2023-07-27, 00:37
  #11269
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
"Dansk" Caesar 155mm artilleri som fyrer av et sted i Ukraina. Har vi sett noen Archer som brukes enda?

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1684098135465885696


Archer används i mindre omfattning, men det är ingen trupp som går av och filmar. Alla sitter kvar inne i bilen, skjuter och sticker. Ukraina meddelar inte vilka mål som träffats av Archer så de hemlighåller anfallen.
Citera
2023-07-27, 11:59
  #11270
Medlem
Bikefits avatar
Världens farligaste arbeten, vi har ett nytt på listan.
https://twitter.com/DefenceU/status/1684156608312401920
OBS! Känsliga Vatniks varnas.
Citera
2023-07-27, 23:13
  #11271
Medlem
HRTs avatar
Ukrainsk och Amerikansk underrättelsetjänst meddelar idag att Ukraina brutit egenom ryska försvaret på 3 platser och avancerat flera km. Det verkar gå bättre nu för Ukraina.
Putin kommenterade det med att de slagit tillbaka alla försök och att inte en meter förlorats.
Samtidigt kommer rapporter om att ryska soldater är dåligt utbildade och dåligt ledda av befäl.
Med anledning av just det höjer nu Putin åldern på sina Conscripts.

https://www.youtube.com/watch?v=yNwGbjlY6vc
Citera
2023-07-28, 08:53
  #11272
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ukrainsk och Amerikansk underrättelsetjänst meddelar idag att Ukraina brutit egenom ryska försvaret på 3 platser och avancerat flera km. Det verkar gå bättre nu för Ukraina.
Putin kommenterade det med att de slagit tillbaka alla försök och att inte en meter förlorats.
Samtidigt kommer rapporter om att ryska soldater är dåligt utbildade och dåligt ledda av befäl.
Med anledning av just det höjer nu Putin åldern på sina Conscripts.

https://www.youtube.com/watch?v=yNwGbjlY6vc

Lyssnade på en riktig bra genomgång av läget idag. Kan rekommendera War on the rocks. Poängen var att västerländska bedömare är besvikna eftersom man förväntar sig att Ukraina ska genomföra manöverkrigföring med samverkande vapenslag (combined arms) men dom klarar inte det pga brister i ledningsfunktioner. Det som prövades i början på senaste offensiven. Nu slåss Ukraina igen så som dom kan och då går det bättre. Nackdelen är att det är mer nötande och tar längre tid. Ukraina ska också ha roterat frontförband så nya förband försöker få fart på detta igen.
Citera
2023-07-28, 15:22
  #11273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ukrainsk och Amerikansk underrättelsetjänst meddelar idag att Ukraina brutit egenom ryska försvaret på 3 platser och avancerat flera km. Det verkar gå bättre nu för Ukraina.
Putin kommenterade det med att de slagit tillbaka alla försök och att inte en meter förlorats.
Samtidigt kommer rapporter om att ryska soldater är dåligt utbildade och dåligt ledda av befäl.
Med anledning av just det höjer nu Putin åldern på sina Conscripts.

https://www.youtube.com/watch?v=yNwGbjlY6vc
Jo, men Ryssland har a) haft tid att förbereda försvar och förbereda planer för den ukrainska offensiven vilket b) har lett till att deras försvar är mer elastiskt där de har dragit sig tillbaka och låtit ukrainarna lalla in i en U-formad fälla där de blivit beskjutna med artilleri, minor och eld från bepansrade fordon varvid de dragit sig tillbaka. Det som du refererar till är att de gjord en inledningsvis framryckning som sedan verkar ha slagits tillbaka. Hur mycket fronten skiftade och hur mycket vardera sida förlorade på detta vet jag ej med säkerhet. Dock uppges Bradley, T-62 och T-72 vagnar vara utslagna eller stillastående på plats.
Citera
2023-07-28, 17:04
  #11274
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Lyssnade på en riktig bra genomgång av läget idag. Kan rekommendera War on the rocks. Poängen var att västerländska bedömare är besvikna eftersom man förväntar sig att Ukraina ska genomföra manöverkrigföring med samverkande vapenslag (combined arms) men dom klarar inte det pga brister i ledningsfunktioner. Det som prövades i början på senaste offensiven. Nu slåss Ukraina igen så som dom kan och då går det bättre. Nackdelen är att det är mer nötande och tar längre tid. Ukraina ska också ha roterat frontförband så nya förband försöker få fart på detta igen.

