2026-07-25, 23:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Senaste ryktet gör gällande att det skulle vara ukrainskt micklande med kodningen av IFF, som gjorde att det ryska luftvärnet identifierade Su-57:an som fientlig, och följaktligen sköt ned den, istället för att bara följa den passivt.
Personligen tror jag att det absolut är möjligt, rent tekniskt, men om ukrainarna nu hade lyckats med det, hade de nog inte skrutit om det.

Jag tror mest att ukrainarna har monterat en eller flera IFF-störsändare nånstans i Moskva.. Om radarn inte kan avläsa rätt kod från IFF så skjuter man mot målet. Störsändaren kan vara passiv och bara sänder när den upptäcker IFF-trafik. Ryssland har också haft problem med gamla IFF-system med svag kryptering. Man har utvecklat ett modernare IFF men det kan vara så att planet använde den modernare IFF men att luftvärnet inte stöder det.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja sant det finns få som vågar kritisera Putin, de flesta håller med och tycker de gör rätt.. Kreml har nu förbjudit alla att ta filmer och foto på förödelsen som drabbar främst Moskva..
Finns flera hänvisningar till detta, man är förbjuden att sprida detta och man skyller på behovet av säkerhet att skydda informationen inte kommer till Ukraina men de är ju bullshit..Ukraina vet mycket väl vad de skjuter på och vad de träffat..
Marco Rubio sa, att Ukraina vinner kriget som det ser ut nu och att det ligger i Rysslands intresse att snabbt sluta fred. USA vet tydligen att ryssland riskerar en fullständig kollaps man har sålt ut Guldreserven på 44 ton/guld detta var rysslands livlina.
Marco Rubio sade även att det var ett proxykrig. Klart att de inte kan förlora det eller hur?
Ukraina har knappt något luftförsvar värt namnet längre.
Patriotmissiler och system är bristvara inom Nato numera och nyproduktionen tar alltför lång tid för att kunna matcha krigen i Ukraina och Persiska Viken.
Nato har även brist på missiler enligt Trump.
Plus att ryssarna avancerar snabbare än tidigare längs fronten. Plus att de bombat sönder Odessa's hamn och nu kan inte Ukraina exportera spannmål där längre.
Jag anser därför att TS borde byta rubrik till "Natos militära flopp..."
Citera
Igår, 14:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Marco Rubio sade även att det var ett proxykrig. Klart att de inte kan förlora det eller hur?
Ukraina har knappt något luftförsvar värt namnet längre.
Patriotmissiler och system är bristvara inom Nato numera och nyproduktionen tar alltför lång tid för att kunna matcha krigen i Ukraina och Persiska Viken.
Nato har även brist på missiler enligt Trump.
Plus att ryssarna avancerar snabbare än tidigare längs fronten. Plus att de bombat sönder Odessa's hamn och nu kan inte Ukraina exportera spannmål där längre.
Jag anser därför att TS borde byta rubrik till "Natos militära flopp..."

Ryssland avancerar inte i Ukraina, landet tappar istället mark. Visst, de går fram härochvar men räknar man nettot så går de bakåt.

Produktionen av robotar, till Patriot mm, rampas upp och Ukraina har fått licens för att tillverka någon av robotarna i patriotfamiljen. Jag tror att det är ACE och att denna blir mycket billigare än de vanliga. Utöver det så vidareutvecklar Ukraina det ryska S-400 till att bli ytterligare ett alternativ.
Citera
Igår, 14:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Senaste ryktet gör gällande att det skulle vara ukrainskt micklande med kodningen av IFF, som gjorde att det ryska luftvärnet identifierade Su-57:an som fientlig, och följaktligen sköt ned den, istället för att bara följa den passivt.
Personligen tror jag att det absolut är möjligt, rent tekniskt, men om ukrainarna nu hade lyckats med det, hade de nog inte skrutit om det.

Så,...hur många Su-57or finns det kvar nu? 10-11 st?

Det vore inte första gången som krångel med IFF orsakar en vådabeskjutning. De systemen är inte hundraprocentiga och det kan helt enkelt handla om ett tekniskt fel.
Senast redigerad av Eerieye Igår kl. 14:41.
Citera
Igår, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ryssland avancerar inte i Ukraina, landet tappar istället mark. Visst, de går fram härochvar men räknar man nettot så går de bakåt.

Produktionen av robotar, till Patriot mm, rampas upp och Ukraina har fått licens för att tillverka någon av robotarna i patriotfamiljen. Jag tror att det är ACE och att denna blir mycket billigare än de vanliga. Utöver det så vidareutvecklar Ukraina det ryska S-400 till att bli ytterligare ett alternativ.
Ryssland avancerar i Ukraina hela tiden. Efter erövringen av Konstantinovka kommer nu snart turen till Kramatorsk/Slaviansk - det handlar bara om några kilometer innan de är innanför stadsgränsen.
Sedan är slaget om hela Donbass över
Sumy och Kharkiv ligger dock illa till och nu satsar de även på att erövra Odessa.
Det blir ingen produktion av vapen på licens i Ukraina, det har redan styrts om till EU.
Från det att en beställning läggs till dess att Patriotroboten är färdigställd tar det normalt cirka 24 månader (2 år).
Hur är det tänkt att "rampas upp"?
Ukraina behöver Patriotmissiler här och nu.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Glömde bifoga källa till den nya "enklare" Patriotmissilen ACE
https://www.aero-defence.tech/news/112986-lockheed-martin-introduces-high-performance,-low-cost-interceptor

Enligt tillverkaren Lockheed Martin är planen att initial produktion av PAC-3 ACE kan komma igång inom 36 månader (cirka 3 år) från det att systemet lanserades sommaren 2026.

