2025-10-17, 12:29
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Att få en Switch 2 med MKW för motsvarande 3400 kr har varit en resa. Ansökte om en ”invite” på Amazon.co.jp i juni, fick den beviljad först förra veckan! Då har man 48 timmar på sig att genomföra köpet.

Leverans? 1:a december

Jaja, det blir bra till jul. (Tack MrMario för svaret.)

Tänk på att den billigare japanska varianten är regionslåst å det grövsta.
Citera
2025-10-17, 12:38
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead

Man vill väl ha den europeiska versionen?
Är det exakt samma som säljs i Frankrike, Tyskland och Sverige?
Citera
2025-10-17, 13:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Är det som att gå tillbaka tjugo år i tiden med NTSC-J och PAL osv? Dvs den sväljer bara spel köpta i Japan?

Jaja, det blir väl mest ena barnet som kommer spela på den i alla fall.
Citera
2025-10-17, 16:25
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora

Mig veterligen är det så, men dubbelkolla med återförsäljaren. Jag köpte själv direkt av Nintendo vid release (och skickade tillbaka). Den skeppades från Irland, så de bytte bara strömkontakt åt mig så att den passade i svenska uttag. Det är väl där skillnaden ligger som mest, och eventuella språk på kartong/manualer.
Citera
2025-10-17, 16:29
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Är det som att gå tillbaka tjugo år i tiden med NTSC-J och PAL osv? Dvs den sväljer bara spel köpta i Japan?

Jaja, det blir väl mest ena barnet som kommer spela på den i alla fall.

Jag vet tyvärr inte om den kör spel från andra regioner, men vad jag förstått det som så är själva systemet låst till dels japanska som språk, men också japanska eShop. Du måste således ha ett japanskt Nintendo Online-konto för att kunna använda eShop, och affären accepterar troligen bara japanska betallösningar. Men kan så klart inte säga med säkerhet. Reddit vet säkert mer.
Citera
2025-10-18, 04:40
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Jag vet tyvärr inte om den kör spel från andra regioner, men vad jag förstått det som så är själva systemet låst till dels japanska som språk, men också japanska eShop. Du måste således ha ett japanskt Nintendo Online-konto för att kunna använda eShop, och affären accepterar troligen bara japanska betallösningar. Men kan så klart inte säga med säkerhet. Reddit vet säkert mer.
Vi har japanskt konto så den biten är ok. Det jag var lite fundersam kring är om den kan spela Switch 1- och 2-spel från hela världen. Ibland släpps vissa spel inte ens i fysisk form i Japan men däremot i EU och USA. Brittiska Amazon är ett bra alternativ då.
Tack för info.
Citera
2025-10-18, 08:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Det kan ev. skilja på tryck osv, men det är samma konsol, samma OS osv. i Tyskland och Sverige. Köp den tyska.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dåligt med drag här i tråden. Har vi några här som bytt från 1:an till 2:an? Några stora skillnader eller väntar vi in att det släpps lite fler tunga titlar?

Man kan väl säga att det känns lite som att Switch 2-generationen inte riktigt kommit igång ännu. Jag misstänker att det kommer bli ganska mycket som med PS5; det blir ganska långsamt tempo på Switch 2-excusives, och mycket patchade Switch 1-spel med högre upplösningar etc.

Har i princip bara spelat två Switch 2 spel så här långt; MK World, som jag spelar nästan dagligen, och Cyberpunk. Känns definitivt som att Switch 2 är mycket mer integrerad med Switch 1 än jag trodde den skulle vara
Senast redigerad av MrMario 2025-10-18 kl. 08:16.
Citera
2025-10-18, 16:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Speljätten Nintendo siktar på rekordhög försäljning av Switch 2. Runt 20 miljoner konsoler väntas ha sålts i mars nästa år då det brutna räkenskapsåret avslutas, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.
Citat:
Aktierna i Kyoto-baserade Nintendo har stigit med mer än 50 procent det senaste året och omsättningen väntas öka med 68 procent, drivet av rekordförsäljning av den nya hårdvaran.
Nintendo har nu bett sina tillverkningspartners att öka produktionen, utifrån tron att efterfrågan kommer att fortsätta öka inför julhelgerna och in i det nya året, enligt källor till Bloomberg.

