Citat:
Ursprungligen postat av
Milankrupic1057
En god vän till mig har Länsförsäkringar. Har aldrig gjort knepiga transaktioner på banken tidigare.
Min vän tar ett lån via Ikano bank. ( Varför han tog just där vet jag inte ) pengarna fördes över till hans Länsförsäkringar. Och det står klart och tydligt att pengarna kommer från Ikano bank.
Han ringer för att höja sin Swish. Dom frågar varför han ska höja swishen över 50 tusen kronor. Han säger att han ska köpa en bil. Då vill Länsförsäkringar ha regnummer på bilen så dom kan kolla?
Han gör en banköverföring på 250 tusen kronor som är lånade pengar från Ikano bank. Till en privatperson som sålde sin bil.
Det tog 5 dagar sen fick han brev hem.
Vart kommer pengarna ifrån ? ( Syns klart och tydligt era dumma jävla idioter)
Och varför har du fört över så mycket pengar? ( Det förklarade han klart och tydligt i telefon)
Det jag vill diskutera. Är det någon som haft liknande skit med Länsförsäkringar? Detta är det värsta jag hört? Jag är fullt medveten att dom spårar var varje öre tar vägen . Men när det står att pengarna kommer ifrån ett banklån varför ifrågasätta detta?
Det är "din gode vän" som är en dum jävla idiot!
Att pengarna kommer från IKANO Bank betyder inte att att mottagande bank vet något om pengarnas ursprung, mottagande bank ser inte ens vem som är avsändare, om det är en vanlig banköverföring, det enda som mottagande bank (Länsförsäkringar Bank) ser är just att pengarna kommer från IKANO.
Pengarna på IKANO kan komma från Terroristen Abduhlla eller Oligarken Igor, att pengarna är inne i banksystemet, inne på ett konto på IKANO Bank, betyder inte att det är "vita" pengar, mottagande bank är skyldiga att förstå syftet med transaktionen, vad är pengarnas ursprung, vart skall pengarna.
Detta är ingenting som bankerna har hittat på, detta måste bankerna göra, det är reglerat i lag.
Allt detta regleras i: Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är det administrativa regelverk som gäller för företag inom vissa sektorer. Regelverket syftar till att förhindra att företag utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering.
https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...h_sfs-2017-630
https://www.fi.se/sv/bank/penningtva...smfinansiering.
Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott är det straffrättsliga regelverket som omfattar penningtvätt och finansiering av terrorism. Lagen medför bland annat att det är brottsligt att tvätta pengar.