2026-07-26, 20:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Jag har granskat kartor och vet vad jag talar om.
Ja de hade 8 km kvar till Kramatorsk för någon vecka sedan.
Men du verkar leva i fablernas värld eller snarare som en Bagdad Bob
Ukraina klarar inte längre av att skjuta ner inkommande missiler och inte heller merparten av inkommande drönare
Du tror väl inte på allvar att detta krig handlar om drönare fram och tillbaka över landgränsen mellan dessa två länder? Om det vore fallet har Ukraina redan förlorat.
Jo Konstantinovka har fallit och snart kommer även Slaviansk/Kramatorsk att gå samma väg.
Det är fakta.
https://youtu.be/opc_ifxoVus?si=0ayft3PVQaJYEoYx
https://youtu.be/V2Wm_X2rr5w?si=IVhdOQTM2Qma-i8S

Det är 15 km fågelvägen mellan Kramatorsk och kontaktlinjen. Inget har f ö ändrats på flera månader.

Kostantinovka har inte fallit och staden är rena slaktbänken för de ryska soldater som försöker tränga in.
Citera
2026-07-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är 15 km fågelvägen mellan Kramatorsk och kontaktlinjen. Inget har f ö ändrats på flera månader.

Kostantinovka har inte fallit och staden är rena slaktbänken för de ryska soldater som försöker tränga in.
Enligt propagandan från Zelensky?
Citera
2026-07-26, 20:50
Medlem
Citat:
Enligt propagandan från Zelensky?

Berätta när det faller och håll käft fram till dess
Citera
2026-07-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Lol. Berätta i stället hur Ryssland ska ta Odesa. Jag menar, vad är poängen med att avrunda uppåt som en rysk Z-patriot när du kan slå på stort med lögnen? "Hissa flaggan"-manövern har vi redan sett åtskilliga gånger i kriget, och varje gång har det varit falskt. Så även här. Du kanske vet (nej, så klart inte) vad sovjetisk doktrin sade om att hålla ett område, vs motsvarande västlig doktrin, och dessa bådas inkompletta irrelevans för drönarkriget, samt vad det betyder angående när/hur ryssar rapporterar att de "håller" saker? Du vet förstås inte alls vad jag pratar om, men så är du ju också ett rysstroll som inte är här för att diskutera förutsättningslöst och ärligt.

Nu motser jag antingen ett riktigt, välunderbyggt och analyserande svar, eller att du håller käften. För jag är inte är för att tramsa. Begrips?
Hur Ryssland ska erövra Odessa?
Jag sitter inte i Kreml och kan redogöra för den militära planen.
Jag utgår bara från vad som faktiskt sker i terrängen och från uttalanden från ryska politiker
Uttalandet gjordes under det ryska regeringspartiet Enade Rysslands kongress (den 23:e partikongressen) som ägde rum den 28 juni 2026 i Moskva.
Under sitt anförande vid mötet betonade Vladimir Putin att Ryssland siktar på att fullfölja sina krigsmål och säkra kontrollen över både Donbass och Novorossija.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/80172
Odessa ingår i "Novorussiya" som är nästa mål för Ryssland att säkra upp efter Donbass mm.
Det är därför de bombar Odessa var och varannan dag.

Här en karta så du kan se själv vilka delar av södra och östra Ukraina som ingick i det gamla historiska tsarryska konceptet.
Novorossiya - Wikipedia https://share.google/8GBhOma1nRsfVqGtI
Citera
2026-07-26, 21:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Hur Ryssland ska erövra Odessa?
Jag sitter inte i Kreml och kan redogöra för den militära planen.
Jag utgår bara från vad som faktiskt sker i terrängen och från uttalanden från ryska politiker
Uttalandet gjordes under det ryska regeringspartiet Enade Rysslands kongress (den 23:e partikongressen) som ägde rum den 28 juni 2026 i Moskva.
Under sitt anförande vid mötet betonade Vladimir Putin att Ryssland siktar på att fullfölja sina krigsmål och säkra kontrollen över både Donbass och Novorossija.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/80172
Odessa ingår i "Novorussiya" som är nästa mål för Ryssland att säkra upp efter Donbass mm.
Det är därför de bombar Odessa var och varannan dag.

