2022-03-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du lärt hunden på kommando så lyder den det utan tonfall.

Du är en som är helt okunnig om hund. Du har aldrig haft någon men du har en massa idéer och vet bäst. Förmodligen är du inte ens 18.
Citera
2022-03-10, 16:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det förstår ju vem som helst att mindre hundar blir rädda när en sådan där dreglande best kommer ångande mot dem. Och din hund är vad jag kan förstå också ganska storväxt.
Då tycker jag att hundar inte skall döma sina artfränder efter håren.
Citat:
Ursprungligen postat av Terrakotten
Hade en kollega med samma problem, varje gång han fick hundmöte började den andra hunden skälla på hans hund och hans hund bara tittade på honom helt oförstående, många av ägarna sa att deras hundar aldrig brukar skälla i hundmöten. Han fick tipset att titta på vad hans egen hund gör i dessa möten och han märkte snabbt att hans hund fäste blicken in i ögonen på den andra hunden tills den börja skälla för att sedan spela helt oförstående, han tränade sin hund att titta på honom vid hundmöten och antalet hundar som skällde minskade drastiskt.
Ja, det där påminner om katten vi hade när jag växte upp. Den fick inte sitta på köksbänken men varje morgon på väg till köket så hörde vi en duns och den såg så oskyldig ut när vi kom in.
Det kan nog stämma in i vissa fall att han söker deras blick, vilket skapar en nervös reaktion. Dock så brukar jag ha ganska god koll på vad han gör då jag inte vill att han skall stoppa i sig något dumt och då ser jag att han inte sett de mötande hundarna förrän de börjar skälla.
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Vad jag tänkte också. Nu har vi inte sett situationerna men hundar talar med kroppsspråket.

En hund kan "smygkaxa" på sätt som inte uppmärksammas av de flesta människor men som alla hundar förstår. Stirra i ögonen, stel kroppshållning etc. Hundar som inte vill ha bråk tittar bort och låtsas som om det regnar.

(Det är lite komiskt när en hund som annars är kaxig plötsligt nosar frenetiskt i marken och låtsas som han inte sett ett par Grand Danois som går förbi ett par meter ifrån.)
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in