2022-02-28, 18:05
Medlem
Jag blir lite förvånad när jag ser bilder/filmer från Ukraina. Både män och kvinnor verkar vara blondare än svenskar i allmänhet?

Jag gissar de generna kommer från norden?

Kan någon förklara?
Citera
2022-02-28, 18:10
Medlem
Niggwards avatar
Tror du att blond enbart kommer från Sverige?

Ryssar har naturligt blonda. Om det kommer från Sverige för flera tusen år sen vet jag inte. Men idag så har det att göra med att Ukrainare och Ryssar är broderfolk och Ryssland har massa naturligt blonda.

Varför de har fler blonda är för att de har barn med sina egna och har inte öst in okontrollerat mycket invandrare. Sveriges gener kommer bytas ut eller beblandas det gör inte ryssarnas gener. Kommer inte vara några blonda kvar i Sverige till slut fattar du väl. Det vill man få bort.
Senast redigerad av Niggward 2022-02-28 kl. 18:13.
Citera
2022-02-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Jag blir lite förvånad när jag ser bilder/filmer från Ukraina. Både män och kvinnor verkar vara blondare än svenskar i allmänhet?

Kan någon förklara?
Eller så var de blonda från början . Vi och nordmän har knullat runt överallt.
Citera
2022-02-28, 18:12
Medlem
Större chans era gener kommer därifrån 😀
Citera
2022-02-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Större chans era gener kommer därifrån 😀

Verkligen? Vad jag läst så uppstod de blonda generna i skandinavien, främst i Svealand?

Så har du någon källa?
Citera
2022-02-28, 18:55
Medlem
Citat:
Verkligen? Vad jag läst så uppstod de blonda generna i skandinavien, främst i Svealand?

Så har du någon källa?
Inget "uppstod" här allt är import många svenskar liknar ryssar, Ukraina ändå.
Citera
2022-02-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius

Har du någon källa att dessa gener/mutationer uppstått i Ukraina?
Citera
2022-02-28, 19:15
Medlem
Jag har varit i Ukraina och där fanns många blonda. Tror dock inte att det var mer än i Sverige, dock lika många.
Citera
2022-02-28, 19:22
Medlem
acid marias avatar
Ingegerd Olofsdotter dotter till Olof Skötkonung gifte sig med Jaroslav I av Kiev (Yaroslav the Wise) och blev sedan urmoder till flera europeiska kungahus.
"En av hennes söner grundade den tsarätt som regerade i Ryssland fram till att den 1598 dog ut. Hennes dotter Ellisif gavs i giftermål åt Norges Harald Hårdråde, Anastasia till Ungerns Andreas I och Anna till Frankrikes Henrik I; genom Henrik blev hon därmed anmoder till alla senare franska kungar"

Ingegärd föddes runt 1000.

Ukrainska flaggan är gul och blå precis som vår.
Citera
2022-02-28, 19:29
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Så har du någon källa?

Genen för blont hår sägs ha uppstått någonstans i norra Eurasien för en sådär 15 000 år sen. Det borde tjäna som förklaring till att både skandinaver, balter, fennougrier och östslaver är övervägande blonda.
Citera
2022-02-28, 19:31
Medlem
Citat:

Kan någon förklara?
Nej det är tvärtom. Svenskar kommer från Ukraina.

Stridsyxekulturen (som är våra förfäder) kom från det hållet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsyxekulturen
Citera
2022-02-28, 19:38
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius

Inga etniska européer var blonda från början.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Genen för blont hår sägs ha uppstått någonstans i norra Eurasien för en sådär 15 000 år sen. Det borde tjäna som förklaring till att både skandinaver, balter, fennougrier och östslaver är övervägande blonda.

Japp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_North_Eurasian

Citat:
The earliest known individual with a genetic mutation associated with blonde hair in modern Europeans is an Ancient North Eurasian female dated to around 16000 BCE from the Afontova Gora 3 site in Siberia.

Mutationen för blondism började sippra in österifrån via Finland och Baltikum ungefär samtidigt som folk befolkade Sverige efter istiden, via EHG-folket ("Eastern Hunter Gatherers"). På den tiden så var en minoritet blonda.

Protoindoeuropéerna från nuvarande Ukraina hade också kommit i kontakt med ANE-folket som ursprungligen fick mutationen, och PIE-människor spred sedermera genen i Europa. Diverse iranska stäppstammar med ariska rötter spred den också till centralasien och t.o.m. delar av mellanöstern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in