2026-09-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu har Ukraina tagit tillbaka ett stort område norr om Lyman. Därmed ligger nog Ukraina på plus vad gäller terrängvinster under 2026.

Förargligt nog så misslyckades Ukraina med inringningarna av de ryska förbanden - de slank undan - men det handlar ändå om ett rejält ryskt bakslag.

Kanske till Putins 80-årsdag att man tagit hela Donetsk oblast..

Kanske..
Citera
2026-09-10, 09:34
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kanske till Putins 80-årsdag att man tagit hela Donetsk oblast..

Kanske..
Nu skulle det vara väldigt trevligt, men knappast troligt.
Citera
2026-09-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu skulle det vara väldigt trevligt, men knappast troligt.

Nej det skulle inte vara trevligt! Hoppas Ukraina en dag slänger ut dom jävla ho#b*%#€#a som försöker ockupera..
Citera
2026-09-10, 09:47
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nej det skulle inte vara trevligt! Hoppas Ukraina en dag slänger ut dom jävla ho#b*%#€#a som försöker ockupera..
Jag pudlar direkt. Jag tänkte Putins nästa födelsedag (om mindre än en månad).
Citera
2026-09-10, 16:03
Medlem
amentjeinas avatar
Nu är jag en dag sen, men ändå: ukraina nu lemlästat eller slaktat 1 500 000 bögryssar.

Dessa ryssar kommer aldrig mer kunna sprida sin död och elände över resten av världen, istället är de hundmat eller rullstolsburna

Detta ska firas!
Citera
2026-09-10, 19:11
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Nu är jag en dag sen, men ändå: ukraina nu lemlästat eller slaktat 1 500 000 bögryssar.

Dessa ryssar kommer aldrig mer kunna sprida sin död och elände över resten av världen, istället är de hundmat eller rullstolsburna

Detta ska firas!

Det är en välsignelse, 1,5 miljoner vi slipper ha ihjäl..säger ge Ukraina allt de vill ha!
En död ryss är en bra ryss!
Citera
2026-09-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det är en välsignelse, 1,5 miljoner vi slipper ha ihjäl..säger ge Ukraina allt de vill ha!
En död ryss är en bra ryss!

Så jättegrovt förenklat räknat så har alltså ungefär var 47:e rysk man skadats eller dött i Ukraina?

Mer än så då om man räknar bort alla under 18, och alla över en viss ålder och bara fokuserar på vuxna män.

Det är ändå ganska mycket tycker jag det låter som..
Citera
2026-09-10, 20:43
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Så jättegrovt förenklat räknat så har alltså ungefär var 47:e rysk man skadats eller dött i Ukraina?

Mer än så då om man räknar bort alla under 18, och alla över en viss ålder och bara fokuserar på vuxna män.

Det är ändå ganska mycket tycker jag det låter som..

Det är glädjande inte bara för Ukraina utan för hela Europa. Specialförband som helt upplöstes i början i kriget där det fanns hyfsat kompetenta soldater men som styrdes av alkoholiserade befäl. Mass rekrytering av analfabeter, knarkare och brosslingar följde när (eliten) dödats..
Citera
2026-09-10, 21:26
Medlem
franges avatar
Citat:
Det är glädjande inte bara för Ukraina utan för hela Europa. Specialförband som helt upplöstes i början i kriget där det fanns hyfsat kompetenta soldater men som styrdes av alkoholiserade befäl. Mass rekrytering av analfabeter, knarkare och brosslingar följde när (eliten) dödats..
Lägg även till det att de (relativt) erfarna och kompetenta soldaterna man hade i Wagner - som ju ändå var de mer framgångsrika - har man skickat till Afrika eftersom det är för riskabelt att ha dem på hemmafronten. Eftersom att de kanske vänder sig mot Putler och hans anhang (igen)...
Citera
2026-09-10, 21:28
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lägg även till det att de (relativt) erfarna och kompetenta soldaterna man hade i Wagner - som ju ändå var de mer framgångsrika - har man skickat till Afrika eftersom det är för riskabelt att ha dem på hemmafronten. Eftersom att de kanske vänder sig mot Putler och hans anhang (igen)...

japp..och Putin är livrädd att de rövarband som nu är i Ukraina en dag ska komma hem till Ryssland
Kriminalitet har skjutit i höjden, mord, våldtäkter enligt ryssar själva...
men vad räknar man ska ske när man rekryterar kräk
Citera
2026-09-10, 21:33
Medlem
franges avatar
Citat:
japp..och Putin är livrädd att de rövarband som nu är i Ukraina en dag ska komma hem till Ryssland
Kriminalitet har skjutit i höjden, mord, våldtäkter enligt ryssar själva...
men vad räknar man ska ske när man rekryterar kräk
Jepp. Men! Som vi fått lära oss så många gånger - så är det ju medvetet att man bara kör fram det sämsta först, de bästa grejerna sparar man ju som bekant till sist! Snart, snart, snaaaaaaaart så släpper man ut alla tiotusentals T-14 Armatas, tiotusentals SU-57or, miljontals Oreshnik/Zircon/Poseidon/Kebabraket och massor av hyperavancerade mechwarriors ur de enorma ryska förråden i Uralbergen så kommer man krossa hela Nato på en förmiddag! Right? Right?
Citera
2026-09-11, 00:16
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Så jättegrovt förenklat räknat så har alltså ungefär var 47:e rysk man skadats eller dött i Ukraina? Mer än så då om man räknar bort alla under 18, och alla över en viss ålder och bara fokuserar på vuxna män.Det är ändå ganska mycket tycker jag det låter som..
Om vi godtar de siffror som av den ukrainska staben redovisats så blir utfallet faktiskt än värre...

Jag avrundar det ryska invånarantalet till 144 miljoner och gör den vedertagna siffran om manlig befolkning till 48% vilket gör; 69 miljoner av det manliga könet.

Av dessa gör jag ett antagande om att en femtedel utgörs av ålder över 65 år, då blir det kvar strax över 55 miljoner män.

Jag gör vidare antaganden om att ytterligare en femtedel utgörs av pojkar under 18 år och kvar blir då; 44 miljoner (mer eller mindre) stridslystna män. Nu till sist delar jag denna grupp i de av Ukraina uttjänta förmågorna så blir siffran, simsalabim... var 29:e man som gjorts otjänlig för den ryska krigsmakten.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-09-11 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in