2006-06-19, 16:16
Medlem
merlin2s avatar
det är så att jag skulle vilja bli av med en person, inte kriminellt.

från vilken myndighet kan man få "restraining order". vet ej vad ordet heter på svenska.

vad skulle påföljden bli om denna individ skulle bryta tex 50 m från mitt hus?
Citera
2006-06-19, 16:29
Medlem
TTKs avatar
Det heter "besöksförbud" på svenska. Du kan väl börja med att googla på ordet.
Citera
2006-06-19, 16:30
Medlem
micaeles avatar
Besöksförbud utfärdas av tingsrätt, och kommer i princip endast utifrån polisanmälan om misshandel och dylikt. Tror jag.
Citera
2006-06-19, 17:17
Medlem
merlin2s avatar
tackar för dem snabba svaren, har hittat det jag behövde veta..
Citera
2006-06-19, 18:32
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Besöksförbud utfärdas av tingsrätt, och kommer i princip endast utifrån polisanmälan om misshandel och dylikt. Tror jag.
Senast jag kollade så fattas beslut av åklagare men det är möjligt att du har en färskare uppgift eftersom jag antar att du kollat i källorna innan du svarar. Meddela mig gärna om följande inte är uttryck för gällande rätt: http://lagen.nu/1988:688

Till trådskaparen: Det krävs mycket för att ett beslut om besöksförbud skall utfärdas. Har personen inte dömts för våldsbrott där du är offret kan du nog strunta i att försöka forska vidare i detta.
Citera
2006-06-19, 18:43
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Senast jag kollade så fattas beslut av åklagare men det är möjligt att du har en färskare uppgift eftersom jag antar att du kollat i källorna innan du svarar. Meddela mig gärna om följande inte är uttryck för gällande rätt: http://lagen.nu/1988:688

Till trådskaparen: Det krävs mycket för att ett beslut om besöksförbud skall utfärdas. Har personen inte dömts för våldsbrott där du är offret kan du nog strunta i att försöka forska vidare i detta.
Jag kollade inte i källor innan jag skrev, gick på vad jag visste innantill. Dock är 14§ närmast det jag menar, att besöksförbud prövas av tingsrätt.
Men du har rätt i att en åklagare beslutar, även om man troligen alltid får räkna med att få det prövat från den förbjudna parten.
Citera
2006-06-19, 18:51
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant

17§ ger väl domstol rätt att utfärda interimistiskt besöksförbud? Alltså har båda rätt och möjlighet att utfärda det.

(Vilket för övrigt backas upp av google-träff nummer två.)
Citera
2006-06-19, 19:02
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag kollade inte i källor innan jag skrev, gick på vad jag visste innantill. Dock är 14§ närmast det jag menar, att besöksförbud prövas av tingsrätt.
Men du har rätt i att en åklagare beslutar, även om man troligen alltid får räkna med att få det prövat från den förbjudna parten.
Ok, men jag vidhåller ändå inte att det fetmarkerade påståendet ger stöd för ditt påstående att rätten fattar beslut om besöksförbud. Rätten kan göra en överprövning om den mot vilket beslutet riktar sig kräver detta.

Nu är vi förvisso inne på en struntfråga i sammanhanget men jag är fortfarande oense med dig i ditt resonemang. Antar att vi inte kommer att nå konsensus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in