Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Kan väl bumpa den här tråden, antar jag.
Jag säljer en del varor online internationellt. Mest en hobby, ingen seriös verksamhet. Men det blir några tusenlappar varje månad.
Jag säljer via ett par olika tredje part-sajter, där priset anges i antingen dollar eller euro. Har jag satt priset på en av mina produkter till exvis 4 dollar, så får jag alltid in 4 dollar i intäkt för varje sälj.
Jag håller inte koll på valutakurser. I den mån jag haft någon uppfattning om kronans värde gentemot dollar eller euro, har jag alltid haft den diffusa uppfattningen att dollarn är värd ungefär 8 kronor, och euron ungefär 9.
Av lite olika anledningar upptäckte jag dock nyligen att detta inte alls stämmer (längre). Dollarn är i skrivande stund värd strax över 10 kronor, och euron närmare 11.
Kollar jag historik på forex ser jag dessutom att både dollar och euro har stått ännu högre vid ett par tillfällen senaste åren.
Jämför man med åren fram t.o.m 2015 har alltså kronan tappat i värde rätt rejält mot båda valutor. En euro ska mycket riktigt ha varit värd cirka 9 kronor på den tiden, och dollarn var stundtals nere på under 7 kronor.
Det är väl bra på ett sätt antar jag, eftersom jag mest säljer. Men nu råkar jag vilja köpa en grej, och då är det ju mindre roligt att behöva betala en tusenlapp för något jag räknat med att lägga ungefär 800 kronor på.
Om ni förklarar för en fullkomlig lekman som mig:
1. Ska man tolka detta som att Sveriges ekonomi blivit sämre?
2. Och hur tror ni valutakursen kommer utvecklas närmsta åren? Kommer kronan "hämta igen" sitt värde, eller kommer den tappa ännu mer?
1. Mycket beror på att Ingves vägrar höja räntan till den nivå som krävs. Sedan flyr investerare till större valutor när det är oroliga tider osv.
2. Valutor tenderar att vara cykliska. På sikt stärks nog kronan igen men det kan ta ett tag och den kan bli svagare först. Skulle inte bli helt förvånad om dollarn står i 11 eller nästan 12 SEK innan den vänder.