2023-09-09, 18:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Vi får inte glömma att innan detta kriget ansågs ryssland vara näst värst (eller bäst i världen) nu är de näst bäst i Ukraina..
Att Ukraina har bitit åt hårt mot en sån jätte är extremt bra presterat.
Som Zelenski sa, det går långsamt för oss nu men det går fortare än era vapenleveranser och sanktioner mot ryssland.
Allt fler rapporter kommer att ryssland aldrig accepterar Ukraina, de ska utrotas och eller införas i ryska federationen. Skulle ett påtvingat fredsavtal innebära säga upp annekterade områden till ryssland kommer de (ryssarna) så fort de är starka igen ta resten av landet Ukraina
Ukraina är dessutom en buffertzon för NATO, och nu gäller det att väst skruvar upp tempot.
Eller bästa att NATO säger nu räcker det till ryssland med denna lekstuga av krigsförbrytelser avbryt kriget eller vi går in. Det är hög tid enligt mig

Jag tycker NATO-länder kunde börja med en "freedsstyrka" på gränserna till Transnistrien och Vitryssland, så kan Ukraina omfördela hundratusentals man till fronten. Då kan Ukraina ha ständig rotation av trupper med utvilade trupper hela tiden som nöter ned ryssarna.
Citera
2023-09-09, 18:25
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker NATO-länder kunde börja med en "freedsstyrka" på gränserna till Transnistrien och Vitryssland, så kan Ukraina omfördela hundratusentals man till fronten. Då kan Ukraina ha ständig rotation av trupper med utvilade trupper hela tiden som nöter ned ryssarna.

ja förbrytelser sker ju dagligen så det borde gå att sätta ner foten o säga nu räcker det, nästa bostadshus som bombas kommer vedergällning från NATO
Så rädda för atomvapen, jag har kommit till den insikt att jag inser att ryssland måste krascha till varje pris. Oavsett vad det innebär
Citera
2023-09-09, 18:50
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ja förbrytelser sker ju dagligen så det borde gå att sätta ner foten o säga nu räcker det, nästa bostadshus som bombas kommer vedergällning från NATO
Så rädda för atomvapen, jag har kommit till den insikt att jag inser att ryssland måste krascha till varje pris. Oavsett vad det innebär

De borde ha gjort det David Petraeus sa skulle göras, om Ryssland skulle använda kärnvapen, när Ryssland sprängde dammen. Sett till konsekvenser var det precis lika illa som att använda kärnvapen. Så det som han sa om att utplåna all rysk trupp innanför Ukrainas gränser och sänka hela Svarta havs-flottan borde ha blivit svaret på det. Det absolut minsta borde vara att ta av munkorgen på Ukrainas armé när det gäller att, helt i enlighet med folkrätten, bekämpa rysk trupp, logistik och administration för kriget som finns på rysk mark. Det är befängt att villkora materiellt stöd med något annat än att folkrätten ska följas.
Citera
2023-09-09, 20:49
Medlem
Men jag är ärligt intresserad! Vilka källor lyssnar och litar ni på?
Citera
2023-09-09, 21:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Och dom kryper väl framåt några kilometer i veckan..

Här en bra bild. De kan nå hela Krim redan där fronterna är nu (Om de också sätter dem i Kherson).
https://twitter.com/nicholadrummond/status/1700523258074849435
Citera
2023-09-09, 21:04
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
De borde ha gjort det David Petraeus sa skulle göras, om Ryssland skulle använda kärnvapen, när Ryssland sprängde dammen. Sett till konsekvenser var det precis lika illa som att använda kärnvapen. Så det som han sa om att utplåna all rysk trupp innanför Ukrainas gränser och sänka hela Svarta havs-flottan borde ha blivit svaret på det. Det absolut minsta borde vara att ta av munkorgen på Ukrainas armé när det gäller att, helt i enlighet med folkrätten, bekämpa rysk trupp, logistik och administration för kriget som finns på rysk mark. Det är befängt att villkora materiellt stöd med något annat än att folkrätten ska följas.

ja och därför säger jag ge Ukraina allt de begär.
Man borde aldrig accepterat att man från rysk sida bekämpar civila mål i brist på militära
Citera
2023-09-09, 21:32
Medlem
Bikefits avatar
Trots våra kära vatniks försäkringar om att Ryssland är ett rik självförsörjande land beroende av ingen- uppstår det en brist på bensin i området närmast Ukraina.
Alltså inte bara på Krim och andra ockuperade området utan i själva Ryssland.
Nu hotas även jordbruket, kommer höstskörden kunna bärgas?
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1700589329012158830
Citera
2023-09-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Trots våra kära vatniks försäkringar om att Ryssland är ett rik självförsörjande land beroende av ingen- uppstår det en brist på bensin i området närmast Ukraina.
Alltså inte bara på Krim och andra ockuperade området utan i själva Ryssland.
Nu hotas även jordbruket, kommer höstskörden kunna bärgas?
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1700589329012158830

