2022-06-20, 19:16
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har jag inte helt fel för mig så är cykeltolkning numera förbjudet i fredstid.
(undrar hur många av dagens uniformerade personal som har en aning om vad cykeltolkning är.)

Jo, har för mig att min farfar faktiskt var med när det infördes ett förbud. I praktiken tror jag nog att det är passé även i krig. Dumt att utföra komplicerade och farliga manövrar som man aldrig tränat på i skarpt läge.
Citera
2022-06-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men det försvar vi skall och måste bygga är ju för att möta dem om 10 år.

Vi kan vara lite tacksamma av att det var i Ukraina Putin gick ned sig, så långt från oss och våra intressen.
Många intressanta inlägg !
Ett återkommande tema är att ryssarna inte lär av sina misstag på fältet.
Men om jag fick rannsaka våra politiker från 1930'talet och framåt har de upprepat sina misstag.
De, Per-Albin Hansson alltså, skröt om att vår beredskap var god I början av andra världskriget
Det var den kanske först några år in på 1950-talet. Det berodde bl a på att många förband lades ner på1920-30--talen. Dessutom tar det lång tid att förbättra ett försvar med material, utbildning etc.
Sedan efter en lång fredstid med ett försvar på topp runt år 1968, började en nedrustning utan like. Stora försvarssatsningar raderades för att vi trodde på SALT-avtal m m, som gjorde att vi skulle kunna dra ner på försvaret.
Effekten av den felbedömningen gör att vi försöker komma in i Nato, kanske förhastat. Nato skulle ge oss det skydd vi hade skapat själva på 1970'talet.
Vår s k fredspolitik har nog gett oss latenta fiender i fler länder än Turkiet. Annika Strandhäll försökte t ex häromåret angripa ungersk politik.
Det har sagts i Natodebatten att Nato sätter värde på bl a vårt flygvapen och våra u- båtar.
Men hur många u- båtar har vi idag jämfört med 1970 ?
En fjärdedel och stridsflygplan ?
Klarar vi oss fram till en Natoanslutning ?
Senast redigerad av eviva 2022-06-20 kl. 19:35.
Citera
2022-06-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Jag tror, eller iaf är det så jag använder det tankesättet, att det gäller anfall mot fiende i förberedda försvarspositioner. Inte t.ex eldöverfall mot fordonskolonn, eller ett totalt överaskningsanfall mot en oförberedd motståndare.
Sen påverkar ju naturligtvis skillnader i kompetens, motivation och utrustning utfallet. Men som tumregel har det nog ganska mycket bärighet.

Anfalla är svårare att genomföra än försvar då du måste kunna samordna en massa truppslag. Anfallaren måste kunna framrycka mot eldgivning, kalla in indirekt eld/flyg, samordna ev pansar/pansarskytte med avsuttet infanteri, inte kalla ned eld på sig själv. Nedkämpa fientliga ställningar med mera. Hålla koll på en väldigt rörig och rörlig situation. Rent generellt skulle jag säga att det svåra är att få ihop helheten. Inte sällan sviker nerverna på den anfallande chefen och han avbryter anfallet om det verkar gå dåligt (betyder inte att det går dåligt men att chefen tror det, antingen på grund av för mycket information eller för lite info eller felaktig info).

Anfall behöver inte kosta mer förluster än försvar men ofta gör det det. Det farligaste är anfall som misslyckas. Då öppnar man upp för motanfall när man är som svagast och är som mest desorganiserad. Då kan man tappa både personal och terräng.

Att anfalla en nedgrävd och förberedd fiende, som ex runt Kherson kräver rätt mycket av de anfallande förbanden för att lyckas.
Citera
2022-06-20, 19:47
Medlem
Antall overflate fartøy i den russiske Svartehavsflåten skal ha minsket med 1 stk missile fartøy, og vi kan vel da anta at antall undervannsfartøy har øket med 1 stk "fartøy". Fyren som melder dette var første ute med melding om at Moskva var truffet.

https://twitter.com/OSINT88/status/1538925536663244802
Citera
2022-06-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Antall overflate fartøy i den russiske Svartehavsflåten skal ha minsket med 1 stk missile fartøy, og vi kan vel da anta at antall undervannsfartøy har øket med 1 stk "fartøy". Fyren som melder dette var første ute med melding om at Moskva var truffet.

https://twitter.com/OSINT88/status/1538925536663244802

Intressant. Hur skall man tolka detta. Enligt RYKTEN har något börja brinna/brunnit ute till havs mellan Krym och Ormön. Samtidigt så har ju ett fartyg bärgats iväg, det som verkade blivit träffad av Grad raketer för några veckor sedan.