Här en karta så du kan se själv vilka delar av södra och östra Ukraina som ingick i det gamla historiska tsarryska konceptet.
Novorossiya - Wikipedia https://share.google/8GBhOma1nRsfVqGtI

Siktar på? Situationen vid fronterna ger inget stöd för att Ryssland någonsin kommer att kunna klara det...

Putin är helt enkelt en sådan person som aldrig erkänner egna fel eller misslyckanden. Han kommer istället att rasera Ryssland socialt och ekonomiskt...
Citera
2026-07-26, 22:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Precis. Ryssarna har inte närmat sig Kramatorsk sedan i vintras och under det senaste året, så har de bara framryckt 3km närmare staden.

Vad gäller Odessa, så är Rysslands möjligheter där ungefär i nivå med Italiens möjligheter att landstiga i och erövra USA under andra världskriget.
Citera
2026-07-26, 22:44
Medlem
Citat:
Siktar på? Situationen vid fronterna ger inget stöd för att Ryssland någonsin kommer att kunna klara det...

Putin är helt enkelt en sådan person som aldrig erkänner egna fel eller misslyckanden. Han kommer istället att rasera Ryssland socialt och ekonomiskt...
Du kanske har rätt?
Jag återger bara fakta jag funnit.
Hur kriget slutar kan ingen säkert veta
Citera
2026-07-26, 23:25
Medlem
Citat:
Du kanske har rätt?
Jag återger bara fakta jag funnit.
Hur kriget slutar kan ingen säkert veta
"Fakta"? Vet du vad ordet betyder? Om Eerieye har rätt (vilket han har), så är det inte några jävla "fakta" du kommer med.

Jag förstår ju att du är djupt ohederlig och en vidrig individ rent moraliskt, men om du hade varit minsta lilla ärlig och frågat sakligt, så hade jag eller någon annan kunnat förklara diskrepansen mellan vad du läser på ryska siter och vad ryska dumamedlemmar säger, och verkligheten.

Du är riktigt jävla korkad om du tror att Ryssland kan erövra Odesa och att "de bombar Odesa" skulle vara något belägg för detta. Som jag sa, så har du inte sett en karta och förstått avstånden här. Rysk logistik är inte säker någonstans längs något ockuperat område i södra delarna av Ukraina, och kapaciteten att föra tunga förband där är obefintligt. Den ryska flottan har ingen som helst landstigningskapacitet värt namnet för att hota en miljonstad, vare sig nu eller före kriget, och kan inte närma sig Odesa oantastat.

Det är fullkomligt fria fantasier att Ryssland skulle ta Odesa och att folk i Ryssland påstår det, visar bara hur dålig bild de har av kriget och hur grandios, mystisk, bild de har av Ryssland.

Du ljög ju när du sa att du "utgår bara från vad som faktiskt sker i terrängen" eftersom du inte har en jävla aning om detta då du inte ens förstått var Odesa ligger. Ryssen är fast i Donbas sedan krigets inledning och kommer ingen vart och har aldrig repat sig efter Kupiansksprinten. Det vore som ryssar i Skåne med Östersjön som NATO-innanhav babblade om att ta Luleå.

Du utgår inte från realiteter på marken, du utgår från fria fantasier som du sväljer hela därför att du är en moralisk tvivelaktig person som sysslar med önsketänkande.

"Hur kriget slutar vet ingen". Vi vet att det inte slutar med att Ryssland tar Odesa, Lissabon, Mars eller St Francisco, ej heller slutar det med någon form av rysk vinst eftersom man har åsamkat sig skador som behöver åtminstone århundradet ut för att läka.
Citera
2026-07-26, 23:50
Medlem
Citat:
"Fakta"? Vet du vad ordet betyder? Om Eerieye har rätt (vilket han har), så är det inte några jävla "fakta" du kommer med.

Jag förstår ju att du är djupt ohederlig och en vidrig individ rent moraliskt, men om du hade varit minsta lilla ärlig och frågat sakligt, så hade jag eller någon annan kunnat förklara diskrepansen mellan vad du läser på ryska siter och vad ryska dumamedlemmar säger, och verkligheten.

