en cell i ett lägenhetshus.
Citera
2022-07-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det håller jag med om. Finns gott om röten nyproduktion de senaste ~5 åren men som andel av hela beståndet är det litet. Sedan är det ju helt enkelt dyrare att bo nyproducerat. Oavsett om det är bostadsrätt/hyresrätter.

Tar vi dessutom just Stockholms innerstad så är ju belåningen om cirka 15K/kvm rätt lite i jämförelse med köpeskillingen... Vad gör 15 000 kr x 80 kvm = 1,2 MSEK i indirekt lån via föreningen om själva lägenheten kostar 8 MSEK liksom
Ja, det handlar nog om en ganska litet bestånd med hög skuldsättning.

Ett annat problem, förutom räntan, är att bostadsbolagen döljer skulder genom att inte ha amortering med i avgiften. Någon gång måste dock föreningens skulder börja amorteras och detta tillsammans med stigande räntor på både föreningens och ens eget lån kan nog bli ganska kännbart på en skuld på 8 msek…

https://www.svd.se/a/l10dLM/sa-goms-...on-av-bostader
Citera
2022-07-29, 22:45
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
.... så hur gör man?

Man behöver ett intresse av och för något och oftast behöver man halka in på ett bananskal.
Själv har jag fattat intresse för att programmera kilometerräknare / timräknare för fordon och maskiner.
Samt bortkodning av Adbluesystem och annan krånglande avgasrening med mera.
Kanske inte helt rumsrent om man frågar vissa, men so what.
Det finns en stor efterfrågan.

Citat:
För att man vill bo ganska centralt kanske.
Ett hus lika centralt som en lägenhet blir sjukt mycket dyrare så därför bor man inte centralt om kan skaffar hus. Vill man få samma pris som en central lägenhet så får man bo några mil bort ute i skogen.
.

Inte heller alla som vill bo centralt i ett ständigt bakgrundsbrus från trafik och människor. Många människor vill bo där det är tyst och där man enbart hör fågelsång och trädens sus. Jag är en av dom.

Men visst, självklart kan det vara bekvämt att bo i lägenhet.
Citera
2022-07-29, 22:49
Medlem
Citat:
Där jag bor och jag bor i en mellanstor stad så hyr jag en 3 rum och kök på en halvö kan man säga. Betalar ca 10 000 i månaden, men då är det med garage och förråd också som kostar 1200 i månaden.

Finns villor där jag bor som ligger precis vid vattnet med egen brygga osv. Såg en av de större av husen som såldes för ett par år sedan för 15 miljoner. Det är inga pengar jag kan hantera i alla fall.

Att köpa en 3 rum och kök i samma område kostar 3-5 miljoner.

Bo vid vattnet hade varit något! har dock jobb som är väldigt bundet till Stockholm och strandtomt nära Stockholm vågar jag ej kolla prislappen på 😁
Jag önskar ma byggde mer mindre hus också jagvhar ingen egen familj och känns lite som att de flesta hus är anpassade för en familj med barn jag behöver max ett sovrum och vardagsrum inget mer. Är ju stugor mannfpr kolla på men dessa ligger ju sällan nära centrum etc.
Citera
2022-07-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Inte heller alla som vill bo centralt i ett ständigt bakgrundsbrus från trafik och människor. Många människor vill bo där det är tyst och där man enbart hör fågelsång och trädens sus. Jag är en av dom.

Men visst, självklart kan det vara bekvämt att bo i lägenhet.

Jag har turen att bo på en halvö ca 1 km bort från stadskärnan i en mellanstor stad. Just den saken att det är en halvö en bit ute i havet gör att det är lugnt och skönt där, mest fågelkvitter man hör förutom när det är nybyggen på gång, men det är sista etappen nu, sen är det fullt på ön och de har redan pålat förra året så nu i år hör man ingenting från bygget.

Fördelen är att det är som sagt lugnt och skönt, det är ganska dyrt så det finns inga invandrare eller socialfall och ingen kriminalitet alls vad jag märkt av. Samtidigt är det så nära centrum att man kan gå dit eller ta cykeln.

Nu är jag en person som inte gillar centrum annat än om jag ska på restaurang, men ändå. Poängen är att det är nära till det mesta, men ändå avskilt.

Tror jag och frun ska skilja oss nu, men jag kommer nog bo kvar i min 3a ändå, kan inte bo bättre än jag gör. Visst, jag kan kapa ett par tusenlappar per månad på att flytta, men det är fan inte värt det.

