2026-09-11, 09:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Om vi godtar de siffror som av den ukrainska staben redovisats så blir utfallet faktiskt än värre...

Jag avrundar det ryska invånarantalet till 144 miljoner och gör den vedertagna siffran om manlig befolkning till 48% vilket gör; 69 miljoner av det manliga könet.

Av dessa gör jag ett antagande om att en femtedel utgörs av ålder över 65 år, då blir det kvar strax över 55 miljoner män.

Jag gör vidare antaganden om att ytterligare en femtedel utgörs av pojkar under 18 år och kvar blir då; 44 miljoner (mer eller mindre) stridslystna män. Nu till sist delar jag denna grupp i de av Ukraina uttjänta förmågorna så blir siffran, simsalabim... var 29:e man som gjorts otjänlig för den ryska krigsmakten.

Nu är ganska många av dessa soldater från utlandet dvs räknas inte in i Rysslands befolkning. Men många män har också flytt för att slippa bli inkallade och bor alltså inte där de är skrivna, oftast har de flytt inom landet men långt från där soldater rekryteras eller i grannländer. Det syns t.ex. i Moskvas uteliv där man bara ser utlänningar bland de män som är 20-40 år. Risken för tvångsrekrytering är väldigt hög annars. Men med utländskt pass klarar man sig.
Citera
2026-09-14, 09:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu är ganska många av dessa soldater från utlandet dvs räknas inte in i Rysslands befolkning. Men många män har också flytt för att slippa bli inkallade och bor alltså inte där de är skrivna, oftast har de flytt inom landet men långt från där soldater rekryteras eller i grannländer. Det syns t.ex. i Moskvas uteliv där man bara ser utlänningar bland de män som är 20-40 år. Risken för tvångsrekrytering är väldigt hög annars. Men med utländskt pass klarar man sig.

Men det är ändå så att de flesta ryssar nu känner någon som råkat illa ut i kriget. Detta kan ju ha olika effekter, en del blir hämndlystna och andra vill avsluta kriget.

Jag har aldrig förstått mig på ryssarnas mentalitet så jag vet inte vad de olika reaktionerna summerar till. Amerikanerna reagerade emellertid kraftigt under Vietnamkriget och där hade man inte alls dessa förlustsiffror. Särskilt inte om man jämför de relativa talen.

Detta är en klar rysk katastrof som hela tiden utvidgar sig samtidigt som det går bakåt på slagfältet.
Citera
2026-09-16, 12:10
Medlem
På 2-3 dagar kan ryssland besegra Polen säger kreml. Låter det bekant?
Pinsama jävlar ryssarna.
Citera
2026-09-16, 12:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
På 2-3 dagar kan ryssland besegra Polen säger kreml. Låter det bekant?
Pinsama jävlar ryssarna.

Polackerna lär ha grupperat pansarförband vid gränsen till Kaliningrad. Så om ryssen försöker slå sig fram genom Litauen så finns inte kaliningradexklaven kvar när de kommer fram.

Vilket de ju inte gör eftersom de bl a måste slåss med amerikanska och tyska trupper först. Som redan är på plats.

Detdär är ju också intressant eftersom bandhunden Medvedev hävdar att en Artikel Fem inte skulle hörsammas för det fall den kommer från Litauen. Men hur tänker han då? Skulle tyska Bundeswehr och US Army bara titta på när ryssarna rullar genom Litauen precis framför näsorna på dem? Så har vi de polska förbanden där också...
Citera
2026-09-20, 10:21
Medlem
Varför brinner det alltid när Ukraina bombar Moskva. Har dom branddrönare?
Citera
2026-09-20, 10:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Varför brinner det alltid när Ukraina bombar Moskva. Har dom branddrönare?
Antagligen handlar det om att Ukraina i större utsträckning bombar ordentligt brännbara mål som oljeindustri och ammunitionsförråd. Ett vanligt dagis brinner mycket sämre.
Citera
2026-09-20, 11:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Antagligen handlar det om att Ukraina i större utsträckning bombar ordentligt brännbara mål som oljeindustri och ammunitionsförråd. Ett vanligt dagis brinner mycket sämre.

