2025-10-07, 15:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det spelar antagligen mindre roll vad för kampanj ryssarna än skulle vilja driva, förmågorna blir antagligen varken större eller ens särskilt mycket bättre? Visserligen har vi ännu inte sett så mycket prov på den mer maritima förmågan- förutom de pajasliknande eskapaderna utefter Svarta Havets kuster. Om vi bortser från ABC-vapen så har åtminstone inte jag blivit särskilt imponerad och som sagt; det spelar nog mindre roll vilket fälttåg den ryska makten än skulle företa sig: Det blir helt enkelt inte särskilt bra.

Jag tänker att eftersom kriget i Ukraina inte leder någon vart så kan ryssarna tänka att de måste bryta dödläget genom att göra något annat.

Självklart så skulle det gå åt h-e, det också, men de var ju korkade nog att angripa Ukraina och de är fortfarande lika korkade.
Citera
2025-10-07, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tänker att eftersom kriget i Ukraina inte leder någon vart så kan ryssarna tänka att de måste bryta dödläget genom att göra något annat.

Självklart så skulle det gå åt h-e, det också, men de var ju korkade nog att angripa Ukraina och de är fortfarande lika korkade.

Misslyckandet stavas Putin. En dåre som likt Napoleon III går i krig med Mexiko. Kan ju bara sluta på ett sätt.

Ta bort Vlad och hans kompis Taco Boy så löser det sig.

Enda risken är om Vlad drar iväg lite kärnvapen. Europa är inte riktigt på tårna i ett sådant scenario. Finns ju ingenting som hindrar honom. Bränner han en bomb i Kiev så lär de flesta veta att han har några tusen likadana att skicka. Europa skulle knappast våga replikera. Och Taco Boy skulle nog bara spela idiot och golf i samma anda.

Ingen vill riktigt reta den ryska björnen. Av samma anledning man inte bråkar med någon som sitter med en AK-47.
Senast redigerad av Mullret 2025-10-07 kl. 15:46.
Citera
2025-10-07, 17:17
Avslutad
Citat:
Jodå, Ryssland har gett allt de har förutom med det mest förbjudna- såsom kemisk och biologisk krigsföring, kanske att de använt något av detta men ännu inte med allt de möjligtvis kan inneha av dessa tabuvapen. Och det förstås; ännu inte kärnvapen, men som sagt- det har gått in med allt de har och faktiskt- med mer därtill; Jag tänker då på nordkoreanska vapen och soldater, iranska drönare och afrikanska legioner. Det vi ser och sett är vad Ryssland förmår, inget mer.
Njaa det är väl lite västerländsk propaganda?
Ryssland har tagit väldigt lugnt i Ukraina jämfört med vad dom kan göra.
Putin vill inte förlora stöd, därför har dom skickat Nordkoreanska soldater istället för sina egna.
Citera
2025-10-07, 17:50
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Njaa det är väl lite västerländsk propaganda? Ryssland har tagit väldigt lugnt i Ukraina jämfört med vad dom kan göra.
Putin vill inte förlora stöd, därför har dom skickat Nordkoreanska soldater istället för sina egna.
Hmm- och du tänker dig inte att det du skriver kan vara den ryska propagandan?
Citera
2025-10-07, 17:54
Medlem
Citat:
Njaa det är väl lite västerländsk propaganda?
Ryssland har tagit väldigt lugnt i Ukraina jämfört med vad dom kan göra.

