• 3
  • 4
2022-03-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Givetvis slipper vi inte våra räkningar, fast det vore ju intressant. Blir fastigheten bombad så får fastighetsägaren ersättning från försäkringsbolaget och du som hyresgäst blir antagligen erbjuden annan bostad kanske tills huset är uppbyggt igen. Om du inte har en kompis att ta in hos.

Ja, numera är det så (lagändring trädde i kraft 2022-01-01) men annan ar det så att om en lägenhet skadades så att drn knte alls gick att anvönda så upphörde kontraktet utan vidare skyldigheter för hyresvärden. Men sedan årsskiftet måste hyresvärden erbjuda ett nytt kontrakt när en lägenhet blir tillgänglig.
Citera
2022-03-01, 20:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
😂 😂 😂 Det finns nog andra saker du behöver oroa dig över än räkningarna😆

Ja de finns trådar för det med - här frågar jag något annat.

Alla har inte 12,50 på kontot som du..
Citera
2022-03-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Alla avtal ska förstås hållas.

Många avtal har paragrafer som går in på eller friskriver vid Force majeure, som krig, jordbävningar etc.

Du får helt enkelt kontrollera dina avtal.
ALLA avtal har detta.

Bombar ryssen Sverige kommer du inte få en krona för det som bombades.

Å andra sidan, i det otroliga scenariot att Sveriges fastland skulle bombas med kort varsel så är det nog mer via en atombomb än några missiler som råkar träffa ditt hus. Så jag tror inte bostadslånet är det största problemet.
Citera
2022-03-01, 21:17
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
ALLA avtal har detta.
Nåja. Om du lånar femhundra spänn av din kompis så är jag rätt säker på att ert muntliga avtal inte har det.
Citera
2022-03-02, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Nåja. Om du lånar femhundra spänn av din kompis så är jag rätt säker på att ert muntliga avtal inte har det.
Om du och dina autistiska kompisar kallar ränte-betalningarna på de kompislån ni har till varandra för "räkningar" så låt gå - ibland blir det konstigt socialt när man har en diagnos. I annat fall är det bättre att acceptera att din hjärna fes än att dra detta vidare.
Citera
2022-03-02, 03:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Om det blir krig så är nog räkningar ditt minsta bekymmer. Inget kommer fungera i ett kontantfritt samhälle. (inte heller ett samhälle med kontanter men det kan underlätta)

Det är inte som att du kommer sitta på ett fik och dricka en latte eller gå till Ica och köpa blöjor för att senare på kvällen gå på en pubvända.

Precis vad jag skrev också men då fick jag till svar att jag bara hade 12.50 kr på mitt konto😂
Jag har nog mer pengar på mitt konto än vad T. S kan drömma om😎
Citera
2022-03-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Precis vad jag skrev också men då fick jag till svar att jag bara hade 12.50 kr på mitt konto😂
Jag har nog mer pengar på mitt konto än vad T. S kan drömma om😎
Varför skulle räkningar vara det minsta bekymmert vid krig? Pengar förlorar inte plötsligt allt värde. Man ska få sin inkomst i form av reseersättning och andra förmåner för sin tjänsteplikt. Även sina utgifter som räkningar ska givetvis betalas.
Citera
2022-03-03, 10:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Om man har pengar på banken och Sverige blir störtat - vad händer med dom då?

Om till exempel Stockholm blir bombat, måste man fortfarande pröjsa hyra och andra räkningar som lån osv?

Om lägenheten sprängs, blir man av med den då eller får man ut pengar från försäkringsbolaget?

Osv osv..

Du fortsätter ditt liv som vanligt.. Blir du inkallad så kommer försvaret att bistå med svar på dina frågor.
Inträder "Force majeure" vilket kan ske i tider av krig/katastrofer så gäller kontraktens undantagsregler för just detta..
Citera
2022-03-13, 12:17
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Bostadsrättfastighet som blir bombad är ju omöjlig att bo i, upp till föreningen att återbygga den. Du som provatperson har ju fortfarande ditt lån till banken kvar dock, även om du ej har någon lägenhet.

Tänk på att ett medlemskap i en brf bara innebär att du får nyttja en lägenhet, finns det ingen så är det svårt.

Det här är ju intressant för i de allra flesta fallen är det ju fastigheten, alltså marken, som är det värdefulla när man äger en bostad idag. Antingen via BRF eller äganderätt. Inte byggnaden i sig om det är äldre produktion.

Man kan ju faktiskt tänka sig att det inte skulle bli en överdrivet stor smäll för en äldre, obelånad förening att helt sonika belåna sig upp över öronen och bygga nyproduktion direkt ur askan vid ett sådant scenario. Såvida föreningen är solid d.v.s.

Men i praktiken är det ju frågan om inte pengamaskinen skulle gå BRRRR ordentligt efter ett sådant scenario med tanke på hur lättvindigt folk får stöd för el och bränsle i det här landet. Försäkringsbolagen sitter säkra men staten skulle ju antagligen gå in.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2022-03-13 kl. 12:20.
Citera
2022-03-13, 12:24
Räkningarna ska betalas även om du tvingas fly. Betalar du inte räkningarna får du betalningsanmärkningar och det kan göra så att du inte får ta lån eller hyra bostad i ditt nya hemland som du flytt till.
Citera
2022-03-13, 12:33
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulder har städse ett negativt värde. Varför skulle dessa bli värdelösa?
Fordringar har ett visst värde som kan nedbringas i proportion till förutsättningarna att få dem reglerade.

Jag menar att om man anser att SEK är en skvalpvaluta idag är det ju ingenting mot vad den antagligen skulle bli vid en fullskalig invasion av Sverige. Folk skulle fly valutan internationellt och man skulle antagligen trycka så mycket pengar att lånen i praktiken blir rätt värdelösa gentemot andra valutor.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in