Därtill så kan man orsaka många gånger större skada med en liten verkansdel om man slår mot ett mål, som kommer att brinna.

Ukraina fokuserar på att maximera verkan på rysk förmåga att föra krig, medan Ryssland fokuserar på att orsaka maximalt civilt lidande.
Citera
2026-09-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men det är ändå så att de flesta ryssar nu känner någon som råkat illa ut i kriget. Detta kan ju ha olika effekter, en del blir hämndlystna och andra vill avsluta kriget.

Jag har aldrig förstått mig på ryssarnas mentalitet så jag vet inte vad de olika reaktionerna summerar till. Amerikanerna reagerade emellertid kraftigt under Vietnamkriget och där hade man inte alls dessa förlustsiffror. Särskilt inte om man jämför de relativa talen.

Detta är en klar rysk katastrof som hela tiden utvidgar sig samtidigt som det går bakåt på slagfältet.

Är det verkligen netto territorievinst för Ukraina nu? Man lurar sig lätt av att youtubetubekrönikörerna (Davidov mfl) zoomar in på valda frontavsnitt.

Traditionellt har Rysslands militära fiaskon åtföljts av statskollaps och politiska omvälvningar. På Krimkriget följde avskaffandet av livegenskapen, valda politiska församlingar, reformer av rättsväsendet och lättad censur.

Efter rysk-japanska kriget kom februarirevolutionen och efter första världskriget oktoberrevolutionen (som ägde rum i november..). Och Sovjetunionen kollapsade efter Afganistankriget.

Så jag gör den djärva spådomen att Putinväldet är ett enda större militärt nederlag bort från att försvinna.

Tyvärr tror jag inte vi är riktigt där med sista ukrainska framgångarna. Möjligtvis om det fortsätter i tangentens riktning med fler och större ryska frontsammanbrott.
Citera
2026-09-22, 11:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Är det verkligen netto territorievinst för Ukraina nu? Man lurar sig lätt av att youtubetubekrönikörerna (Davidov mfl) zoomar in på valda frontavsnitt.

Traditionellt har Rysslands militära fiaskon åtföljts av statskollaps och politiska omvälvningar. På Krimkriget följde avskaffandet av livegenskapen, valda politiska församlingar, reformer av rättsväsendet och lättad censur.

Efter rysk-japanska kriget kom februarirevolutionen och efter första världskriget oktoberrevolutionen (som ägde rum i november..). Och Sovjetunionen kollapsade efter Afganistankriget.

Så jag gör den djärva spådomen att Putinväldet är ett enda större militärt nederlag bort från att försvinna.

Tyvärr tror jag inte vi är riktigt där med sista ukrainska framgångarna. Möjligtvis om det fortsätter i tangentens riktning med fler och större ryska frontsammanbrott.

Nej vi är inte där än - det kommer att bli värre innan det blir bättre.

Det är ju förstås svårt stt säga helt säkert om det är nettovinst men Ukraina verkar ha ett litet övertag på marken nu.

Det man kan säga säkert är att Ryssland, trots betydande förluster, inte har uppnått något av betydelse.
Senast redigerad av Eerieye 2026-09-22 kl. 11:39.
Citera
2026-09-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag är Ryss på papper men saknar pass. Bör jag va orolig? 31 år.
Citera
2026-09-24, 09:12
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/zelenskyj-avslojar-anvande-nya-supervapnet-mot-moskva/

Ukraina har använt ballistiska robotar, hoppas det sved.
Citera
Idag, 08:45
Medlem
amentjeinas avatar
Den ryska fronten verkar ha kollapsat vid lyman. Kan vi få se en upprepning på ukrainas 2022 offensiv vid charkov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in