2025-04-02, 21:29
Medlem
Tror ni switch ”1” kommer falla i pris nu?
Citera
2025-04-02, 21:48
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1

Kan nog göra det närmare sommaren. Mindre butiker vill nog göra plats för Switch 2.
Citera
2025-04-02, 22:51
Medlem
swebarbs avatar
Dyra spel och inga stora spel som kommer samtidigt förutom mario kart bara... Känns ju inte som en superbra lansering utan ett par bra spel.
Citera
2025-04-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1

Tror snarare Nintendo kommer fasa ut de befintliga modellerna och släppa en billigare ny variant. Med tanke på att Switch 2 blir dyr så behöver Nintendo en billigare modell för barnfamiljer och casualspelare. Förvånansvärt dyrt faktiskt, men jag klagar inte. Den verkar kompetent vilket känns som ett mer långsiktigt tänkande från Nintendo för en gångs skull.
Citera
2025-04-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dyra spel och inga stora spel som kommer samtidigt förutom mario kart bara... Känns ju inte som en superbra lansering utan ett par bra spel.

Donkey Kong Bananza är inget stort spel?
Citera
2025-04-03, 00:56
Medlem
Tavastehuss avatar
Prissättningen är märklig i Japan.

Famitsu rapporterar följande:

Citat:
Prices start from 49,980 yen
Domestic use only: 49,980 yen
Japan-only "Mario Kart World" bundle: 53,980 yen
Multilingual version: 69,980 yen

Jag gissar att det är en grej för att kunna sälja Switch 2 billigare på hemmamarknaden. Varenda hushåll där det finns ungar finns också en Switch så den traditionen vill man värna. Den japanska ekonomin går inte som tåget heller.

Men vad innebär det i praktiken? Kommer man inte kunna välja språk i spel? Jag spelar t ex Grandia HD Collection på familjens Switch Lite; spelet är köpt i Korea och jag har valt japanskt tal men engelsk text i spelet. Blir detta en omöjlighet med ”standardversionen” av Switch 2?

NB att ”multispråkversionen” kostar lika mycket som Switch 2 kommer göra i väst. En standard-Switch 2 från Japan för 50 000 yen (3340 SEK) skulle alltså vara en riktigt bra deal för turister och privatimportörer! Men hur begränsad är den?

Spännande tider.
Senast redigerad av Tavastehus 2025-04-03 kl. 01:10.
Citera
2025-04-03, 05:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Donkey Kong Bananza är inget stort spel?

Det är det ju, men thats it ? lite fler spel hade ju inte skadat för att motivera ett köp.
Citera
2025-04-03, 06:42
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Känner mig positiv till konsolen. Riktigt fint att dom satsar på högre FPS framför high-end grafik. Glad att dom inte siktar lågt med bara 60 FPS som mål utan ända upp till 120 FPS.

Dock känns priset som att det är i överkant, själva konsolpriset är väl ok, men tillbehör och spel för $80-$90 är för högt. Men att kunna uppgradera exempelvis Breath of the Wild för $20 känns ändå okej. Bra med GameCube till NSO också, finns många titlar där som är värda att spela.

Men jag tror jag kommer köpa Switch 2 först nästa år när The Duskbloods släpps.
Citera
2025-04-03, 07:10
Medlem
Nyfiken på när man kan förboka den i Svergie. Finns hemsidor som man kan betala på redan nu för att hamna i någon kö med turordning, känns lite sådär. Men man vill ju samtidigt hinna roffa åt sig ett innan alla scalpers hinner före.

Tror ni det kan bli som med ps5 eller behöver man inte vara orolig?
Citera
2025-04-03, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarenolycka
Känner mig positiv till konsolen. Riktigt fint att dom satsar på högre FPS framför high-end grafik. Glad att dom inte siktar lågt med bara 60 FPS som mål utan ända upp till 120 FPS.

Dock känns priset som att det är i överkant, själva konsolpriset är väl ok, men tillbehör och spel för $80-$90 är för högt. Men att kunna uppgradera exempelvis Breath of the Wild för $20 känns ändå okej. Bra med GameCube till NSO också, finns många titlar där som är värda att spela.

Men jag tror jag kommer köpa Switch 2 först nästa år när The Duskbloods släpps.

Enligt vad jag har uppfattat så ska BOTW- och TOTK-uppgraderingarna vara gratis om man har aktivt NSO-medlemskap.Oavsett om man har digitalt eller fysiskt spel. Vi får hoppas att det stämmer.
Citera
2025-04-03, 10:33
Medlem
För min del blir det nog att fortsätta med min nuvarande Switch några år till. Nyheterna med Switch 2 är inget som lockar mig jättemycket. Absolut, 1080p och 120 FPS är bra. Bakåtkompatibiliteten uppskattar jag väldigt mycket, bra av Nintendo.

Men chatt- och kamerafunktionerna, eller Game Share, jag tvivlar på att jag kommer att använda något av detta. Och "musen" känner jag mig också tveksam till. Spel som behöver mus kommer jag även fortsättningsvis att spela på min PC.

Inte så att jag är direkt kritisk mot de nyheter som Nintendo har implementerat. Men det är pris i förhållande till prestanda som får mig att tveka.

Att betala uppåt 6 000 kr för själva konsollen är väl en sak. Men uppåt 1 000 kr per spel känns i dyraste laget, speciellt jämfört med PC-spel. Visst, jag betalade väl 600-700 kr för spel till SNES en gång i tiden, vilket ju är ännu dyrare egentligen, men ändå.

Kanske blir det en Switch 2 för min del så småningom, men jag kommer nog vänta ett bra tag i så fall. Tycker min nuvarande Switch duger bra för den typ av spel jag spelar på Switch.
Citera
2025-04-03, 11:30
Medlem
Switch 2 verkar inte bli jättedyr, vilket är positivt. Men som vanligt med Nintendo är det spelen som är dyra och de sänks nästan aldrig i pris, särskilt inte de exklusiva titlarna. Många av oss har redan köpt samma spel flera gånger till tidigare generationers konsoler, och nu måste man betala igen bara för att kunna spela dem på den senaste enheten.

Jag har svårt att motivera att betala 1000 kr för ännu ett Mario-plattformsspel som i grunden känns väldigt likt de tidigare. Visst, det kommer någon ny mekanik här och där, men i stort sett är det samma upplevelse.

Samtidigt känns det som andra spelserier har gått om både Mario och Zelda särskilt när det gäller innovation och prisvärdhet. På Steam kan man ofta köpa spel för runt 100 kr, och dessutom dela dem med upp till fem vänner. Det finns dessutom gott om fan-remakes nu för tiden projekt skapade av personer som verkligen brinner för spelen, inte av företag som bara försöker mjölka ut varje krona.

Å andra sidan är Switch nästan den enda konsolen man fortfarande behöver köpa, nu när Microsoft släpper in Epic, Steam med flera på deras konsoler. Behöver inte köpa XBOX eller PS utan kan köra direkt via TV:n eller Amazon Fire TV Stick om har gamla tv utan att behöva köpa en ny konsol varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in