2023-05-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Ryssland måste se till säkerheten för sina medborgare när de arrangerar högtidlighållanden. Det är en ren säkerhetsåtgärd att de ställer in på några platser. Det är en speciell situation.

Ja men nu pratar vi Moskva här.
Citera
2023-05-10, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Men varför man hade NOLL stridsvagnar med är en öppen fråga. Såklart har man inte skickat allt till fronten. Klart att det skulle gå att skaka fram vagnar. Men kanske har man inte kompetent personal att tillgå? Jag vet inte.

Jag tror inte man hade tillgång till några fler som klarar att köra de gamla vagnarna. Den ensamma vagnen kördes antagligen av 90 år gamla gubbar som körde dessa vagnar på 50-talet. Vagnen verkar för övrigt vara en på 60-talet moderniserad vagn (med nyare radio och större torn samt 85 mm kanon). Dessa har inte utgått ur reserverna ännu, det är därför jag misstänker att de övriga vagnarna finns närmare ukraina nu.
Citera
2023-05-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror inte man hade tillgång till några fler som klarar att köra de gamla vagnarna. Den ensamma vagnen kördes antagligen av 90 år gamla gubbar som körde dessa vagnar på 50-talet. Vagnen verkar för övrigt vara en på 60-talet moderniserad vagn (med nyare radio och större torn samt 85 mm kanon). Dessa har inte utgått ur reserverna ännu, det är därför jag misstänker att de övriga vagnarna finns närmare ukraina nu.
Vem som helst kan köra en sådan.
Citera
2023-05-10, 12:12
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Säkert.

Har garanterat inget att göra med alla stora ryska militära problem i kriget.
Det har säkert inget att göra med att man har stor brist på stridsfordon, i synnerhet stridsvagnar... Det finns inget som tyder på det så klart. :-)
Citera
2023-05-10, 12:14
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Vem som helst kan köra en sådan.
Det är högst tveksamt att vem som helst kan köra en stridsvagn, oavsett modell. Sannolikt är det dock ingen brant utbildningskurva för att nå en nivå där man kan framföra fordonet i fråga. Att däremot klara av att köra dem i en parad kräver en hel del träning.
Citera
2023-05-10, 12:47
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Läste en mkt intressant teori angående bristen på armeförband vid just paraden i Moskva jämfört med paraden i St Petersburg (dör det inte var brist). Teorin var att Putin inte vill ha stora armeförband inne i Moskva pga risken för kuppförsök. Att Putins regim bygger på säkerhetstjänsten är ju allmänt accepterad och krigsmakten har ju spelat andrefiol.
Citera
2023-05-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det har säkert inget att göra med att man har stor brist på stridsfordon, i synnerhet stridsvagnar... Det finns inget som tyder på det så klart. :-)
Hur många stridsvagnar har Ryssland kvar? Du utgår väl från säkra källor som Aftonbladet och Expressen. Det propaganda är hela vägen.
UK Defence Secretary Ben Wallace says that 97% of the Russian army is now estimated to be in Ukraine.
Citera
2023-05-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Läste en mkt intressant teori angående bristen på armeförband vid just paraden i Moskva jämfört med paraden i St Petersburg (dör det inte var brist). Teorin var att Putin inte vill ha stora armeförband inne i Moskva pga risken för kuppförsök. Att Putins regim bygger på säkerhetstjänsten är ju allmänt accepterad och krigsmakten har ju spelat andrefiol.

Jag misstänker starkt att de pansarbilar som var med tillhör de som normalt finns i Moskva.
Citera
2023-05-10, 13:27
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Hur många stridsvagnar har Ryssland kvar? Du utgår väl från säkra källor som Aftonbladet och Expressen. Det propaganda är hela vägen.
UK Defence Secretary Ben Wallace says that 97% of the Russian army is now estimated to be in Ukraine.
Nu blev jag osäker på om du var ironisk eller inte, men det var i alla fall jag i inlägget som du svarade på.

Jag är rätt övertygad om att man har akut brist på stridsfordon i Ukraina och att man skickat en stor del av allt man har till fronten. Undantagen är förband i områden där man antingen har svårt att få ut dem ifrån (Kaliningrad i första hand) och områden där man kan förvänta sig behöva stridsfordon (södra Kaukasus). I övrigt har man nog skickat det mesta man har antingen in i Ukraina eller till dess omedelbara närhet. Jag har bara sett ett par parader från igår där man faktiskt hade med någorlunda moderna stridsvagnar, en av dessa var från Kaliningrad.
Citera
2023-05-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu blev jag osäker på om du var ironisk eller inte, men det var i alla fall jag i inlägget som du svarade på.

Jag är rätt övertygad om att man har akut brist på stridsfordon i Ukraina och att man skickat en stor del av allt man har till fronten. Undantagen är förband i områden där man antingen har svårt att få ut dem ifrån (Kaliningrad i första hand) och områden där man kan förvänta sig behöva stridsfordon (södra Kaukasus). I övrigt har man nog skickat det mesta man har antingen in i Ukraina eller till dess omedelbara närhet. Jag har bara sett ett par parader från igår där man faktiskt hade med någorlunda moderna stridsvagnar, en av dessa var från Kaliningrad.
Men det är bara antagande. Gissningar. Många kommentarer här är rent önsketänkande och under kraftig påverkan av propaganda.
Citera
2023-05-10, 15:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Men det är bara antagande. Gissningar. Många kommentarer här är rent önsketänkande och under kraftig påverkan av propaganda.
Nej, det är verkligen inte bara antaganden. Det finns minst 1 500 bekräftade förluster av ryska stridsvagnar i Ukraina, bekräftade av multipla oberoende OSINT-källor. De sannolika förlusterna är mer än dubbelt så stora (och ännu fler om man frågar Ukrainas försvarsmakten).

Vad gäller andra stridsfordon är de bekräftade förlusterna avsevärt större.
Citera
2023-05-10, 15:47
Medlem
Citat:

Tillsammans med journalister från nätverket Mediazona har hon skapat en stor databas. Fram till den 17 februari innehöll databasen uppgifter om 14 237 stupade ryssar. Den vanligaste dödsåldern var 21 år.

Det ät alltså 14 237 fall där man lyckades bekräfta identitet på de stupade från ryska källor. Det är alltså absoluta minimisiffror. Där är det inte med alla som bränts upp, ligger och göda marken i Ukraina, de kroppar som inte tagits tillbaka av Ryssland och de som begravts i anonyma grav.

Viktigt att inse att siffran är allt mellan en betydande underskattning till en enorm underskattning. Enbart Wagners antal döda överstiger troligen dessa siffror redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in