2022-02-27, 17:47
Bannlyst
https://www.sjalvmord.com/index.html

Den kända sui gui chatten där det sitter en grupp som cirkelrunkat de senaste 10 åren finns kvar och så fort någon självmordsbenägen stackars sate kommer in, uppviglas den iskallt att begå självmord. "Bara gör det, herregud! Mycket att gråta över, du är ju värdelös" Och liknande uppviglan körs.

Det ter sig att ägaren är en pedofil mobbad av de andra i gruppen, han har inga vänner utan denna otroligt dysfunktionella chat är hans länk till världen och i denna är han också utstött. (Han hade dessutom cancer sist jag hörde så it keeps getting better)

Jag undrar om detta är lagligt? Detta kan inte vara lagligt med tanke på lagen som kom efter vad som pågick här på flashback där man uppviglade Marcus Jannes att begå självmord.

Flera har rapporterat detta till polisen men inget händer, varför får detta fortgå?

Ps till mods; Om ni vill lägga denna under annat forum, gå ahead.
Citera
2022-02-27, 17:51
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan

Den kända sui gui chatten där det sitter en grupp som cirkelrunkat de senaste 10 åren finns kvar och så fort någon självmordsbenägen stackars sate kommer in, uppviglas den iskallt att begå självmord. "Bara gör det, herregud! Mycket att gråta över, du är ju värdelös" Och liknande uppviglan körs.

Det ter sig att ägaren är en pedofil mobbad av de andra i gruppen, han har inga vänner utan denna otroligt dysfunktionella chat är hans länk till världen och i denna är han också utstött. (Han hade dessutom cancer sist jag hörde så it keeps getting better)

Jag undrar om detta är lagligt? Detta kan inte vara lagligt med tanke på lagen som kom efter vad som pågick här på flashback där man uppviglade Marcus Jannes att begå självmord.

Flera har rapporterat detta till polisen men inget händer, varför får detta fortgå?

Dumt att sprida vad det är för ställe.

Ja det är olagligt https://www.riksdagen.se/sv/dokument...till_H801JuU21

Bara att så många som möjligt polisanmäler.

Egentligen helt sjukt hur internet används för att människor ska ta fram de sidor deras förfäder använde sig av på medeltiden och liknande.
Citera
2022-02-27, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Dumt att sprida vad det är för ställe.

Ja det är olagligt https://www.riksdagen.se/sv/dokument...till_H801JuU21

Bara att så många som möjligt polisanmäler.

Egentligen helt sjukt hur internet används för att människor ska ta fram de sidor deras förfäder använde sig av på medeltiden och liknande.

Ja det här är ju helt vansinnigt. Jag hörde om stället för ett bra tag sedan och gick då in och kollade och då satt denna grupp och snackade om sina liv och vardagsbestyr. In kommer en självmordsbenägen som höll på att göra det..(hen lämnade såpass noggranna detaljer att man förstod att det var på riktigt) De började då heja på henom att fortsätta, att göra det. Det var det kallaste äckligaste beteende jag sett. Den värsta var en tjej, finns foton av henne därinne, man kunde inte ens föra ett normalt samtal med henne så störd hon var. Man märkte på henne att hon njöt av att heja på personen.

Jag har några år på nacken men har aldrig sett något liknande, det var rakt av demoniskt att bevittna och de har hållit på i många år nu. Siten har förvisso en amerikansk adress ".com" så kanske man får anmäla det i usa kanske men användarna sitter ju i sverige och skriver på svenska så.

Kanske borde denna tråd ligga under lag och dom, eller? Vad säger modsen? Vi måste ju kunna stoppa det här.
Citera
2022-02-28, 04:46
Moderator
evilhoneys avatar
Då frågan är "är det lagligt?" så skickar jag vidare tråden till Juridik.
//mod

Psykologi --> Juridik
/Moderator
Citera
2022-02-28, 06:47
Medlem
Citat:
https://www.sjalvmord.com/index.html

Om det objektivt sett kan bedömas som att det innebär en "inte obetydlig fara" för att personen faktiskt tar sitt liv så kan det klassas som brottet uppmaning till självmord.

Lagtext:
7 a § Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år.

Den som begår en gärning som avses i första stycket och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord, döms för oaktsam uppmaning till självmord till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om en gärning enligt första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansva
Citera
2022-02-28, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om det objektivt sett kan bedömas som att det innebär en "inte obetydlig fara" för att personen faktiskt tar sitt liv så kan det klassas som brottet uppmaning till självmord.

Lagtext:
7 a § Den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år.

Den som begår en gärning som avses i första stycket och inte har uppsåt till men är oaktsam beträffande de omständigheter som innebär att gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för självmord, döms för oaktsam uppmaning till självmord till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om en gärning enligt första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig, ska det inte dömas till ansva
Precis vilket gör att jag inte förstår hur denna chat kan finnas kvar. Beror det på att den har en .com domän?
Citera
2022-02-28, 09:12
Medlem
Citat:
Precis vilket gör att jag inte förstår hur denna chat kan finnas kvar. Beror det på att den har en .com domän?

Ny lag och säkerligen svårbedömd.
Hur vet du att en person verkligen är självmordsbenägen?
En uppmaning är generellt inte nog för att någon faktiskt skall ta sitt liv.

Den som gör uppmaningen/ hetsar måste veta eller ha förstått att det fanns en faktisk risk att personen skulle ta sitt liv.
Man måste alltså veta eller borde förstå att personen man hetsar/uppmanar faktiskt mår såpass dåligt att det finns en "inte obetydlig fara" att personen faktiskt tar sitt liv.

Det är inte prövat var gränsen för detta går och det är en ny lag som polis troligen inte vet hur de skall förhålla sig till.

Edit: den aktuella chatten verkar som att man måste aktivt söka sig till. Det kräver registrering så det är inget man snubblar in på.
Senast redigerad av Aramir2 2022-02-28 kl. 09:16.
Citera
2022-02-28, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ny lag och säkerligen svårbedömd.
Hur vet du att en person verkligen är självmordsbenägen?
En uppmaning är generellt inte nog för att någon faktiskt skall ta sitt liv.

Den som gör uppmaningen/ hetsar måste veta eller ha förstått att det fanns en faktisk risk att personen skulle ta sitt liv.
Man måste alltså veta eller borde förstå att personen man hetsar/uppmanar faktiskt mår såpass dåligt att det finns en "inte obetydlig fara" att personen faktiskt tar sitt liv.

Det är inte prövat var gränsen för detta går och det är en ny lag som polis troligen inte vet hur de skall förhålla sig till.

Edit: den aktuella chatten verkar som att man måste aktivt söka sig till. Det kräver registrering så det är inget man snubblar in på.
Precis, jag fick nys om hur det gick till, skapade konto och gick in. Då satt dessa där och in kommer en kille som satt i bilen och höll på att dö. Man hörde hur förtvivlad och uppgiven han var och en av dem, någon svarthårig tjej (de har foton på sig) backad av de andra, uppmanade honom att inte vara så mesig utan att göra det då han ändå var värdelös.

När jag ifrågasatte vad de höll på med svarade de "Äääh! Sådana kommer och går, de förtjänar det" Mao de sket helt i om killen dog. Han var dessutom flerbarnsfar. Vi var de sista han pratade med, han verkade inte alls vara en uppmärksamhetssökare utan lät genuint uppgiven och gav världen en sista chans.

De hade kunnat rädda ett liv, istället tog de ett. Ett av hur många fler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in