2022-02-27, 12:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Här på Flashback saknas det trådar om band och artister som hållit på i 30-40 år, men ingen fara på taket, vi tar allt eftersom.

Axel Rudi Pell, född 26 juni 1960 i Bochum, är en tysk hårdrocksgitarrist som började sin karriär i bandet Steeler på 80-talet. Efter några år kastade han in handduken och började med sitt soloband istället.

Många studioalbum i diskografin har det blivit:
"Wild Obsession" (1989)
"Nasty Reputation" (1991)
"Eternal Prisoner" (1992)
"Between The Walls" (1994)
"Black Moon Pyramid" (1996)
"Magic" (1997)
"Oceans Of Time" (1998)
"The Masquerade Ball" (2000)
"Shadow Zone" (2002)
"Kings And Queens" (2004)
"Mystica" (2006)
"Tales Of The Crown" (2008)
"The Crest" (2010)
"Circle Of The Oath" (2012)
"Into The Storm" (2014)
"Game Of Sins" (2016)
"Knights Call" (2018)
"Sign Of The Times" (2020)
"Lost XXIII" (2022)

Från det nya kommande albumet har en låt dykt upp.

- Länk till "Survive" (Official Lyric Video)

I bandet ingår:
Axel Rudi Pell - guitar
Johnny Gioeli - lead vocals
Ferdy Doernberg - keyboards
Volker Krawczak - bass guitar
Bobby Rondinelli - drums

Fansen och recensenter (ja, inte alla såklart) brukar säga att om man har hört ett eller två album, ja då har man hört alla som kommit. Lite elakt men Axel Rudi Pell är inte känd för att testa nya musikaliska gränser direkt.

Vad har ni att säga om Axel Rudi Pell? Lite hårdrock från 80-talsmyllan mixat med heavy/power metal.
Citera
2022-03-02, 15:51
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En sak som var nog inte blev som Axel Rudi Pell tänkt var när låten "Forever Angel" släpptes.

Det blev inte bättre än att Hells Angels-sympatisörer började använda låten för att marknadsföra MC-klubben, kolla på YouTube så finns där några videos.

Här i vårt land fick låten lite publicitet när den spelades när ett mord begicks i en bil, "Madeleine ströps – till låten "Forever angel""
https://www.expressen.se/nyheter/mad...forever-angel/

Citat:
Gänget sjöng medan Madeleine ströps
Flera har vittnat om låten som spelades på bilstereon, "Forever Angel" med den tyske hårdrockgitarristen Axel Rudi Pell.

– Alltså den slogs i gång alltså sekunderna innan det här hände, sa den 20-åriga kvinnan till polisen och berättade att flera i bilen sjöng med.

– Den låten vi spelade när hon dog så var det ju "Forever Angel", bekräftade 24-åringen i förhör.

Bättre PR kan man tänka sig.
Citera
2022-03-05, 18:35
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det blir Europa-turné med Axel Rudi Pell som bl.a. kommer till Sverige nästa vår, om vi inte har hunnit bli söndersprängda av Putins skräckvälde innan dess dvs.

05.05.2023 (SE) MALMÖ / KB
06.05.2023 (SE) STOCKHOLM / Fryshuset Klubben
07.05.2023 (SE) GOTHENBURG / Pustervik

Kan vara värt besväret och pengarna om man gillar melodisk metal med fötterna i 80-talsmyllan.
Citera
2023-01-29, 21:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Då är det så att Axel Rudi Pell kommer släppa nytt ballad-samlingsalbum inom kort.

AXEL RUDI PELL New ballads album THE BALLADS VI out on 21 April 2023 European tour starts in April

https://allabouttherock.co.uk/axel-r...arts-in-april/

Hur många här inne jublar över detta? Någon som ska se bandet live på turnén?
Citera
2023-10-24, 18:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
.

Nu skickar jag en fråga till dig om du lyssnar på Axel Rudi Pell? Man kan tycka att det borde vara som klippt och skuret för dina öron.

Du gillar ju mycket melodisk metal och har ju knappast något emot 80-talshårdrock.

Kikade på Facebook och såg att herr Axel jobbar med ny musik som kommer i maj 2024 ca.
Citera
2024-06-13, 16:41
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Jag tänkte ändå passa på att slå ett till slag för Axel Rudi Pell. I det senaste nr av Sweden Rock Magazine (SRM #6/2024) fanns en intervju med denne gitarrhjälte(?). Man kan läsa ett smakprov på Readly (prenumerationstjänst för en hel massa tidningar) om man vill.

