• 1
  • 2
2022-02-28, 00:29
Medlem
Hade inga problem med länsförsäkringar när jag köpte bilen (nov 2020). De frågade var pengarna kom ifrån, varpå jag svarade och sedan var det klart.

Men alla svenska banker är piss. De är så illa tvungna om de vill slippa få blodiglarna (skatteverket) upp i rövhålet. Jag vill påstå att Länsförsäkringar är bäst av dem som går att välja (av dem som erbjuder allt vad en bank ska erbjuda dvs).
Citera
2022-02-28, 05:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
En god vän till mig har Länsförsäkringar. Har aldrig gjort knepiga transaktioner på banken tidigare.

Min vän tar ett lån via Ikano bank. ( Varför han tog just där vet jag inte ) pengarna fördes över till hans Länsförsäkringar. Och det står klart och tydligt att pengarna kommer från Ikano bank.

Han ringer för att höja sin Swish. Dom frågar varför han ska höja swishen över 50 tusen kronor. Han säger att han ska köpa en bil. Då vill Länsförsäkringar ha regnummer på bilen så dom kan kolla?

Han gör en banköverföring på 250 tusen kronor som är lånade pengar från Ikano bank. Till en privatperson som sålde sin bil.

Det tog 5 dagar sen fick han brev hem.

Vart kommer pengarna ifrån ? ( Syns klart och tydligt era dumma jävla idioter)

Och varför har du fört över så mycket pengar? ( Det förklarade han klart och tydligt i telefon)

Det jag vill diskutera. Är det någon som haft liknande skit med Länsförsäkringar? Detta är det värsta jag hört? Jag är fullt medveten att dom spårar var varje öre tar vägen . Men när det står att pengarna kommer ifrån ett banklån varför ifrågasätta detta?

Det är "din gode vän" som är en dum jävla idiot!

Att pengarna kommer från IKANO Bank betyder inte att att mottagande bank vet något om pengarnas ursprung, mottagande bank ser inte ens vem som är avsändare, om det är en vanlig banköverföring, det enda som mottagande bank (Länsförsäkringar Bank) ser är just att pengarna kommer från IKANO.

Pengarna på IKANO kan komma från Terroristen Abduhlla eller Oligarken Igor, att pengarna är inne i banksystemet, inne på ett konto på IKANO Bank, betyder inte att det är "vita" pengar, mottagande bank är skyldiga att förstå syftet med transaktionen, vad är pengarnas ursprung, vart skall pengarna.

Detta är ingenting som bankerna har hittat på, detta måste bankerna göra, det är reglerat i lag.

Allt detta regleras i: Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).

Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är det administrativa regelverk som gäller för företag inom vissa sektorer. Regelverket syftar till att förhindra att företag utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering.

https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...h_sfs-2017-630

https://www.fi.se/sv/bank/penningtva...smfinansiering.

Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott är det straffrättsliga regelverket som omfattar penningtvätt och finansiering av terrorism. Lagen medför bland annat att det är brottsligt att tvätta pengar.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-28 kl. 06:32.
Citera
2022-02-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är "din gode vän" som är en dum jävla idiot!

Att pengarna kommer från IKANO Bank betyder inte att att mottagande bank vet något om pengarnas ursprung, mottagande bank ser inte ens vem som är avsändare, om det är en vanlig banköverföring, det enda som mottagande bank (Länsförsäkringar Bank) ser är just att pengarna kommer från IKANO.

Pengarna på IKANO kan komma från Terroristen Abduhlla eller Oligarken Igor, att pengarna är inne i banksystemet, inne på ett konto på IKANO Bank, betyder inte att det är "vita" pengar, mottagande bank är skyldiga att förstå syftet med transaktionen, vad är pengarnas ursprung, vart skall pengarna.

Detta är ingenting som bankerna har hittat på, detta måste bankerna göra, det är reglerat i lag.

Allt detta regleras i: Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).

Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är det administrativa regelverk som gäller för företag inom vissa sektorer. Regelverket syftar till att förhindra att företag utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering.

https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...h_sfs-2017-630

https://www.fi.se/sv/bank/penningtva...smfinansiering.

Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott är det straffrättsliga regelverket som omfattar penningtvätt och finansiering av terrorism. Lagen medför bland annat att det är brottsligt att tvätta pengar.

Även om det ligger sanning i hönans inlägg så kan jag fortfarande bara hålla med om att LF/Länsförsäkringar är en skitbank av många anledningar men framförallt för man inte får köpa BTC via dem. Rent generellt är sådan tight kontroll av vanliga privatpersoner som hanterar under miljonen per år på sina konton bara löjlig och en del av totalövervakningssamhället.

