Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Men det är ändå så att de flesta ryssar nu känner någon som råkat illa ut i kriget. Detta kan ju ha olika effekter, en del blir hämndlystna och andra vill avsluta kriget.
Jag har aldrig förstått mig på ryssarnas mentalitet så jag vet inte vad de olika reaktionerna summerar till. Amerikanerna reagerade emellertid kraftigt under Vietnamkriget och där hade man inte alls dessa förlustsiffror. Särskilt inte om man jämför de relativa talen.
Detta är en klar rysk katastrof som hela tiden utvidgar sig samtidigt som det går bakåt på slagfältet.
Är det verkligen netto territorievinst för Ukraina nu? Man lurar sig lätt av att youtubetubekrönikörerna (Davidov mfl) zoomar in på valda frontavsnitt.
Traditionellt har Rysslands militära fiaskon åtföljts av statskollaps och politiska omvälvningar. På Krimkriget följde avskaffandet av livegenskapen, valda politiska församlingar, reformer av rättsväsendet och lättad censur.
Efter rysk-japanska kriget kom februarirevolutionen och efter första världskriget oktoberrevolutionen (som ägde rum i november..). Och Sovjetunionen kollapsade efter Afganistankriget.
Så jag gör den djärva spådomen att Putinväldet är ett enda större militärt nederlag bort från att försvinna.
Tyvärr tror jag inte vi är riktigt där med sista ukrainska framgångarna. Möjligtvis om det fortsätter i tangentens riktning med fler och större ryska frontsammanbrott.