https://www.tv4.se/artikel/tt-251018-nintendoswitch1-e57c497a/nintendo-siktar-pa-rekordforsaljning-av-switch-2
Citera
2025-10-19, 02:01
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Vi har japanskt konto så den biten är ok. Det jag var lite fundersam kring är om den kan spela Switch 1- och 2-spel från hela världen. Ibland släpps vissa spel inte ens i fysisk form i Japan men däremot i EU och USA. Brittiska Amazon är ett bra alternativ då.
Tack för info.

Videogamesplus säljer många titlar som inte är släppta i väst, ibland kan det också finnas "special-versioner" av japanska spel som även har engelsk text i spelet. Tog närmare 1 månad senast jag köpte spel därifrån, kort därefter blev det strejk på Posten i Kanada. Så om spel skickas, så tar det säkert ännu längre tid nu.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
https://www.tv4.se/artikel/tt-251018-nintendoswitch1-e57c497a/nintendo-siktar-pa-rekordforsaljning-av-switch-2

De får börja släppa spel som man verkligen vill ha då och som inte ligger på 900 kr. Varken Mario Kart 9 eller DK Bananza var värda det priset.

Jag vill ha Zelda Wind Waker HD och Twlight Princess HD, är fett sugen på att spela om dem, men går o hoppas på att Wii U versionerna kommer till Switch/2.
Citera
2025-10-19, 02:38
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det kan ev. skilja på tryck osv, men det är samma konsol, samma OS osv. i Tyskland och Sverige. Köp den tyska.

Man kan väl säga att det känns lite som att Switch 2-generationen inte riktigt kommit igång ännu. Jag misstänker att det kommer bli ganska mycket som med PS5; det blir ganska långsamt tempo på Switch 2-excusives, och mycket patchade Switch 1-spel med högre upplösningar etc.

Har i princip bara spelat två Switch 2 spel så här långt; MK World, som jag spelar nästan dagligen, och Cyberpunk. Känns definitivt som att Switch 2 är mycket mer integrerad med Switch 1 än jag trodde den skulle vara

Är nya Donkey kong lika bra som det sägs?
Citera
2025-10-19, 03:31
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Videogamesplus säljer många titlar som inte är släppta i väst, ibland kan det också finnas "special-versioner" av japanska spel som även har engelsk text i spelet. Tog närmare 1 månad senast jag köpte spel därifrån, kort därefter blev det strejk på Posten i Kanada. Så om spel skickas, så tar det säkert ännu längre tid nu.

De får börja släppa spel som man verkligen vill ha då och som inte ligger på 900 kr. Varken Mario Kart 9 eller DK Bananza var värda det priset.

Jag vill ha Zelda Wind Waker HD och Twlight Princess HD, är fett sugen på att spela om dem, men går o hoppas på att Wii U versionerna kommer till Switch/2.

Nice. Det kan vara bra att veta för folk som importerar spel. Om det var en sak regionslåsning var bra för en gång i tiden, så var det gråimporten och kulturen som föddes ur den. Att få en glimt av spelkulturen från Nordamerika och Japan var spännande och att modda sin PS1 eller Snes var oftast gjort i ett kick av någon som kände någon som kunde löda.

Idag verkar situationen vara lite annorlunda. Det släpps japanska spel på fysisk media - men inte i Japan. T ex Lunarsamlingen till Switch och PS4.

Är inte fysiska Switch 2-spel i Japan bara tomma skal dessutom, och måste laddas ner? Har för mig att det ska vara mindre förekommande i väst? Någon får gärna reda ut detta.
Citera
2025-10-19, 09:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Är nya Donkey kong lika bra som det sägs?

Nja, det är bra men inte ett spel man kommer minnas mycket av när konsolgenerationen summeras om 6-8 år. Hade personligen föredragit ett nytt 3D Mario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in