Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Bra trådstart (igen), men här tror jag att svaret är så enkelt att man väljer att publicera samtliga uppgifter från ukrainskt håll helt okritiskt. Ingen blir ändå arg om det skulle visa sig att något inte alls stämmer, kan jag tänka mig att resonemanget är. Ingenting överskuggar ju det faktum att det var Ryssland som gick till angrepp. Det i sig är fullt tillräckligt för att skapa en stark opinion. Sedan vill man upprätthålla den, och då gör ryssarna jobbet själva via sina krigshandlingar — verkliga eller ej. Bla-bla-bla.
Ja, Ryssland gick till angrep TYP. Ordet "oprovocerat" angrepp förekommer både i medierna och bland diverse EU-politiker som ska berätta om kriget.
Jag är okej med att beskriva det som ett ryskt angrepp, eller rysk invasion eller vad nu vänstermänniskorna bråkar om sinsemellan - men man kan ju inte kalla det oprovocerat och likställa det med en oskyldig tjej som promenerar hem i mörkret och blir överfallen.
Det har ju varit ett hänsynslöst krig mellan ryssar och ukrainare i snart 8 år och Ryssland upplever att Ukraina eskalerar detta, bland annat genom att låta nynazister härja, istället för att hitta en lösning på blodbadet. Här får ju Putin själv skylla sig som inte riktigt kan utveckla resonemanget för omvärlden, och nu låter som en förvirrad gubbe som ser nazister i varje hörn och därför skickar pansar att bomba dagis.
Men problemet är att inte en enda större mediakanal kan utveckla något resonemang för den breda allmänheten. Ibland finns en flik som heter något i stil med "Detta är konflikten i Ukraina" och där står det att folket revolterade mot någon diktator men då började ryska separatister skjuta på skolbarn och att detta lett till att Putin hotar med kärnvapenkrig.
Även Syrienkriget var plågsamt ensidigt om alla diktatorer som bara gasar ihjäl barn, men i Mellanöstern blir man inte förvånad om sådant skulle ske. Fast Ukrainakriget är helt nere på dagisnivå, det rapporteras sådana overifierade märkligheter att man får magsår. Och detta av media som läxat upp oss i "desinformation" under flera år.