2022-02-27, 11:30
Bannlyst
Jag är inte duktig på klockor. Men det känns som att rolex är över hypade. Och svårsålda.

Vilken klocka runt 100k är värd att köpa som är relativt lätt såld om 6-12 månader? Och som inte tappar speciellt mycket i värde ?
Citera
2022-02-27, 11:33
Medlem
snurresprettiss avatar
En fråga för Östermalmare, hoppas någon kommer in och svarar.
Citera
2022-02-27, 11:44
Medlem
Niggwards avatar
Mina föräldrar båda har Rolex och de har ökat i värde eller ligger runt samma nivå. Och det lär inte förändrats för de tillverkar färre nu än tidigare har jag förstått det som.

Dock går folk inte runt med det i stan nu. Har varit för mycket klockrån.
Citera
2022-02-27, 11:51
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Men det känns som att rolex är över hypade. Och svårsålda.

Att Rolex generellt skulle vara svårsålda är skitsnack. Submariner eller GMT i stål är en bra allroundklocka.
Citera
2022-02-27, 12:06
Medlem
SupaStrats avatar
En bättre begagnad 40mm sub får du för bit under en hundring, en sådan kommer du få tillbaka pengarna för på kort sikt och tom tjäna en slant på lite längre sikt.
Citera
2022-02-27, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Att Rolex generellt skulle vara svårsålda är skitsnack. Submariner eller GMT i stål är en bra allroundklocka.

Har du varit inne på blocket och kollat dom 4700 submariner som legat ute sen december? Så svårsålda Jo
Citera
2022-02-27, 12:12
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag är inte duktig på klockor. Men det känns som att rolex är över hypade. Och svårsålda.

Vilken klocka runt 100k är värd att köpa som är relativt lätt såld om 6-12 månader? Och som inte tappar speciellt mycket i värde ?

En klocka över 100.000kr som är "över hypad"?

Eftersom alla telefoner har klockor och ett armbandsur kan köpas för mindre än 1000 så får man lov säga att alla dyra klockor säljer nåt annat än funktionen att visa tid.

Det viktigaste med en Rolex är att visa att ägaren har så mycket pengar så att 100.000 för nåt som har exakt samma funktionalitet som en klocka för en bråkdel är rimligt.
Det verkliga värdet är ett metavärde
Citera
2022-02-27, 13:45
Medlem
Citat:
Har du varit inne på blocket och kollat dom 4700 submariner som legat ute sen december? Så svårsålda Jo

Köper man en rolex på blocket är man efterbliven så är därför.
Citera
2022-02-27, 13:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Köper man en rolex på blocket är man efterbliven så är därför.

Samt:

Fel pris.

Fel säljare.

Ingen köper en klocka i det prisläget av Abdullah hemma hos Abdullah i förorten.

TS

Du kommer inte att kunna köpa en sådan klocka
hos en auktoriserad återförsäljare, du är hänvisad till gråhandlare, dessa jobbar inte gratis, du kommer att förlora lite pengar.

Ungefär så här går det till: Du köper klockan för 100 000:- idag av handlaren och han köper tillbaka den av dig ett år senare för 90 000:-
Var mycket noga med att behålla alla papper och kartong som du får vid köpet.

Gå in på Klocksnack.se och titta runt lite.

Googla, "rolex waiting list" och "box and papers".
Senast redigerad av trottwell 2022-02-27 kl. 14:14.
Citera
2022-02-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Samt:
Fel pris.

Fel säljare, ingen köper en klocka i det prisläget av Abdullah hemma hos Abdullah i förorten.

Exakt.
En seriös säljare är på klocksnack och med referenser
Citera
2022-02-27, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Samt:

Fel pris.

Fel säljare.

Ingen köper en klocka i det prisläget av Abdullah hemma hos Abdullah i förorten.

TS

Du kommer inte att kunna köpa en sådan klocka
hos en auktoriserad återförsäljare, du är hänvisad till gråhandlare, dessa jobbar inte gratis, du kommer att förlora lite pengar.

Ungefär så här går det till: Du köper klockan för 100 000:- idag av handlaren och han köper tillbaka den av dig ett år senare för 90 000:-
Var mycket noga med att behålla alla papper och kartong som du får vid köpet.

Gå in på Klocksnack.se och titta runt lite.

Googla, "rolex waiting list" och "box and papers".

Har för mig att just Rolex har 3 års väntetid på sina nya klockor. Så man kan räkna med att förlora 10% av värdet?
Citera
2022-02-27, 16:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Har för mig att just Rolex har 3 års väntetid på sina nya klockor. Så man kan räkna med att förlora 10% av värdet?

Väntetiden beror på vilken modell du vill ha, sportmodell i stål, lång väntetid, Day Date 36 mm i gult guld med champagne urtavla, ingen väntetid.

Mitt exempel ovan handlar om att du köper klockan hos en gråhandlare idag.

Om du skulle få tag i en Submariner i stål hos en auktoriserad återförsäljare (AD) till listpris om några år, så förlorar du ingenting, så som marknaden ser ut idag, hur marknaden ser ut på riktigt när du väl får köpa klockan vet vi ingenting om idag.
Senast redigerad av trottwell 2022-02-27 kl. 16:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in