Där jag bor nu har jag garage med elbilsladdning, flyttar jag så är det långt ifrån säker att jag kan få laddplats och då blir den biten markant dyrare, speciellt eftersom jag inte betalar för elen jag laddar för idag.

Så även om jag sänker min hyra med 2-3 tusen så förlorar jag nog på det totalt sätt. Inte bara för elbilen utan för att jag har så nära till allt idag.
Citera
2022-07-29, 23:13
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Bostadsrätter är på många håll dyrare än hus och dyra månadsavgifter. Och man äger inte ens sin bostad. TS pratar sshit.

Förvisso, men det går också bo svinigt billigt i bostadsrätt. Har en bostadsrätt i en lagom stor stad i Norrland. Köptes för många år sedan och har betalat av den helt, månadsavgiften har legat under 3000 kr inkl el, vatten och internet. Vill flytta till hus, men det sura är att hur jag än gör finns det inget billigare sätt att leva. Jag kan klara mig på noll och inget som det är nu, vilket iofs innebär att jag kan spara lejonparten av vad jag tjänar.
Citera
2022-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Bo vid vattnet hade varit något! har dock jobb som är väldigt bundet till Stockholm och strandtomt nära Stockholm vågar jag ej kolla prislappen på 😁
Jag önskar ma byggde mer mindre hus också jagvhar ingen egen familj och känns lite som att de flesta hus är anpassade för en familj med barn jag behöver max ett sovrum och vardagsrum inget mer. Är ju stugor mannfpr kolla på men dessa ligger ju sällan nära centrum etc.

Mycket bra poäng.
Jag skulle kunna tänka mig ett pyttelitet kompakt hus med typ 2 rum och kök om nu jag och frun skiljer oss som det verkar. Men ingen bryr sig om att bygga små hus.

Skulle kunna tänka mig ett hus med relativt litet sovrum och stort allrum eller vardagsrum.
Hade funkat perfekt för mig. Säg 60 kvadrat hade varit nog. Men om det ens går att hitta nåt sånt så är det nåt riktigt gammalt ruckel 4 mil ute i skogen byggt för 100 år sedan.
Citera
2022-07-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Förvisso, men det går också bo svinigt billigt i bostadsrätt. Har en bostadsrätt i en lagom stor stad i Norrland. Köptes för många år sedan och har betalat av den helt, månadsavgiften har legat under 3000 kr inkl el, vatten och internet. Vill flytta till hus, men det sura är att hur jag än gör finns det inget billigare sätt att leva. Jag kan klara mig på noll och inget som det är nu, vilket iofs innebär att jag kan spara lejonparten av vad jag tjänar.

Min mor levde i Östersund innan hon dog, jag fick ärva lägenheten, men ville inte bo där eftersom jag flyttat söderut.

Hon hade typ 3500 kr i föreningsavgift. Det är perfekt när man blivit pensionär, speciellt om man inte har något lån kvar. Det var för en 3a.

Önskar att jag hade lagt pengarna jag fick för lägenheten på en egen lägenhet, men hittade inget till ett rimligt pris i ett område där jag ville bo.

Bor helt perfekt nu och där kostar lägenheterna uppåt 4-5 miljoner för en 3a så det är inget alternativ som jag ser det. Alternativet är att flytta en bra bit bort från centrum, kanske t.o.m ett par mil utanför stan så blir det billigt, men då måste man ju resa till jobbet varje dag och slösa både tid och pengar på det. Nej det är inte värt det.
Citera
2022-07-29, 23:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
I Norrland är allt billigare. Hur många kvadrat är den bostadsrätten på då? Du kan väl få ett stort hus i Norrland för ingenting.. Fick du bostadsrätten gratis?
Citera
2022-07-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
I Norrland är allt billigare. Hur många kvadrat är den bostadsrätten på då? Du kan väl få ett stort hus i Norrland för ingenting.. Fick du bostadsrätten gratis?

Ja man borde nästan bo i Norrland. Bor man i eller nära en stad där så blir det ju perfekt.
Visst, det är kallt där, men elpriserna där får ju priserna i söder att se ut som rena rama julafton, som en jackpot, asbilligt!

Inte bara det, bostad är mycket billigare, men mat kan vara aningen dyrare. Totalt sett så tror jag dock att det är mycket billigare i norr.

Jag har bott där, i Östersund, men vill absolut inte flytta dit igen. Det är kallt, korta somrar och becksvart på vintern samt iskallt. Nej fy fan. Skulle till en löneökning på så där 20 000 kr om jag skulle fundera på att flytta tillbaka dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in