LF har även problem att lita på värderingsfirmor. Samt en dålig aktiehantering(den sämsta). De ogillar även låsta räntor och försökte hela tiden övertala mig om att rörlig ränta är bäst men tji fick dem. Här sitter jag med 1.3% i ränta under brinnande krig.
Men sämst är nog LF som försäkringsbolag iaf. Helförsäkringar som inte täcker hela bilen osv. Men det är nog en annan tråd.
Citera
2022-02-28, 08:31
Medlem
Det är många som fått brev från Länsförsäkringar och blivit avstängda utan att ha fått bemöta och förklara transaktioner för LF. Deras AML-avdelning är omöjlig att få kontakt med. LF utnyttjar lagen om penningtvätt för att göra sig av med kunder som de inte vill ha.

https://se.trustpilot.com/review/www...orsakringar.se

https://www.dt.se/2022-02-14/vad-hal...kringar-pa-med
Citera
2022-02-28, 14:56
Medlem
Citat:
Anledningen att jag ville byta från Swedbank till Länsförsäkringar var för att Swedbank hade alltid sjukt lång kö på minst 1 timma varje gång man skulle dit.

Menar du ringa dit eller fysiskt besöka dom?
Oavsett vilket, så varför skulle man vilja göra det? Jag frågar av ren nyfikenhet då jag inte satt min fot på en bank på minst 15 år och ringt dit vet jag inte om jag någonsin gjort.
Citera
2022-02-28, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Menar du ringa dit eller fysiskt besöka dom?
Oavsett vilket, så varför skulle man vilja göra det? Jag frågar av ren nyfikenhet då jag inte satt min fot på en bank på minst 15 år och ringt dit vet jag inte om jag någonsin gjort.

Både och. För när jag tex blivit av med telefonen så har jag inte haft en dosa att göra nytt. Då har jag varit tvungen att besöka kontor.
Citera
2022-02-28, 15:15
Medlem
BoHanssons avatar
De vill ha kontoutdrag från min nuvarande bank 6 mån tillbaka för att hag skulle få öppna konto, öppnade ett på Skandia istället. Där räckte det med BankID.
Citera
2022-02-28, 15:16
Medlem
Ja har inte haft några problem! Tycker dom verkar vara en helt okej bank. Inte blivit frågad va ja ska göra med mina pengar, och aldrig något krångel med varken bank eller försäkringsärenden
Citera
2022-02-28, 15:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Det är många som fått brev från Länsförsäkringar och blivit avstängda utan att ha fått bemöta och förklara transaktioner för LF. Deras AML-avdelning är omöjlig att få kontakt med. LF utnyttjar lagen om penningtvätt för att göra sig av med kunder som de inte vill ha.

https://se.trustpilot.com/review/www...orsakringar.se

https://www.dt.se/2022-02-14/vad-hal...kringar-pa-med
Håller med. De är rabiata och vågar inte svara på frågor, utan gömmer sig.
Citera
2022-02-28, 17:54
Medlem
Finns inget sämre. Använd hellre en bank som har huvudkontor utanför Sverige med insättningsgaranti.
Citera
2022-03-01, 08:49
Medlem
Catellas avatar
Dessvärre är det inte bankerna som bestämt denna kontroll utan vidare FI. Jag själv har Swedbank och när jag swishade sambon 5 lax så hörde banken av sig och frågade varför denna överföring.

Tycker det har gått överstyr hela skiten. Motverka penningtvätt etc, jo visst. Samtidigt är det hårdare kontroller för varje år...
Citera
2022-03-01, 14:00
Medlem
Citat:
En god vän till mig har Länsförsäkringar. Har aldrig gjort knepiga transaktioner på banken tidigare.

Min vän tar ett lån via Ikano bank. ( Varför han tog just där vet jag inte ) pengarna fördes över till hans Länsförsäkringar. Och det står klart och tydligt att pengarna kommer från Ikano bank.

Han ringer för att höja sin Swish. Dom frågar varför han ska höja swishen över 50 tusen kronor. Han säger att han ska köpa en bil. Då vill Länsförsäkringar ha regnummer på bilen så dom kan kolla?

Han gör en banköverföring på 250 tusen kronor som är lånade pengar från Ikano bank. Till en privatperson som sålde sin bil.

Det tog 5 dagar sen fick han brev hem.

Vart kommer pengarna ifrån ? ( Syns klart och tydligt era dumma jävla idioter)

Och varför har du fört över så mycket pengar? ( Det förklarade han klart och tydligt i telefon)

Det jag vill diskutera. Är det någon som haft liknande skit med Länsförsäkringar? Detta är det värsta jag hört? Jag är fullt medveten att dom spårar var varje öre tar vägen . Men när det står att pengarna kommer ifrån ett banklån varför ifrågasätta detta?
Jag har aldrig haft problem med LF, eller någon annan bank heller för den delen. Jag swishar ganska stora summor fram och tillbaka en hel del. Använder just nu 4 banker, där alla har ett swishnr kopplat till sig, och det åker pengar mellan bankerna efter mina behov.

Problemet med din vän är förmodligen att när personen ringde till banken reagerade bankmannen på något, av någon anledning. Sedan flaggade personen för deras aml-avdelning, vilket är helt rätt vid minsta misstanke. Kan vara avvikande mönster, något som skiljer mot angiven KYC, eller bara magkänsla från bankmannen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in