Citat:
Ursprungligen postat av
kringkring
Fint glassminne för mig är en kompis mamma som skar en halvliters tresmak itu och vi fick varsin del att kalasa på. Lyxigt.
Ja, själv minns man särskilt 'vanilj med krossad choklad' som en favorit i pappförpackning.
Jättegott så länge den inte serverades stenhård från frysen, eller isig/omfrusen iallafall.
Vissa barnglassar på den tiden bildade även ett slags skinn om dom hade börjat smälta lite innan dom hamnade i frysen hemma. Gör dom det idag också? Minns med skräck hemglass billigaste pinglass som man blev bjuden på nån gång. Enkla raka pinnar med vanilj (eller jordgubb, eller päron?), i vitt papper, ihopklistrat med den isiga skinnglassen. Brrr, usch och fy.
Idag tål man inte ens glass vilket är lika bra när man inte kan hantera socker ändå.
Men annars skulle jag köpa den dyraste vaniljglassen jag kunde hitta, och äta upp i en sittning. Med pudrad kakao, eller salta gjordnötter, mums!
Eller ännu hellre göra min egen, semifreddo tror jag den enklaste varianten kallas (enligt flashback iallafall). Men då med kakao infruset i själva glassmeten. Och till den behövs inga tillbehör heller.