Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Mer troligt sabotage. Ett sådant plan störtar inte pga en brinnande motor, dessutom verkar branden ha släckts i luften. Min gissning är att man råkat stänga av fel motorer när man försökt få bukt med branden och läckan på ena sidan så att alla fyra motorerna stängts av. Planet skall inte behöva ha mer än en motor igång för att kunna landa säkert.
Förmodligen har färdingenjören lyckats stänga bränsletillförseln, och på så vis fått kontroll på branden, men kanske samtidigt lyckats döda den andra motorn på samma vinge.
Om en brand är kraftig nog, kan den inverka menligt på styrsystemet, då hydraulledningar (normalt) går förbi motorpylonerna. Vilket då skulle kunna förklara högergiren.
Det mest troliga är dock att piloterna helt enkelt blev överbelastade (förmodligen p.g.a undermålig/obefintlig träning), och helt enkelt tappade kontrollen över maskinen.
Detta är dessvärre inget ovanligt vid motorbortfall, då många blir överraskade av girmomentet som uppstår vid osymmetrisk dragkraft.
Tveksamt om just Il-76 klarar sig på bara en motor...
Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Noen påstår at IL-76 kolliderte med en drone fra Ukraina under avgang. Det er selvsagt mulig, men litt av en flaks/uflaks alt etter hvilken siden man er på.
Reports coming in that the Russian military IL-76 that crashed northeast of Moscow in Ivanovo was struck by a Ukrainian drone on takeoff. Over 600km away from Ukraine.
https://twitter.com/igorsushko/statu...34587482821085
Det är någonting jag också funderat på.
Det borde vara ganska "lätt" ordnat egentligen.
Alla som någon gång flugit till en rysk flygplats, vet på ett ungefär hur
väl 
deras flygplatser sköts.
Det är inte ovanligt med högt gräs och annan bråte som ligger och dräller.
Där kan man ganska enkelt ha en drönare vilande, och när något intressant villebråd rullar ut på banan för start....vips är den lilla drönaren i luften, och tar någorlunda sikte på en av motorerna. Resten sköter målets motor på egen hand, och suger in drönaren, vars laddning detonerar i kompressorns första steg.
Då kan jag garantera att det blir livat i styrhytten...