Det här är början av artikeln:

Citat:
Det spelar ingen roll att hans fru precis bett om skilsmässa, Axel Rudi Pell förblir en glad lax. Han är också produktiv. "Risen Symbol" är den tyske gitarristen och låtskrivarens tjugoandra album.

Är det svårt att hitta nya saker att skriva om när man har släppt så många album?

– Nej. Jag börjar med en titel, sedan skriver jag musiken och därefter texten. Men inte förrän jag har melodin helt färdig så att jag kan anpassa varje stavelse till melodin. Det är inga problem alls. Men jag är ingen politisk snubbe. Det är klart att jag läser tidningarna, ser vad som händer och är emot alla krig och konflikter, men jag håller mig ifrån att uttala mig om sådant. Eller skriva om det. Jag kan inte ändra på något. Det finns många andra som är bättre på att skriva om sådant. Jag vill underhålla! Mitt budskap syns i låtar som ”Forever Strong” på den nya skivan: man måste vara stark i en värld av våld, krig och brott och man får aldrig ge upp.

Det låter mer som ett typiskt metalbudskap: tro på dig själv.

– Haha, ja!

Du har i intervjuer sagt att du gillar att hitta nya källor för inspiration men jag hör som vanligt mest 70-talsinfluenser i din musik, speciellt i de långa mer episka låtarna på nya albumet ”Risen Symbol”. Exempelvis ”Ankhaia” som erinrar om både Led Zeppelins ”Kashmir” och Rainbows ”Stargazer”, speciellt i de stigande stråkarrangemangen.

– Ja, jag ser den som låten Led Zeppelin glömde att skriva! Mina hjältar har inte ändrats. De är fortfarande Led Zeppelin, Deep Purple, Rainbow och UFO med Michael Schenker. De gjorde det så bra och Deep Purples ”Made In Japan” från 1972 är fortfarande det bästa som någonsin gjorts. Energin och spelglädjen är enorm! Jag har precis hört Deep Purples nya singel och den är bra, klassisk Purple. Inget ont om Steve Morse, han är en fantastisk gitarrist och dessutom jättetrevlig, men nye gitarristen Simon McBride passar dem ännu bättre.
Citera
2025-01-26, 20:50
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Spelningssiffrorna på Spotify på de mest populära Axel Rudi Pell-låtarna.

1. "Forever Angel" (2004) - På väg mot 17 miljoner streams.

2. "Hallelujah" (2011) - Drygt 11,5 miljoner streams.

3. "Hey Hey My My" (2014) - På väg mot 8 miljoner streams.

Tre låtar och alla är lugna till sin karaktär.
Citera
2025-07-06, 17:35
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Defenders Of The Faith är en musiksida som hade en recension (Joe Miller) av Axel Rudi Pells album "Lost XXIII"

Citat:
Although not as strong as past catalog entries, Lost XXIII is yet another enjoyable release from Pell and company. If you’re a fan of heavy metal, hard rock, AOR, and anything else in between, there’s no reason why you wouldn’t enjoy this record. It’s got all the charm of the 80s with prime musicianship and kinetic energy to back it up, performed by a group of dudes who lived through the era. Why settle for second rate nostalgia when the OGs are still delivering the goods?

6 out of 10
Citera
2025-07-06, 18:00
Medlem
Magnums avatar
Lyssnat mycket på honom sedan Black Moon Pyramid men med alla plattor de senaste femton åren har det bara blivit några enstaka gånger. Skriva bra låtar och riff kan han och han är en hyfsad kompgitarrist och har alltid haft bra sångare och medmusiker. Däremot har jag alltid tyckt att hans solon suger. Där är han riktigt usel på precis allt som har med gitarrspelande att göra; kasst och enerverande vibrato, frasering, tonen, inte sällan på gränsen till amatörmässig melodikänsla etc.
Han är dock duktig på att avsluta sina låtar på ett mycket bra och varierande sätt, sällan fade out eller ett trist avhugget avslut.
Senast redigerad av Magnum 2025-07-06 kl. 18:05.
Citera
2025-07-06, 18:30
Medlem
Johnny Gioeli är en fantastisk duktig sångare

Deras live version av Temple of the king samt Mystica är låtar jag lyssnar på ofta

Tycker även deras cover på In the air tonight är den bästa covern som gjorts på den låten
Citera
2025-07-24, 18:15
Medlem
-Orko-s avatar
Har alltid trott att Forever Angel var skriven för HA, men så är det alltså inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in