Precis, man skickar inte det bästa först. Det finns 15 000 moderna stridsvagnar gömda i beredskap
Citera
2025-10-07, 17:54
Avslutad
Citat:
Hmm- och du tänker dig inte att det du skriver kan vara den ryska propagandan?
Det är väl allmänt känt att Putin är ”ganska försiktig” för att vara Ryss? Skulle han Prigozhin blivit ledare av Ryssland istället skulle dom nog gåt mer all in i Ukraina nu.
Citera
2025-10-07, 18:04
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tänker att eftersom kriget i Ukraina inte leder någon vart så kan ryssarna tänka att de måste bryta dödläget genom att göra något annat. Självklart så skulle det gå åt h-e, det också, men de var ju korkade nog att angripa Ukraina och de är fortfarande lika korkade.
Om ryssarna verkligen skulle vilja komma ur detta baklås de försatt sig i med sitt angrepp på grannland och broderfolk skulle det vara att packa sig hemåt och för sina beundrare förklara att de anser sig klara med sitt uppdrag om att få president Zelinski sluta kokainknarka, att man får prata ryska, att nazisterna blivit utplånade, att fru Zelinski slutat shoppa hundramiljonersvillor och att Ukraina nu lärt sig sin läxa- nå't sån't kanske? de kanske också skulle kunna behålla Krymhalvön med förbindelse om att där ej finns militär. Jag tror något att likna vid detta skulle kunna rädda Ryssland och dess nuvarande regim- allt annat leder till den ryska nationens upplösning.
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-10-07 kl. 18:08.
Citera
2025-10-07, 18:06
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det är väl allmänt känt att Putin är ”ganska försiktig” för att vara Ryss? Skulle han Prigozhin blivit ledare av Ryssland istället skulle dom nog gåt mer all in i Ukraina nu.
Som jag sa; är du verkligen hundrasäker på att det du skriver inte är den ryska agitationen?
Citera
2025-10-07, 18:27
Avslutad
Citat:
Som jag sa; är du verkligen hundrasäker på att det du skriver inte är den ryska agitationen?
Efter att jag googlade visade det sig att "0.42% till 0.49%" av den ryska populationen år 2025 på något sätt är involverade i kriget i Ukraina.
Det är ju mindre än 1%, hur är det att gå "all in" i Ukraina?
Citera
2025-10-07, 18:48
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Efter att jag googlade visade det sig att "0.42% till 0.49%" av den ryska populationen år 2025 på något sätt är involverade i kriget i Ukraina. Det är ju mindre än 1%, hur är det att gå "all in" i Ukraina?
Jag vill minnas att Ryssland håller en folkmängd om ungefär 145 miljoner. Lite mer än hälften är kvinnor då har vi en manlig befolkning på cirka 70 miljoner, av dessa är något mer än en tredjedel barn/ungdom då blir det nästan 45 miljoner kvar. Jag kan tänka mig att av dessa 45 miljoner är en fjärdedel åldringar vilket gör att vi nu har mindre än 30 miljoner kvar att laborera med. På goda grunder kan man anta att mer än 10% faller bort på grund av grav alkoholism eller narkotikabruk. Ytterligare en tiondel räknas bort med anledning av mentala brister och dysfunktionalitet. Till yttermera kan vi även räkna bort någon miljon som redan är förbrukade i Ukraina. Vi kan stanna här på 14 miljoner man av vilka mer än hälften går in i den privata/offentliga sektorn som arbetare och tjänstemän. Ytterligare någon/några miljon/er går till allehanda säkerhetstjänster- som exempelvis polis. Vi har nu omkring 3-6 miljoner varav mer än hälften går till beredskapsstyrkor i olika landsdelar av Ryssland... jag gissar du ser vart vi är på väg?
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-10-07 kl. 18:56.
Citera
2025-10-07, 19:06
Avslutad
Citat:
Jag vill minnas att Ryssland håller en folkmängd om ungefär 145 miljoner. Lite mer än hälften är kvinnor då har vi en manlig befolkning på cirka 70 miljoner, av dessa är något mer än en tredjedel barn/ungdom då blir det nästan 45 miljoner kvar. Jag kan tänka mig att av dessa 45 miljoner är en fjärdedel åldringar vilket gör att vi nu har mindre än 30 miljoner kvar att laborera med. På goda grunder kan man anta att mer än 10% faller bort på grund av grav alkoholism eller narkotikabruk. Ytterligare en tiondel räknas bort med anledning av mentala brister och dysfunktionalitet. Till yttermera kan vi även räkna bort någon miljon som redan är förbrukade i Ukraina. Vi kan stanna här på 14 miljoner man av vilka mer än hälften går in i den privata/offentliga sektorn som arbetare och tjänstemän. Ytterligare någon/några miljon/er går till allehanda säkerhetstjänster- som exempelvis polis. Vi har nu omkring 3-6 miljoner varav mer än hälften går till beredskapsstyrkor i olika landsdelar av Ryssland... jag gissar du ser vart vi är på väg?
Jo sant men jämför vi med Ukraina är "2.3% till 3%" av populationen medverkande i kriget på något sätt. Min poäng var bara att Ryssland kan nog göra mycket mer om dom vill.
Citera
2025-10-07, 19:10
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jo sant men jämför vi med Ukraina är "2.3% till 3%" av populationen medverkande i kriget på något sätt. Min poäng var bara att Ryssland kan nog göra mycket mer om dom vill.
Visst, allt kan göras mer och värre. President Putin skulle likt Rikskanslern kunna förklara 'Det Totala Kriget' och med det anmana hela befolkningens uppoffringar men på riktigt- tror du Rysslands maktelit skulle tåla den grejen? Skulle den ryska allmänheten gå med på det? Jag tror helt enkelt att det vi ser nu är ungefär det Ryssland förmår... på ett ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in