2024-04-26, 00:29
Medlem
cosmic_dancers avatar
Är just nu svag för sandwich och salmiakki
Citera
2024-05-08, 03:04
Medlem
Jag skulle handla glass och allt utom Triumf Hallon Saltlakrits var slutsålt. Nu efteråt så fattar jag varför.

Hur fan kan man gilla glass med salt? Tänk dig en gräddbakelse/tårta bakad med salt. Den skulle bli oätbar.
Citera
2024-05-08, 03:25
Medlem
DeValeras avatar
Valnötsglassen från Lidl är riktigt god. Provade nyligen smultronglass från Triumfglass som föll mig i smaken.

Bland kioskglassen har alltid sandwichglassen och tiptop-struten varit favorit. På 80-taldet fanns två glassar, en som hette Snack och hade jordnätter och en pinne som hette Malaga som var goda. Isglassen igloo var också god att svalka sig med.

På 80-talet fanns något som hette americana-glass i 1 l byttor. Några av de smakerna var riktigt bra, Philadelphia cake, New York cocos. Mississippi-drem och Texas pecan som jag tror fortfarande finns kvar.

Andra glassar som försvunnit som var goda är konsums blåvita melonglass som försvann för säkert 15 år sedan, Carlshamns pistageglass var också god.

Har glasstårtor och glassbakelser försvunnit? Ser sådana aldrig lägre i frysdisken förutom ibland på Lidl. Jag undrar om vinettan finns kvar. Fanns tidigare i flera smaker, mint var den godaste.
Citera
2024-05-08, 07:35
Medlem
Nötkola glasspinne från SIA glass.
Citera
2024-05-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Andra glassar som försvunnit som var goda är konsums blåvita melonglass som försvann för säkert 15 år sedan, Carlshamns pistageglass var också god.

Har glasstårtor och glassbakelser försvunnit? Ser sådana aldrig lägre i frysdisken förutom ibland på Lidl. Jag undrar om vinettan finns kvar. Fanns tidigare i flera smaker, mint var den godaste.

Fasen va kul med någon mer som minns Blåvitts melonglass, så god, saknar den.

Sett det finns Klings glasstårtor på vissa större ICA, men det är stora pjäser, riktiga tårtor. Vienetta kanske borta, tråkigt isf. Närmaste en kommer glassbakelser är nog små Magnum i flerpack.

Fint glassminne för mig är en kompis mamma som skar en halvliters tresmak itu och vi fick varsin del att kalasa på. Lyxigt.

Salmiakki och Saltlakrits är mina favoriter av styckglass. Saknar en ren jordgubbsglass typ Puckstång, inget extra överdrag och kladd.

God vaniljglass toppad med salta jordnötter kanongott.
Citera
2024-05-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Fint glassminne för mig är en kompis mamma som skar en halvliters tresmak itu och vi fick varsin del att kalasa på. Lyxigt.

Ja, själv minns man särskilt 'vanilj med krossad choklad' som en favorit i pappförpackning.

Jättegott så länge den inte serverades stenhård från frysen, eller isig/omfrusen iallafall.

Vissa barnglassar på den tiden bildade även ett slags skinn om dom hade börjat smälta lite innan dom hamnade i frysen hemma. Gör dom det idag också? Minns med skräck hemglass billigaste pinglass som man blev bjuden på nån gång. Enkla raka pinnar med vanilj (eller jordgubb, eller päron?), i vitt papper, ihopklistrat med den isiga skinnglassen. Brrr, usch och fy.

Idag tål man inte ens glass vilket är lika bra när man inte kan hantera socker ändå.

Men annars skulle jag köpa den dyraste vaniljglassen jag kunde hitta, och äta upp i en sittning. Med pudrad kakao, eller salta gjordnötter, mums!

Eller ännu hellre göra min egen, semifreddo tror jag den enklaste varianten kallas (enligt flashback iallafall). Men då med kakao infruset i själva glassmeten. Och till den behövs inga tillbehör heller.
Citera
2024-05-21, 11:48
Medlem
sia blåbärs gräddglas slår triums blåbärsgräddglass.
triums har funnits några år. tror sia släppte nu till våren.
Citera
2025-01-04, 15:22
Medlem
Skadans avatar
Var tvungen att logga in efter mycket lång tid för att prisa Häagen-Dazs strawberry & cream. Gudomlig glass som rekommenderas. Perfektion i bägare. Inte för söt, så len mot tungan och gommen och goda små bitar av jordgubbar.
Citera
2025-01-04, 15:36
Bannlyst
Köpte precis Sia Hasselnöt. Den är god 🙃
Citera
2025-01-05, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Köpte precis Sia Hasselnöt. Den är god 🙃
Triumf var det visst.

Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Får lägga ett slag för Lidls kopia utav magnum-pinnglassen. 6st för 36kr och den är mycket godare ☺️
För ca 15 år sedan hade de någon som liknande Solero också. De kanske har kvar den.

Citat:
Ursprungligen postat av ELINT
Jag skulle handla glass och allt utom Triumf Hallon Saltlakrits var slutsålt. Nu efteråt så fattar jag varför.

Hur fan kan man gilla glass med salt? Tänk dig en gräddbakelse/tårta bakad med salt. Den skulle bli oätbar.
Jag gillar den. Och kakor med salt i är inget konstigt. Gjorde en till nyår med digestivekex och salt, och skippade sockret enligt receptet.
Snickers(glass) och annat med jordnötter innehåller ju salt. Ja salt, NaCl, inte salmiak som du antagligen menar.
Senast redigerad av AbstinentKanin 2025-01-05 kl. 20:29.
Citera
2025-07-23, 17:26
Just nu är Mars glassen godast...
Citera
2025-07-23, 17:28
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Just nu är Mars glassen godast...

Mars är god men Snickers är något godare just nu.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in