2022-03-01, 08:52
Medlem
Har Ukraina redan fått stridsflygen som skulle skickas? Annars kanske de är på väg och inväntas.
Citera
2022-03-01, 09:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Har Ukraina redan fått stridsflygen som skulle skickas? Annars kanske de är på väg och inväntas.

Pansarskott från Sverige och Tyskland borde vara till nytta. Sedan har väl Ukraina bättre koll än Flashback.
Citera
2022-03-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Har dom inte resurser eller håller dom på?

Jag väntade hela dagen igår på att dom skulle stoppa den men jag har hört inget.

Kan man inte rada upp sig själv med bärbara tankdödande vapen längs hela milen på båda sidorna och sen på given signal bara bomba sönder mitten där konvojerna åker?

Eller skyddar ryssarna flankerna med drönare?
Det måste ju gå och attackera den konvojen innan den når fram?

jag tror inte ryssarna vill gå in i Kiev, men vad nu denna enorma konvoj för med sig är oklart. Hela upplägget verkar knepigt. Kanske de nu kör det enkla kortet från sin sida: massiva bomningar av kiev men ger civilbelfolkningen någon dag på att sticka ifrån staden
Citera
2022-03-01, 09:10
Medlem
Alla som vet något om krig vet att man inte åker samlat just på grund av minor, försåtsmineringar, IED överfall mm

Åker man bil i bil riskerar hela konvojen att brinna upp innan man får stopp på en evt brand.

Man slår enkelt ut första och sista fordonen sen är hela konvojen en ”sitting duck”.

Likväl går man aldrig i samlad trupp då en enda person med KSP kan meja ner en hel legion om de står samlade.

Undrar om det står på första eller andra raden i alla strategiböcker?
Citera
2022-03-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Antagligen är hela skogen på båda sidorna full med ryskt infanteri som hindrar någon annan att komma nära. Artilleri skulle göra susen. Men finns något kvar?

Man tycker ju att man borde göra allt man kan för att stoppa den med allt man har. Man vill ju inte låta fienden organisera sig, dom ska ju ständigt känna panik och när dom är på resande fot så har man bäst chans, enligt my book of war men jag är ingen expert.
När den väl kommer fram tills deras säkra positioner så kommer det regna bomber sen över Kiev. Jag förstår inte taktiken i det. Det måste ju vara svårare att ta någon där den är som starkast.

Men har dom ingen vapen så är det inte så mycket man kan göra. Jag har sett flera grupper som försvara mindre städer på andra orter som inte har varken vapen eller hjälmar och då erbjuder dom samtidigt utländska människor vapen och utrustning om man kommer. Jävligt märkligt det där.
Citera
2022-03-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag tror inte ryssarna vill gå in i Kiev, men vad nu denna enorma konvoj för med sig är oklart. Hela upplägget verkar knepigt. Kanske de nu kör det enkla kortet från sin sida: massiva bomningar av kiev men ger civilbelfolkningen någon dag på att sticka ifrån staden

Dom vill väl bygga en järn mur runt kan jag tänka mig och svälta ut dom som är kvar.
Putin skiter om Kiev förvandlas till aska och befolkningen där, det är mer en princip nu när han inte fick det så lätt.
Citera
2022-03-01, 09:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad menar ni? Media sa ju att Ukraina höll på att vinna. Stämmer inte propagandan?

Det går inte att vinna ett krig mot Ryssland. Det man kan göra är att se till att det kostar mer än det smakar så att kriget blir avblåst av ryssarna själva.
Citera
2022-03-01, 09:14
Medlem
Citat:
Man tycker ju att man borde göra allt man kan för att stoppa den med allt man har. Man vill ju inte låta fienden organisera sig, dom ska ju ständigt känna panik och när dom är på resande fot så har man bäst chans, enligt my book of war men jag är ingen expert.
När den väl kommer fram tills deras säkra positioner så kommer det regna bomber sen över Kiev. Jag förstår inte taktiken i det. Det måste ju vara svårare att ta någon där den är som starkast.

Men har dom ingen vapen så är det inte så mycket man kan göra. Jag har sett flera grupper som försvara mindre städer på andra orter som inte har varken vapen eller hjälmar och då erbjuder dom samtidigt utländska människor vapen och utrustning om man kommer. Jävligt märkligt det där.

Ukraina är ett väldigt stort land och attackerna sker på många olika ställen. Vore väldigt underligt om det inte fanns stora skillnader i situationer och beväpning?
Citera
2022-03-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Troligtvis vill man ha slaget där Ukraina är starka. Det vill säga precis strax innan Kiev. Sedan köper man tid också om det skulle eskalera.

Mycket möjligt att dom har en plats strax innan som är lättare att ta dom på men jag är tveksam eller om dom vill samla ihop alla i en stor klump för att den attackera med allt dom har.

Men jag tror inte det. Jag hade inte gjort så, det är alltid bäst och ta fienden när dom är på språng.
Citera
2022-03-01, 09:16
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta soldaterna tror fortfarande att det bara rör sig om övningar och slarvar en hel del, t.ex. att hålla avståndet i konvojen. Det har också visat sig att många är rekryterade just för invasionen av ukraina och bara varit i det militära sen nyår. Dvs deras erfarenhet är typ dataspelskrig.

Att det fortfarande är en övning köper jag inte längre. Dom måste väl se med egna ögon att dom skjuter sönder städer och människor i strid. I början kan jag tänka mig att vissa trodde det. Nej karavanen måste stoppas snabbt.
Citera
2022-03-01, 09:17
Medlem
Citat:
Har dom inte resurser eller håller dom på?

Jag väntade hela dagen igår på att dom skulle stoppa den men jag har hört inget.

Kan man inte rada upp sig själv med bärbara tankdödande vapen längs hela milen på båda sidorna och sen på given signal bara bomba sönder mitten där konvojerna åker?

Eller skyddar ryssarna flankerna med drönare?
Det måste ju gå och attackera den konvojen innan den når fram?

Det är väldigt underligt det som sker med ryska konvojen. Att ha 6 mil lång sträcka på en motorled med dubbla rader fordon är så riskabelt och emot alla regelböcker i modern krigsföring att man undrar hur detta ska gå.

Som flera nämnt så räcker det ju att man slår ut ett antal fordon i början av konvojen så stannar den upp medan de måste få bort skroten eller att man saboterar vägen så att de måste reparera den.

Under tiden fylls konvojen på bakifrån med ännu fler fordon och material.

Ryssarna är väldigt sårbara i den positionen.
Citera
2022-03-01, 09:18
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tror också ryssarna har logistikproblem med bränsle osv...
Varför det? Tror du inte de kan läsa av en karta?

Det är vi i väst som har fått för oss att detta skulle vara över på några dagar.

Putin har säkert planerat för tre år eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in