Ja de hade dessutom satt in en större styrka som avvaktat eftersom de petat hål på ryska försvaret.
Tror att låter vi Ukraina kriga som de vill kan de nog lyckas bättre.
De lär dock av sina misstag och ändrar taktik, något som vi inte ser hos ryssen.
Frågar vi Putin går allt enligt plan. Man kan undra om den planen är att döda 1 miljon av sin egen befolkning och helt förinta allt vad militärt material heter. Ukraina har lärt oss extremt mycket i väst om ryssen och dess krigföring och materiell. Att det kommer ta minst 20 år för ryssen att producera ikapp allt de förlorat i Ukraina. Ett ev krig med NATO återstår bara kärnvapen då de varken har fordon, flyg för den uppgiften.

Det som jag funderar över är nu Prigozhin vad han kan göra, han har setts i st Petersburg i möte med Putin om det inte är gamla filmer? Kan de gå mot Ukraina från Belarus, eller tom Polen som idioten Lukachenko påstår. Ryssland kan då återigen hävda att de inte tillhör ryssland utan är privat.
Vi vet dock att NATO lätt skulle slå ner ett sånt försök..
Men putin vill ju ha med Belarus i kriget, de är dock bara ca 50 000 man o de filmer jag sett är sämre utbildade än ryssen
Citera
2023-07-28, 17:09
  #11275
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jo, men Ryssland har a) haft tid att förbereda försvar och förbereda planer för den ukrainska offensiven vilket b) har lett till att deras försvar är mer elastiskt där de har dragit sig tillbaka och låtit ukrainarna lalla in i en U-formad fälla där de blivit beskjutna med artilleri, minor och eld från bepansrade fordon varvid de dragit sig tillbaka. Det som du refererar till är att de gjord en inledningsvis framryckning som sedan verkar ha slagits tillbaka. Hur mycket fronten skiftade och hur mycket vardera sida förlorade på detta vet jag ej med säkerhet. Dock uppges Bradley, T-62 och T-72 vagnar vara utslagna eller stillastående på plats.

Ja de fick bara något eftersom de mötte starkare motstånd i försvarslinje 2, men de har inte gått tillbaka lika långt som de gick fram såg rapporter och filmer igår på Sky News, BBC etc.
Klart att om man har haft 9 månader på sig att försvara är det inte gjort i en handvändning att slå ut.
Uppspelade samtal från ryssar längs försvarslinjerna sa att de är ca 30 man på 13 ak47, alla har inte bössor också lite ammunition. Vissa hade endast 1 handgranat och hade ombetts spränga sig själva om Ukraina ryckte fram finns uppspelningar. Dessutom sa de till sina fruar och föräldrar att följa Ukrainska nyheter då de är mer sanningseniga
Citera
2023-07-28, 17:15
  #11276
Medlem
HRTs avatar
USA nämnde att de har i stort sett obegränsat antal kluster artelleri granater så det öser man nu in i Ukraina. De nämnde också en skrotat missil (Hawk) som kan gå minst 20 mil.
Den kunde skjuta ner flyg på 20km höjd men också slå på markmål dessa ska skrotas men de har stora lager och möjligt att Ukraina får dessa enligt Amerikanska försvaret
Citera
2023-07-28, 17:54
  #11277
Medlem
HRTs avatar
Wagners soldater tvingas skriva på att de kan sättas in i krig mot NATO länder som Polen och Litauen
Tror de på allvar att de har en chans då ett angrepp på dessa två länder triggar igång klausul 5..ett angrepp mot ett NATO land är ett angrepp på Hela NATO.
De måste fått mycke brännvin där i Belarus då de börjar visa Neandertalar komik.
Citera
2023-07-28, 18:37
  #11278
Bannlyst
Jag håller med att det är en flopp, och ett oerhört nederlag för president Putin.

Att man måste ta till legosoldater från Wagnergruppen och rekrytera från diverse fängelser tyder på en krigsmakt som inte håller ihop.

Det viktiga nu är att komma ihåg att det som har hänt, inte bara är på ordet av Vladimir Putin, utan en stor del av den ryska befolkningen anser att Ukraina är en del av det ryska samväldet, och stöder kriget.
Citera
2023-07-28, 20:01
  #11279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
USA nämnde att de har i stort sett obegränsat antal kluster artelleri granater så det öser man nu in i Ukraina. De nämnde också en skrotat missil (Hawk) som kan gå minst 20 mil.
Den kunde skjuta ner flyg på 20km höjd men också slå på markmål dessa ska skrotas men de har stora lager och möjligt att Ukraina får dessa enligt Amerikanska försvaret


Hawk verkar ha tagits i drift 1960.

Men spränga ryssar med för markmål duger det säkert till.
Citera
2023-07-28, 20:40
  #11280
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hawk verkar ha tagits i drift 1960.

Men spränga ryssar med för markmål duger det säkert till.

De sa 1959 men togs ur drift tror 80 talet. I stället för att plocka isär går de nu och döda orcher med.
De skall förstöras men då det är sådana mängder har man fokuserat på ammunition från ww2 man hade inte hunnit med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in