Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Kriget kostar givetvis Ryssland hundrafalt mer än vad det kostar Ukraina men det är det senare landet som får sina hus sönderskjutna och civila mördade.
Men givetvis rätt att göra motstånd in i det sista, detta lärde vi oss senast i andra världskriget, ger alla upp blir det motigt i slutet.
På sikt leder detta till att den ukrainska kulturen sprids till hela Europa och ett demokratiskt Ryssland så det är väl värt att kämpa för.
Jag tycker du har fel.
Det har varit ganska tydligt sen dag ett att ryska soldater har fått strikta order om att inte döda civila och att göra så lite skada som möjligt.
Nu har den ryska och ukrainska regimen kommit överens om att etablera en humanitär korridor så att civila ska kunna evakueras.
Det är förövrigt ingen ”ny” strategi för Ryssland, dom gjorde samma sak i t.ex Syrien.
Vad Zelenskyj gör istället, är att dela ut AK-47er till civila(även kriminella). Det är en direkt suicide mission, och det vet han mycket väl om.
Zelenskyj har också gett order om att ställa ut artilleri mellan bostadshus. Dessa kommer såklart skjutas ner av ryska soldater, och det vet han också mycket väl om. Men jag antar att det ser bra ut när bilder på bombade hus sprider sig i media?
Att han nu står och gråter om att Nato inte vill gå med på att upprätta flygfri zon, visar bara en än gång hur lite han bryr sig om folket i Ukraina, men också i hela världen.
Ryssland kommer ”vinna” detta, det finns inget snack om saken, detta är essentiellt för dom, dom kommer inte backa.
Jag är ganska säker att Zelenskyj vet om det, men ändå väljer han att drar ut på det för att vinna sympatier.