Vette fan vad som händer...
Citera
2022-06-20, 22:27
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Jag tror, eller iaf är det så jag använder det tankesättet, att det gäller anfall mot fiende i förberedda försvarspositioner. Inte t.ex eldöverfall mot fordonskolonn, eller ett totalt överaskningsanfall mot en oförberedd motståndare.
Sen påverkar ju naturligtvis skillnader i kompetens, motivation och utrustning utfallet. Men som tumregel har det nog ganska mycket bärighet.

Ja det är ju enklare att försvara en stridsställning än att storma den men på högre nivå menar jag självklart. Att försvara ett frontavsnitt eller anfalla genom ett område på en strategiskt/taktisk nivå
Citera
2022-06-20, 23:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo, har för mig att min farfar faktiskt var med när det infördes ett förbud. I praktiken tror jag nog att det är passé även i krig. Dumt att utföra komplicerade och farliga manövrar som man aldrig tränat på i skarpt läge.
Nu genomfördes det aldrig “stormanfall” uppsuttna på cykel. Hela poängen med cyklar är att det ersätter fotmarsch, cykeltolkning ökar uthållighet ytterligare.
Strid utfördes avsuttet.
Samma tanke låg bakom det polska beridna infanteriet, istället för att marschera till fots som den tyska armén gjorde i huvudsak när den inte åkte tåg så var man beriden, strid skulle utföras avsuttet. Svensk jägarförband ex K4 hade samma tanke in på 60 talet, man red istället för att gå.
Citera
2022-06-20, 23:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ja det är ju enklare att försvara en stridsställning än att storma den men på högre nivå menar jag självklart. Att försvara ett frontavsnitt eller anfalla genom ett område på en strategiskt/taktisk nivå
Det bygger på att du kan manövrera dina förband som du vill, det är sällan eller aldrig fallet. Tvärtom måste större militära förband använda vägar och järnvägar för att ta sig fram, från sjösidan behövs det hamnar om en landsättning inte skall resultera i annat än tvärstopp väl i land.
En försvarare kan givet någorlunda resurser förbereda sitt försvar där fienden måste passera.
Citera
2022-06-20, 23:23
Avslutad
Skidtolkning utfördes fortfarande 00/01 kan jag personligen bekräfta...

Om nån nu bryr sig
Citera
2022-06-21, 00:49
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu genomfördes det aldrig “stormanfall” uppsuttna på cykel. Hela poängen med cyklar är att det ersätter fotmarsch, cykeltolkning ökar uthållighet ytterligare.
Strid utfördes avsuttet.
Samma tanke låg bakom det polska beridna infanteriet, istället för att marschera till fots som den tyska armén gjorde i huvudsak när den inte åkte tåg så var man beriden, strid skulle utföras avsuttet. Svensk jägarförband ex K4 hade samma tanke in på 60 talet, man red istället för att gå.

Det är mycket möjligt att min käre farfar bättrade på historierna något. Jag var heller inte så gammal. Så det kan nog förekomma vissa minnesvariationer om vi ska vara diplomatiska. Har bara nåt vagt minne av att han pratade om att de genomförde nåt prov med att cykla nedför nån grässlänt på skyttelinje med avsikten att överfalla en tänkt fiende nedanför och att det gick så där. Men som sagt det är ett tag sen.
Citera
2022-06-21, 00:59
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski

Mja, jag var visst lite trög både när jag läste och när jag svarade... Jag förstod det sen.
Citera
2022-06-21, 05:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att min käre farfar bättrade på historierna något. Jag var heller inte så gammal. Så det kan nog förekomma vissa minnesvariationer om vi ska vara diplomatiska. Har bara nåt vagt minne av att han pratade om att de genomförde nåt prov med att cykla nedför nån grässlänt på skyttelinje med avsikten att överfalla en tänkt fiende nedanför och att det gick så där. Men som sagt det är ett tag sen.
En rövarhistoria, folk har en tendens att dra de mest underliga historierna.
Jag har själv fått mig till livs hur folk stått och ljugit om att de minsann testat att skjuta Kpist skarpt mot en M/59 vindrock på 100 m, givetvis misslyckades kpistkulan att penetrera vindrocken i historien.
Den som drog historien var dessutom KTH student och pluggade till civilingenjör.
Att studenten ljög och antagligen hört andra dra samma sak och varit godtrogen nog att tro på dumheterna är väl förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in