2022-02-26, 20:31
Medlem
Frontlinjens avatar
I denna tråd kartlägger vi hur många VDV som bitit i gräset i Ukraina, hur många som skadats samt hur många strategiska trupptransportflygplan som skjutits ned eller kraschat.

VDV är av särskilt intresse för Sverige, då det är den förbandstyp som snabbast kan flyttas över Östersjön. Det finns fyra divisioner och fyra fristående brigader. Exakt storlek på förbanden är inget Ryssland redovisar öppet, men uppskattningar finns på totalt 15-20 000 stridande. Till det kommer underhåll mm.

Det har hittills under Invasionen av Ukraina varit ett antal strider som varit extra intressanta då Ryssland satt in VDV i mycket tycke mycket våghalsigt, med högt risktagande. Risken har också fallit ut i form av stora förluster. Vid flygplatsen utanför Kyiv dödades 200 och okänt antal skadades. I natt sköts två IL-76 ned. Den ryska IL-76-flottan var innan invasionen 110 st flygplansindivider. 2 plan är alltså rätt kännbart. Om de var fullastade med VDV är det dessutom ytterligare 200 döda.

Fyll på med förlustsiffror som verkar trovärdiga, gärna bekräftade av flera källor.
Citera
2022-02-26, 20:36
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
I denna tråd kartlägger vi hur många VDV som bitit i gräset i Ukraina, hur många som skadats samt hur många strategiska trupptransportflygplan som skjutits ned eller kraschat.

VDV är av särskilt intresse för Sverige, då det är den förbandstyp som snabbast kan flyttas över Östersjön. Det finns fyra divisioner och fyra fristående brigader. Exakt storlek på förbanden är inget Ryssland redovisar öppet, men uppskattningar finns på totalt 15-20 000 stridande. Till det kommer underhåll mm.

Det har hittills under Invasionen av Ukraina varit ett antal strider som varit extra intressanta då Ryssland satt in VDV i mycket tycke mycket våghalsigt, med högt risktagande. Risken har också fallit ut i form av stora förluster. Vid flygplatsen utanför Kyiv dödades 200 och okänt antal skadades. I natt sköts två IL-76 ned. Den ryska IL-76-flottan var innan invasionen 110 st flygplansindivider. 2 plan är alltså rätt kännbart. Om de var fullastade med VDV är det dessutom ytterligare 200 döda.

Fyll på med förlustsiffror som verkar trovärdiga, gärna bekräftade av flera källor.
Intressant trådstart. Men jag vet inte vad VDV är ? Kan du berätta är du snäll !
Citera
2022-02-26, 20:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Intressant trådstart. Men jag vet inte vad VDV är ? Kan du berätta är du snäll !

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
VDV förkortning på vadå? Volvo Dieslar Väsnas?

Det är de ryska fallskärmsjägarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rysslands_luftanfallstyrkor
Citera
2022-02-26, 20:43
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det är en mycket relevant fråga. Det är alltså Rysslands luftburna styrkor. De används dock även som vanliga mekaniserade förband. Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_Airborne_Forces
Citera
2022-02-26, 20:53
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Det är en mycket relevant fråga. Det är alltså Rysslands luftburna styrkor. De används dock även som vanliga mekaniserade förband. Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_Airborne_Forces

Ok Tack ! Rysslands luftburna blå baskrar. Med motto : Ingen utom vi ! Ca 60000 man.
Citera
2022-02-26, 21:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ok Tack ! Rysslands luftburna blå baskrar. Med motto : Ingen utom vi ! Ca 60000 man.

Det är angivet 60 000 totalt, inkl alla stödfunktioner, 2023. Antal i stridande befattningar i dagsläget är den siffra jag angav.
Citera
2022-02-26, 21:05
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Det är angivet 60 000 totalt, inkl alla stödfunktioner, 2023. Antal i stridande befattningar i dagsläget är den siffra jag angav.
Korrekt. Länken du la in är ju oerhört detaljerad. Trodde att denna typ av uppgifter var hemliga.
Detta med att de ryska styrkorna sätter in tjetjenska förband i attacken på Kiev... Vad tror du om det ?
Citera
2022-02-26, 21:11
Medlem
Jagersros avatar
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fmobile.twitter.com%2Fmar ta_yaslyk%2Fstatus%2F1497655307044114433%3Fref_src %3Dtwsrc%255Etfw%257Ctwcamp%255Etweetembed%257Ctwt erm%255E1497655307044114433%257Ctwgr%255E%257Ctwco n%255Es1_%26amp%3Bref_url%3D
Finns en tråd om tjetjenerna här på FB. Hittade denna !
Citera
2022-02-26, 21:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Korrekt. Länken du la in är ju oerhört detaljerad. Trodde att denna typ av uppgifter var hemliga.
Detta med att de ryska styrkorna sätter in tjetjenska förband i attacken på Kiev... Vad tror du om det ?

Det låter som en psyops. Att man ska bli rädd för dem. Om de är effektiva i strid för ”någon annans sak” återstår att se.

Men nu ska vi prata VDV

Finns uppgifter på förluster från den ryska framstöten från Krim? Där var VDV inblandande? Vad hände med planen innehållande delar ab 76. divisionen, som vände då flygplatsen återtagits av Ukraina?
Citera
2022-02-27, 18:25
Medlem
Jagersros avatar
reuters
Ukrainian minister says Russia lost some 4,300 men in invasion
Reuters, Reuters
27 February 2022, 10.45
Feb 27 (Reuters) - Russian forces have lost about 4,300
servicemen during their invasion of Ukraine, Deputy Defence
Citera
2022-02-27, 20:18
Medlem
För Sveriges del så blir det väl mer intressant med vilken transportkapacitet man har? Med mera..
Citera
2022-02-27, 20:29
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Finns uppgifter på förluster från den ryska framstöten från Krim? Där var VDV inblandande? Vad hände med planen innehållande delar ab 76. divisionen, som vände då flygplatsen återtagits av Ukraina?

Tyvärr måste jag säga att bristen på bilder eller video av brinnande Il-76 är ett problem för trovärdigheten i rapporterna. Jag tror tyvärr inte på det utan jag tror dessa i själva verket lyckades landa en andra våg VDV. Jag hoppas jag har fel men källkritik är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in