• 1
  • 2
2022-02-26, 12:15
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Varför skriver 100% av alla på Flashback att dom är 20-40 år gamla?

Alla på Flashback är 20-40 år gamla, så rika att de inte behöver jobba utan kan knarka hela dagarna, har 30cm kuk alternativt är 10-poängsblondiner som inte behöver någon man. Det är sen gammalt.
Citera
2022-02-26, 12:18
Medlem
*
Senast redigerad av adaptern 2022-02-26 kl. 12:48.
Citera
2022-02-26, 13:42
Medlem
Det absolut säkraste och smidigaste sättet att äga sina tillgångar utan en tredje part är att köpa bitcoin. Du och endast du äger dina bitcoin och ingen kan ta dem ifrån dig om du inte avslöjar din privata nyckel.

Alternativet är väl guld som några föreslagit men riskerna där är större, speciellt när du eventuellt ska fly över landgränser. Det är också inte lika enkelt att faktiskt använda guldet som betalmedel så som bitcoin. Bitcoin är digitalt guld men med en massa fördelar.

Största nackdelen med bitcoin är att det fortfarande är väldigt volatilt. Speciellt i dessa tider. Men köper du idag så har du gjort en bra affär långsiktigt.
Citera
2022-02-26, 13:47
Medlem
Citat:
Jag har ganska mycket pengar på svenska banker.

X miljoner. Under 5 mer än 3.

Om det skulle bli krig här så är mina pengar rätt meningslösa antar jag? Även om jag väljer att lämna landet. Jag har pengarna på banken. Alltså inte i tillgångar som bostad och bil.

Vad är det bästa att göra med pengarna? Så ifall det skulle bli krig här eller liknande att jag kan dra och ha med mig mina pengar.

Vad är bäst? Guld? Säg för fan inte krypto för det vägrar jag köpa.

Om man inte aktivt jobbar med pengarna så de ökar i värde så är det en förlust att de ligger på en bank. Alltså du ska placera pengarna i aktier, fonder och även investera i fastighet, mark, affärsverksamheter och så vidare.

Sprid dina pengar så inte alla ligger i samma korg.

Sedan ska du nog släppa tanken på att fly. Det är aldrig bra att bara fly. Planera istället att bygga upp ett liv i något annat land. Kolla om du kan flytta dit och leva ett bra liv där även nu när Sverige är ett fredligt land. Många flyttar ju till länder med bättre klimat, billigare boende och så vidare och andra flyttar för att de kan få jobb med mycket högre lön än i Sverige eller helt enkelt flyttar bara för att de trivs bättre någon annanstans än i dagens Sverige.

Oavsett, även där gäller det att sprida sina investeringar och inte låta de ligga och ruttna i en bank.
Citera
2022-02-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om man inte aktivt jobbar med pengarna så de ökar i värde så är det en förlust att de ligger på en bank. Alltså du ska placera pengarna i aktier, fonder och även investera i fastighet, mark, affärsverksamheter och så vidare.

Sprid dina pengar så inte alla ligger i samma korg.

Sedan ska du nog släppa tanken på att fly. Det är aldrig bra att bara fly. Planera istället att bygga upp ett liv i något annat land. Kolla om du kan flytta dit och leva ett bra liv där även nu när Sverige är ett fredligt land. Många flyttar ju till länder med bättre klimat, billigare boende och så vidare och andra flyttar för att de kan få jobb med mycket högre lön än i Sverige eller helt enkelt flyttar bara för att de trivs bättre någon annanstans än i dagens Sverige.

Oavsett, även där gäller det att sprida sina investeringar och inte låta de ligga och ruttna i en bank.

Jepp för en sak som är säker är att inflationen kommer över tid äta ut det man har på banken.

Oftast är det vettiga tipset när det kommer till såna här frågor att sprida risker ej satsa på saker med hög risk utan köp breda indexfonder alternativt aktier i supertråkiga bolag köp lite guld som du hoppas att du aldrig behöver använda och se det som en försäkring och ej investering samt köp en plätt mark nånstans du trivs och ha så tillräckligt på bankkonto för o klara dig kanske 1 år utan att jobba.

Men det beror ju också på hur mycket pengar man har någon med väldigt lite pengar kanske ändå ska satsa i lite mer saker som ger ej bra kassaflöde medan någon med väldigt rik kanske placerar i lite mer saker som konst viner o liknande saker också.
Citera
2022-02-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Men det beror ju också på hur mycket pengar man har någon med väldigt lite pengar kanske ändå ska satsa i lite mer saker som ger ej bra kassaflöde medan någon med väldigt rik kanske placerar i lite mer saker som konst viner o liknande saker också.

Angående att ha lite pengar. Då är främsta strategin att skaffa sig flera inkomstkällor.
Citera
2022-02-26, 16:07
Medlem
SilverSqueezes avatar
Citat:
Vad är bäst? Guld? Säg för fan inte krypto för det vägrar jag köpa.

Föreslår 90% silver för det har mest potential att gå verkligt högt och kanske 10% guld för trygghet.

Funderar du på pappersprodukter så se för guds skull till att de är fysiskt backade, annars är det bara tomma löften och att du verkligen äger dem. Exempel på sådana produkter är PSLV (silver) och PHYS (guld). Köp inte SLV.

Men du bör definitivt äga fysiska metaller också för långsiktig trygghet. Plasta in och gräv ner dem så är de säkra för stöld och brand och du slipper betala avgifter för förvaring.

Investeringsguld är momsfritt i Sverige och silver beställer du enkelt momsfritt från Belgien eller Estland.

WallStreerSilver
Senast redigerad av SilverSqueeze 2022-02-26 kl. 16:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in