Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Inte heller alla som vill bo centralt i ett ständigt bakgrundsbrus från trafik och människor. Många människor vill bo där det är tyst och där man enbart hör fågelsång och trädens sus. Jag är en av dom.
Men visst, självklart kan det vara bekvämt att bo i lägenhet.
Jag har turen att bo på en halvö ca 1 km bort från stadskärnan i en mellanstor stad. Just den saken att det är en halvö en bit ute i havet gör att det är lugnt och skönt där, mest fågelkvitter man hör förutom när det är nybyggen på gång, men det är sista etappen nu, sen är det fullt på ön och de har redan pålat förra året så nu i år hör man ingenting från bygget.
Fördelen är att det är som sagt lugnt och skönt, det är ganska dyrt så det finns inga invandrare eller socialfall och ingen kriminalitet alls vad jag märkt av. Samtidigt är det så nära centrum att man kan gå dit eller ta cykeln.
Nu är jag en person som inte gillar centrum annat än om jag ska på restaurang, men ändå. Poängen är att det är nära till det mesta, men ändå avskilt.
Tror jag och frun ska skilja oss nu, men jag kommer nog bo kvar i min 3a ändå, kan inte bo bättre än jag gör. Visst, jag kan kapa ett par tusenlappar per månad på att flytta, men det är fan inte värt det.
Där jag bor nu har jag garage med elbilsladdning, flyttar jag så är det långt ifrån säker att jag kan få laddplats och då blir den biten markant dyrare, speciellt eftersom jag inte betalar för elen jag laddar för idag.
Så även om jag sänker min hyra med 2-3 tusen så förlorar jag nog på det totalt sätt. Inte bara för elbilen utan för att jag har så nära till allt idag.