2022-03-02, 17:24
Medlem
Vatten har högst densitet vid +4 grader, innebär det att vatten vid 5 grader har högre densitet än vid 6 grader, eller händer det bara något märkligt vid just 4 grader?
Citera
2022-03-02, 17:39
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedenjaveln
Vatten har högst densitet vid +4 grader, innebär det att vatten vid 5 grader har högre densitet än vid 6 grader, eller händer det bara något märkligt vid just 4 grader?
Ja det gör det, densiteten minskar båda vid ökad och minskad temperatur. Hittade ett diagram.

https://images.topperlearning.com/topper/tinymce/imagemanager/files/density.jpg
Senast redigerad av Max3x 2022-03-02 kl. 17:43.
Citera
2022-03-02, 17:49
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja det gör det, densiteten minskar båda vid ökad och minskad temperatur. Hittade ett diagram.

Intressant att det är sån skillnad på -20 och -40 grader. Jag har alltid trott att är det fruset så är det men detta gäller tydligen inte.
Citera
2022-03-02, 17:56
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedenjaveln

Räknat från teknisk atmosfär? Gissar bara lite nu men rent spontant känns det som densiteten ökar för varje kilopascal och nästan helt hundra vid varje atmosfär. Är och skeptisk till ordet vatten, men förmodar att du menar specifikt H2O, finns ju annars många vatten i olika sammansättningar, som kallas för just vatten. Blev lite OffT men lät spännande ändå!
Citera
2022-03-02, 19:53
Medlem
Tack för bra svar
Citera
2022-03-02, 20:55
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x

Vad beror detta på? Vad som så "magiskt" vid 4+ C?
Citera
2022-03-02, 21:47
Medlem
En klar fördel att vattnet är tyngst vid +4 och inte vid +1 eller 0 är att en sjö inte blir bottenfrusen. Vattnet som är +4 lägger sig i botten och det som är +1 kommer upp till ytan och isen ligger allra överst. Is är lättare än vatten. Hade vattnet varit tyngst vid 0 eller +1 så hade sjöarna haft is i botten på sjön. Inte bra!
Senast redigerad av AlgotR 2022-03-02 kl. 21:53.
Citera
2022-03-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50

Nu gissar jag, men jag kan tänka mig att vattenmolekylerna börjar "rada upp sig" för att bilda kristaller, men utan att binda och att de sedan, när de mer och mer binder, bildar de strukturer som "tar mer plats". Man kan se att viskositeten ökar ganska brant när temperaturen närmar sig nollan.
Citera
2022-03-02, 22:15
Medlem
Jag fick lära mig att det beror på att de två väteatomerna ligger lite snett och inte precis mittemot varandra på varsin sida om syreatomen. Men kemi är inte min starka sida. Kan nog inte förklaras på detta forum - krävs nog några års studier i kemi.
Citera
2022-03-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Intressant att det är sån skillnad på -20 och -40 grader. Jag har alltid trott att är det fruset så är det men detta gäller tydligen inte.
Om man tar extremt rent vatten under ideala förhållanden kan man kyla det rejält utan att det fryser till is. Det behövs någon form av kristallisationskärna för att fasskiftet skall ske. Underkylt regn är ett exempel på vatten som förblir vätska under nollstrecket tills det träffar marken och omedelbart blir till is.

Citat:
Vatten är ju ovanligt för att is har lägre densitet än flytande vatten. För nästan alla andra ämnen är densiteten högre i fast fas. Som Himmalajja beskriver börjar vattenmolekylerna när de närmar sig fryspunkten organisera sig som extremt små iskristaller, vilka då tar mer plats.

Sen gäller det här bara för sötvatten, havsvatten har en densitet som ökar ända ned till fryspunkten.
Citera
2022-03-03, 09:21
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om man tar extremt rent vatten under ideala förhållanden kan man kyla det rejält utan att det fryser till is. Det behövs någon form av kristallisationskärna för att fasskiftet skall ske. Underkylt regn är ett exempel på vatten som förblir vätska under nollstrecket tills det träffar marken och omedelbart blir till is.

Vatten är ju ovanligt för att is har lägre densitet än flytande vatten. För nästan alla andra ämnen är densiteten högre i fast fas. Som Himmalajja beskriver börjar vattenmolekylerna när de närmar sig fryspunkten organisera sig som extremt små iskristaller, vilka då tar mer plats.

Sen gäller det här bara för sötvatten, havsvatten har en densitet som ökar ända ned till fryspunkten.

Jag har sett videos där dom har till exempel en flaska med underkylt vatten och så räcker det med att dom knackar till på flaskan så ombildas allt till is. Ser coolt ut
Citera
2022-03-03, 13:58
Medlem
Max3xs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nu gissar jag, men jag kan tänka mig att vattenmolekylerna börjar "rada upp sig" för att bilda kristaller, men utan att binda och att de sedan, när de mer och mer binder, bildar de strukturer som "tar mer plats". Man kan se att viskositeten ökar ganska brant när temperaturen närmar sig nollan.

Ja, det är skolboksförklaringen. Vattenmolekylerna börjar positionera sig för att bilda iskristaller vid +4. Vatten är sannerligen ett mycket intressant ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in