• 2
  • 3
2022-03-11, 21:27
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag anser att saker är till för att användas och för att i största mån tjäna användaren. Gärna maximera livslängden, men utan att göra sig allt för mycket extra besvär. Att fundera på värmeväxlingar i kondensatorer tycker jag som självutnämnd hobbyexpert känns som extra besvär.

Jag tycker det bästa argumentet för att stänga av datorn på natten är att man regelbundet låter datorn startas om. Jag kör förvisso mest Mac nu för tiden (inte för att Windows är något undantag för problematiken), men med terminalkommandot uptime kan man se hur länge sedan datorn startades om. För mig är det sällan mindre än en vecka åt gången - upp till 2-3 veckor - och de flesta problem jag har med datorn brukar lösa sig med en omstart, som det så ofta gör.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2022-03-11 kl. 21:35.
Citera
2022-03-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Även komponenterna i datorn, speciellt cpun dras ju ner till ett minimum. Ingen värmeutveckling som sagt och även CPUn står för en del strömförbrukning i en dator. En annan fördel är ju att en dator på strömsparläge blir helt tyst då inga fläktar behöver vara igång då en CPU i strömsparläge alstrar så lite värme.

Hm. Testade strömsparläge nu och det verkar inte skilja sig från när datorn släcker ner skärmen, vilket jag ställt in den för att göra efter 10 minuters inaktivitet. Windows 10.

Men nersläckning av skärmen och strömsparläge, det kan väl inte vara samma sak?
Citera
2022-03-12, 11:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Hm. Testade strömsparläge nu och det verkar inte skilja sig från när datorn släcker ner skärmen, vilket jag ställt in den för att göra efter 10 minuters inaktivitet. Windows 10.

Men nersläckning av skärmen och strömsparläge, det kan väl inte vara samma sak?
För mig så går datorn ner på minimum och fläktarna stannar vid strömsparläge vilket inte sker vid skärmsläckning. Vid skärmsläckning surrar datorn och fläktarna på som vanligt och så är det på alla datorer jag haft i modern tid.
Citera
2022-03-12, 11:46
Medlem
Citat:
För mig så går datorn ner på minimum och fläktarna stannar vid strömsparläge vilket inte sker vid skärmsläckning. Vid skärmsläckning surrar datorn och fläktarna på som vanligt och så är det på alla datorer jag haft i modern tid.

Konstigt. Min laptop låter precis som vanligt vid strömsparläge. Fläkten stängs inte ner. Det enda som händer är att skärmen blir svart.
Citera
2022-03-12, 11:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Konstigt. Min laptop låter precis som vanligt vid strömsparläge. Fläkten stängs inte ner. Det enda som händer är att skärmen blir svart.
Då verkar inte strömsparläge fungera fullt ut.
Citera
2022-03-12, 11:56
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:

Skärmsläckning avänds när man vill använda datorn men med en annan bildskärm. Det har inget med prestanda eller strömsparning att göra.
Citera
2022-03-12, 12:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Skärmsläckning avänds när man vill använda datorn men med en annan bildskärm. Det har inget med prestanda eller strömsparning att göra.
Att man ställer in datorn på att släcka skärmen efter t ex 10 minuters inaktivitet är något annat än att släcka skärmen för att använda en extern skärm. Det är inte nedsläckning av en skärm för att använda en extern skärm vi diskuterar här.
Citera
2022-03-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars

Citat:
Att man ställer in datorn på att släcka skärmen efter t ex 10 minuters inaktivitet är något annat än att släcka skärmen för att använda en extern skärm. Det är inte nedsläckning av en skärm för att använda en extern skärm vi diskuterar här.

Sen är det väl inte ens standard att skärmen släcks ned bara för att man kopplar den till en extern skärm, även om det går att fixa så att det alltid blir så automatiskt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in