Zelensky får vänta förgäves.....
Citera
Igår, 15:58
Medlem
HRTs avatar
Ryssarna evakuerar folk på krimhalvön..det finns de som tror ryssarna kommer spränga krimbron
De vill försvåra för Ukraina
Citera
Igår, 17:27
Medlem
Citat:
Ryssland avancerar i Ukraina hela tiden. Efter erövringen av Konstantinovka kommer nu snart turen till Kramatorsk/Slaviansk - det handlar bara om några kilometer innan de är innanför stadsgränsen.
Sedan är slaget om hela Donbass över
Sumy och Kharkiv ligger dock illa till och nu satsar de även på att erövra Odessa.
Det blir ingen produktion av vapen på licens i Ukraina, det har redan styrts om till EU.
Från det att en beställning läggs till dess att Patriotroboten är färdigställd tar det normalt cirka 24 månader (2 år).
Hur är det tänkt att "rampas upp"?
Ukraina behöver Patriotmissiler här och nu.
Ryssland har avancerat 8x8 km i år. Konstantinovka är inte taget av Ryssland än. Ukraina har väldigt gott om luftvärn utöver ABM-skydd. Det är ABM-skyddet som främst beror av Patriot. Ryssland har *inte* gott om luftvärn och ukrainska robotar når ryska mål precis hela tiden.

Att Ryssland skulle erövra Odesa finns inte på kartan. På tal om det, har du ens tittat på en karta?

Tillbaka till politikforumet med dig ditt ynkliga rysstroll. I denna forumdel håller vi oss till objektiv verklighet.
Citera
Igår, 17:53
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ryssland har avancerat 8x8 km i år. Konstantinovka är inte taget av Ryssland än. Ukraina har väldigt gott om luftvärn utöver ABM-skydd. Det är ABM-skyddet som främst beror av Patriot. Ryssland har *inte* gott om luftvärn och ukrainska robotar når ryska mål precis hela tiden.

Att Ryssland skulle erövra Odesa finns inte på kartan. På tal om det, har du ens tittat på en karta?

Tillbaka till politikforumet med dig ditt ynkliga rysstroll. I denna forumdel håller vi oss till objektiv verklighet.

Tack så jävla stönigt med dessa inavlade rysstroll som tror på fablernas värld
Citera
Igår, 19:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Glömde bifoga källa till den nya "enklare" Patriotmissilen ACE
https://www.aero-defence.tech/news/112986-lockheed-martin-introduces-high-performance,-low-cost-interceptor

Enligt tillverkaren Lockheed Martin är planen att initial produktion av PAC-3 ACE kan komma igång inom 36 månader (cirka 3 år) från det att systemet lanserades sommaren 2026.

Zelensky får vänta förgäves.....

Men då är det inte den roboten som jag trodde. Ukraina har f ö uppgett att produktionen ska påbörjas om några veckor. Då är det förmodligen PAC-3 MSE som ska tillverkas.

Den inhemska roboten, baserad på S-400, hoppas man ska kunna produceras i höst.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Jag har granskat kartor och vet vad jag talar om.
Ja de hade 8 km kvar till Kramatorsk för någon vecka sedan.
Men du verkar leva i fablernas värld eller snarare som en Bagdad Bob
Ukraina klarar inte längre av att skjuta ner inkommande missiler och inte heller merparten av inkommande drönare
Du tror väl inte på allvar att detta krig handlar om drönare fram och tillbaka över landgränsen mellan dessa två länder? Om det vore fallet har Ukraina redan förlorat.
Jo Konstantinovka har fallit och snart kommer även Slaviansk/Kramatorsk att gå samma väg.
Det är fakta.
https://youtu.be/opc_ifxoVus?si=0ayft3PVQaJYEoYx
https://youtu.be/V2Wm_X2rr5w?si=IVhdOQTM2Qma-i8S
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Jag har granskat kartor och vet vad jag talar om.
Ja de hade 8 km kvar till Kramatorsk för någon vecka sedan.
Men du verkar leva i fablernas värld eller snarare som en Bagdad Bob
Ukraina klarar inte längre av att skjuta ner inkommande missiler och inte heller merparten av inkommande drönare
Du tror väl inte på allvar att detta krig handlar om drönare fram och tillbaka över landgränsen mellan dessa två länder? Om det vore fallet har Ukraina redan förlorat.
Jo Konstantinovka har fallit och snart kommer även Slaviansk/Kramatorsk att gå samma väg.
Det är fakta.
https://youtu.be/opc_ifxoVus?si=0ayft3PVQaJYEoYx
https://youtu.be/V2Wm_X2rr5w?si=IVhdOQTM2Qma-i8S
Lol. Berätta i stället hur Ryssland ska ta Odesa. Jag menar, vad är poängen med att avrunda uppåt som en rysk Z-patriot när du kan slå på stort med lögnen? "Hissa flaggan"-manövern har vi redan sett åtskilliga gånger i kriget, och varje gång har det varit falskt. Så även här. Du kanske vet (nej, så klart inte) vad sovjetisk doktrin sade om att hålla ett område, vs motsvarande västlig doktrin, och dessa bådas inkompletta irrelevans för drönarkriget, samt vad det betyder angående när/hur ryssar rapporterar att de "håller" saker? Du vet förstås inte alls vad jag pratar om, men så är du ju också ett rysstroll som inte är här för att diskutera förutsättningslöst och ärligt.

Nu motser jag antingen ett riktigt, välunderbyggt och analyserande svar, eller att du håller käften. För jag är inte är för att tramsa. Begrips?
Senast redigerad av DjILY Igår kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in