Varför ska man lita på vad den mannen säger? Titta på någon som vet vad han pratar om, som har erfarenhet. Det han säger kan även appliceras för Nato. https://youtu.be/iMUAaWK79Vc?si=RUYFpDK7RuSSSHB4
Citera
2023-09-09, 22:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iiillavall
Varför ska man lita på vad den mannen säger? Titta på någon som vet vad han pratar om, som har erfarenhet. Det han säger kan även appliceras för Nato. https://youtu.be/iMUAaWK79Vc?si=RUYFpDK7RuSSSHB4

Mja. MacGregor har taktisk erfarenhet av strid, han är medaljerad för just det. Där skulle jag lyssna på honom. Ergo: Hur leda en pansarskyttebataljon i strid mot fienden.

Har han, i den kapaciteten, synpunkter på ukrainsk och rysk krigföring, så kan det vara värt att lyssna på.

På det strategiska planet lämnar hans analyser, däremot, en hel del övrigt att önska. Inte minst har han påstått sedan dag ett av konflikten att Ukraina står på gränsen till att ge upp. Gång på gång på gång har han förutspått en ukrainsk kollaps och en rysk seger.

Nu står vi här mer än 1,5 år senare, och någon ukrainsk kollaps står inte att finna. Faktum är att de tagit tillbaka stora delar av sitt land istället.
Citera
2023-09-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Mja. MacGregor har taktisk erfarenhet av strid, han är medaljerad för just det. Där skulle jag lyssna på honom. Ergo: Hur leda en pansarskyttebataljon i strid mot fienden.

Har han, i den kapaciteten, synpunkter på ukrainsk och rysk krigföring, så kan det vara värt att lyssna på.

På det strategiska planet lämnar hans analyser, däremot, en hel del övrigt att önska. Inte minst har han påstått sedan dag ett av konflikten att Ukraina står på gränsen till att ge upp. Gång på gång på gång har han förutspått en ukrainsk kollaps och en rysk seger.

Nu står vi här mer än 1,5 år senare, och någon ukrainsk kollaps står inte att finna. Faktum är att de tagit tillbaka stora delar av sitt land istället.

Helt fel. Dom har inte tagit stora delar av sitt land tillbaka men tack för ett vettigt svar! Precis som den misslyckade offensiven tar saker och ting tid men jag håller helt med honom i vilket fall. Kollaps nej, men inte så långt ifrån.
Citera
2023-09-09, 23:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Helt fel. Dom har inte tagit stora delar av sitt land tillbaka men tack för ett vettigt svar!

Inte? Hur kan det då komma sig att Ryssland kontrollerar avsevärt mindre ukrainskt territorium per dags dato, än de gjorde i april 2022?

Citat:
Precis som den misslyckade offensiven tar saker och ting tid men jag håller helt med honom i vilket fall. Kollaps nej, men inte så långt ifrån.

Att saker och ting tar tid i en sådan här utnötningskonflikt är jag helt enig i. Det är däremot inte Douglas MacGregor, som du hänvisar till. Han har påstått att Ukraina står inför omedelbar kollaps gång efter annan i 1,5 år. Ännu syns inga tecken på kollaps.

Faktum är att frontlinjerna knappt rört sig i meningsfull betydelse sedan den ukrainska offensiven 2022. Ryssarna står och stampar på precis samma ställen som då.
Citera
2023-09-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Inte? Hur kan det då komma sig att Ryssland kontrollerar avsevärt mindre ukrainskt territorium per dags dato, än de gjorde i april 2022?

Visst, dom kan ha tagit tillbaka en hel del men till vilken kostnad. Ukraina har förlorat mycket mer soldater i strid än Ryssarna. Dom nöter ut dom. Bara för att dom tagit tillbaka betyder inte att dom kommer behålla det. Skippar vissa landdelar för att dra sig tillbaka till en vettigare försvarslinje helt enkelt.

Citat:
Att saker och ting tar tid i en sådan här utnötningskonflikt är jag helt enig i. Det är däremot inte Douglas MacGregor, som du hänvisar till. Han har påstått att Ukraina står inför omedelbar kollaps gång efter annan i 1,5 år. Ännu syns inga tecken på kollaps.

Faktum är att frontlinjerna knappt rört sig i meningsfull betydelse sedan den ukrainska offensiven 2022. Ryssarna står och stampar på precis samma ställen som då.

Ryssarna stampar inte. Konstigt att många tror att bara för att det står still så är det inte medvetet. Dom försvarar sina linjer och igen, nöter ut Ukraina. Nato skickar allt dom har och Ryssland väntar ut. Ganska enkel krigsföring.
Senast redigerad av Iiillavall 2023-09-09 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in