2025-07-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kan du läsa svenska? Jag skrev att vi inte ska gå i allians med någon stormakt. Neutraliteten ha hållit oss utanför krig i 200 år.

Finns det något illdåd som en västlig stormakt kan begå som skulle göra dig skeptisk till Nato?
När inte US trac rekord hittills räcker?

Men oj. På 200 år.
Nato bildades 1949.
Under hela kalla kriget hade vi en sida som vi samarbetade med och en sida inte agerade vänligt, kort och gott.
Vår fiende var och är Ryssland. Ryssland har visat i handling i fredstid att de i krigstid kan göra något mycket värre.
Och tro mig. Men jag går inte in på mera detaljer i det.

Ja, något avgörande hände när den ryska björnen gick från ord(Primakov doktrin) till handling. 2014 och senare 2022. Sverige vaknade till 2014, men i ett väldigt långsamt tempo.
Klarvakna 2022. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.
Vilka länder har angripts av Ryssland de senaste 25 åren. Något Nato land?

USA trackrecord vs Ryssland?
Eller vill du att din känslosås ska äventyra Sveriges säkerhet?
Vi agerar efter vad som sker och inte efter fagra ord. Inte om man har ett ansvar att ta. Vilket du inte har.
För mig räcker Rysslands nutida trackrecord de senaste 17 åren. Och tidigare….
Men uppenbarligen ser du inte skogen för alla träd.
Ränderna går aldrig ur björnen.
Läs och lär dig något om Ryssland och ryssar.
Citera
2025-07-04, 15:16
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men oj. På 200 år.
Nato bildades 1949.
Under hela kalla kriget hade vi en sida som vi samarbetade med och en sida inte agerade vänligt, kort och gott.
Vår fiende var och är Ryssland. Ryssland har visat i handling i fredstid att de i krigstid kan göra något mycket värre.
Och tro mig. Men jag går inte in på mera detaljer i det.

Ja, något avgörande hände när den ryska björnen gick från ord(Primakov doktrin) till handling. 2014 och senare 2022. Sverige vaknade till 2014, men i ett väldigt långsamt tempo.
Klarvakna 2022. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.
Vilka länder har angripts av Ryssland de senaste 25 åren. Något Nato land?

USA trackrecord vs Ryssland?
Eller vill du att din känslosås ska äventyra Sveriges säkerhet?
Vi agerar efter vad som sker och inte efter fagra ord. Inte om man har ett ansvar att ta. Vilket du inte har.
För mig räcker Rysslands nutida trackrecord de senaste 17 åren. Och tidigare….
Men uppenbarligen ser du inte skogen för alla träd.
Ränderna går aldrig ur björnen.
Läs och lär dig något om Ryssland och ryssar.
Om du själv lärde dig något om Ryssland hade du vetat att dess militära kapacitet är knappt en femtedel av det Sovjetryska under 80 talet.
Plus de starkt rustade allierade i w-pakten.
Om vi då inte behövde springa till stormakterna i väst och förnedra oss så varför nu?
Minsta barn begriper att det inte går ihop.

F ö smet du fegt från frågan jag ställde.
Citera
2025-07-04, 18:13
Medlem
Citat:
Om du själv lärde dig något om Ryssland hade du vetat att dess militära kapacitet är knappt en femtedel av det Sovjetryska under 80 talet.
Plus de starkt rustade allierade i w-pakten.
Om vi då inte behövde springa till stormakterna i väst och förnedra oss så varför nu?
Minsta barn begriper att det inte går ihop.

F ö smet du fegt från frågan jag ställde.

Har du kollat två saker?
Hur mycket har vi och Europa lagt på det militära? % av BNP. Vs Ryssland.
Har du sett vad vi gjort med gammalt militärt material. Ställt på förråd eller skrotat? Vs Ryssland.

Vad ska ett fredens land som Ryssland, med allt förrådsställt material?

Om Ryssland gjort som oss, hade de inte kunnat invadera Ukraina.
Citera
2025-07-04, 19:17
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Har du kollat två saker?
Hur mycket har vi och Europa lagt på det militära? % av BNP. Vs Ryssland.
Har du sett vad vi gjort med gammalt militärt material. Ställt på förråd eller skrotat? Vs Ryssland.