Du är riktigt jävla korkad om du tror att Ryssland kan erövra Odesa och att "de bombar Odesa" skulle vara något belägg för detta. Som jag sa, så har du inte sett en karta och förstått avstånden här. Rysk logistik är inte säker någonstans längs något ockuperat område i södra delarna av Ukraina, och kapaciteten att föra tunga förband där är obefintligt. Den ryska flottan har ingen som helst landstigningskapacitet värt namnet för att hota en miljonstad, vare sig nu eller före kriget, och kan inte närma sig Odesa oantastat.

Det är fullkomligt fria fantasier att Ryssland skulle ta Odesa och att folk i Ryssland påstår det, visar bara hur dålig bild de har av kriget och hur grandios, mystisk, bild de har av Ryssland.

Du ljög ju när du sa att du "utgår bara från vad som faktiskt sker i terrängen" eftersom du inte har en jävla aning om detta då du inte ens förstått var Odesa ligger. Ryssen är fast i Donbas sedan krigets inledning och kommer ingen vart och har aldrig repat sig efter Kupiansksprinten. Det vore som ryssar i Skåne med Östersjön som NATO-innanhav babblade om att ta Luleå.

Du utgår inte från realiteter på marken, du utgår från fria fantasier som du sväljer hela därför att du är en moralisk tvivelaktig person som sysslar med önsketänkande.

"Hur kriget slutar vet ingen". Vi vet att det inte slutar med att Ryssland tar Odesa, Lissabon, Mars eller St Francisco, ej heller slutar det med någon form av rysk vinst eftersom man har åsamkat sig skador som behöver åtminstone århundradet ut för att läka.
Odessa är fullt möjligt att det kan ockuperas men däremot inte Lissabon.
Hetsa inte upp dig så mycket. Inte bra för blodtrycket.
Vi kan stämma av läget om ett par månader.
Citera
2026-07-26, 23:54
Medlem
Citat:
Odessa är fullt möjligt att det kan ockuperas men däremot inte Lissabon.
Hetsa inte upp dig så mycket. Inte bra för blodtrycket.
Vi kan stämma av läget om ett par månader.
Som sagt, om du inte förklarar hur, så kan du bara hålla käften. Sluta sitt här och tramsa och titta på en jävla karta och fundera över rysk logistik. Vi kan stämma av läget om ett par månader. Om Ryssland har tagit Odesa (sluta skriv "Odessa") så ska jag ge dig allt jag äger. Om Ryssland inte tagit Odesa om några månader, så vill jag att du tar livet av dig och testamenterar allt till mig. Deal?
Citera
2026-07-26, 23:58
Medlem
Citat:
Som sagt, om du inte förklarar hur, så kan du bara hålla käften. Sluta sitt här och tramsa och titta på en jävla karta och fundera över rysk logistik. Vi kan stämma av läget om ett par månader. Om Ryssland har tagit Odesa (sluta skriv "Odessa") så ska jag ge dig allt jag äger. Om Ryssland inte tagit Odesa om några månader, så vill jag att du tar livet av dig och testamenterar allt till mig. Deal?
Jag vet inte ens vem du är och det vill jag heller inte veta.
Men vi kan stämma av läget ändå utan konstigheter.
Detta är ett diskussionsforum och inte en betting sajt.
Citera
Igår, 00:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens vem du är och det vill jag heller inte veta.
Men vi kan stämma av läget ändå utan konstigheter.
Detta är ett diskussionsforum och inte en betting sajt.
Exakt. Ingen jävla bettingsajt (sluta särskriv). Så ge fan i att säga "stämma av om några månader" på något du aldrig kan följa upp. Dels därför att "några månader" är ospecifikt, dels för att det är ett så förljuget försök att ha ryggen fri.

Ryssland kan inte, kommer inte, ta Odesa. Det är fullständigt jävla uteslutet. Att du ens tror att det finns i en hypotetisk framtid visar att du inte vet ett jävla smack om detta eller någonting alls kring kriget, Ryssland, Ukraina, etc. Alltså diskuterar du inte, utan du trollar. Detta är ingen bettingsajt och inget trollforum.

Så, gör nu som jag sade. Håll käften innan du kan producera HUR det ska gå till och visa att du förstår vad "fakta" är och att du aldrig någonsin hämtat in några fakta om vad som sker "i terrängen" (ditt rysstrollande passerar uppenbarligen översättningsmjukvara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in