Vad ska ett fredens land som Ryssland, med allt förrådsställt material?

Om Ryssland gjort som oss, hade de inte kunnat invadera Ukraina.
Nato ensamt står för cirka 50 procent av världens militära utgifter – om vi inkluderar viktiga västerländska allierade som Japan och Sydkorea kommer vi upp till cirka 60 procent. Om Nato nu som föreslagits skulle fördubbla anslagen skulle vi nå upp till mer än 70 procent. Gör det världen säkrare?
Tror de styrande i EU och Nato att medborgarna är dumskallar?

Och vad i hela friden tror du att du vet om förrådsställt material i Ryssland?

Jag kan ge dig detaljerade siffror om Rysslands militära kapacitet förr och nu. Men jag ids inte förrän du svarar på frågan som du fegt smet från.
Citera
2025-07-04, 19:36
Medlem
Citat:
Nato ensamt står för cirka 50 procent av världens militära utgifter – om vi inkluderar viktiga västerländska allierade som Japan och Sydkorea kommer vi upp till cirka 60 procent. Om Nato nu som föreslagits skulle fördubbla anslagen skulle vi nå upp till mer än 70 procent. Gör det världen säkrare?
Tror de styrande i EU och Nato att medborgarna är dumskallar?

Och vad i hela friden tror du att du vet om förrådsställt material i Ryssland?

Jag kan ge dig detaljerade siffror om Rysslands militära kapacitet förr och nu. Men jag ids inte förrän du svarar på frågan som du fegt smet från.

Är det avsaknaden av svaret jag ställde om vem som ska invadera Ryssland?
Efter detta ditt påstående.

Nej, det påstår ingen jag känner till. Däremot är det ingen hemlighet att det finns krigsglada ,(neocons m fl) som vill se ett Ryssland i upplösning och förfall. På så sätt elimineras en geopolitisk kontrahent. Till den änden kan man bruka militärt våld.

Berätta för mig allt du vet om förrådsställt material. Det går nog fort.
Citera
2025-07-04, 20:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Är det avsaknaden av svaret jag ställde om vem som ska invadera Ryssland?
Efter detta ditt påstående.

Nej, det påstår ingen jag känner till. Däremot är det ingen hemlighet att det finns krigsglada ,(neocons m fl) som vill se ett Ryssland i upplösning och förfall. På så sätt elimineras en geopolitisk kontrahent. Till den änden kan man bruka militärt våld.

Berätta för mig allt du vet om förrådsställt material. Det går nog fort.
Du tramsar! Jag har aldrig påstått att någon tänker invadera Ryssland. Du är väl inte så dum så du tror att all typ av militärt våld (vilket jag skrev) är lika med invasion.

Det var du som påstod att Ryssland har så mycket förrådsställt material. Inte jag.

Kan jag få svar på MIN fråga nu:

Är det något krigsbrott begånget av USA et consortes som gör dig tveksam till medlemskapet?

Smit inte från frågan nu!
Citera
2025-07-04, 20:13
Medlem
Citat:
Du tramsar! Jag har aldrig påstått att någon tänker invadera Ryssland. Du är väl inte så dum så du tror att all typ av militärt våld (vilket jag skrev) är lika med invasion.

Det var du som påstod att Ryssland har så mycket förrådsställt material. Inte jag.

Kan jag få svar på MIN fråga nu:

Är det något krigsbrott begånget av USA et consortes som gör dig tveksam till medlemskapet?

Smit inte från frågan nu!

Nej. Inte alls.
Vad USA har gjort eller inte, har inte med Sveriges medlemskap i Nato, överhuvudtaget att göra.
Citera
2025-07-05, 16:04
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Nej. Inte alls.
Vad USA har gjort eller inte, har inte med Sveriges medlemskap i Nato, överhuvudtaget att göra.
Den som inte inser riskerna med att gå i allians med stormakter som bryter mot folkrätten och ständigt för anfallskrig torde vara bortom räddning
Citera
2025-07-05, 16:13
Medlem
Citat:
Den som inte inser riskerna med att gå i allians med stormakter som bryter mot folkrätten och ständigt för anfallskrig torde vara bortom räddning

Den som inte inser att ensam, inte är stark, är oansvarig och naiv.
Val av allianser är begränsat.

Nato består inte endast av ditt hatobjekt USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in