2025-07-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ett starkare Nato efter Sveriges och Finlands inträde minskar såklart riskerna för nya krig i bla Baltikum och hela Östersjön. Men även om Ryssland ignorerar detta så blir det mycket svårare att vinna ett sådant krig när nu alla länder i Östersjön är med i Nato.

Jag tror inte att det behövs någon specifik bedömare för att komma till den här slutsatsen.
Man kan också se det ur hur det fungerade under det kalla kriget, att om Sverige och Finland vore neutrala fungerar vi som buffertzon mot Nato i norr och Ryssland känner sig mindre hotat = lägre risk för krig.
Det bästa vore därför om grannstater runt Ryssland i Europa, typ Baltikum, Finland, Sverige, Ukraina stod utanför Nato men att vi ändå kunde ha visst samarbete militärt sinsemellan.
Ukraina gjorde misstaget att liera sig hårt med hökarna i Washington med känt resultat.
Alternativt är vi kvar i alliansen men tillämpar samma hållning som Ungern och Slovakien.
Senast redigerad av Mary99 2025-07-03 kl. 14:35.
Citera
2025-07-03, 14:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Här skriver du om UPPLÖSNING som ett ryskt "narrativ"
INGEN har påstått att Ryssland är på väg att invaderas, eller hur?

Nej. Återigen. Fienden kommer från insidan.
Folk gillar inte att vara trälar.
Maktkamp hos eliten. Deras pengar har försvunnit. Det var inget som ingick i löftet från Putin, bak runt 2000 när han tog över makten.
Citera
2025-07-03, 14:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nato anföll Belgrad och bombade Belgrad under 78 dagar. Bomberna tog död på mellan 3 000 och 5 00 civila.
Vet du hur många länder som angipits militärt sedan kalla krigets slut av

USA?
UK?
Frankrike?

De stormakter som Sverige ska lita till.

Som jämförelse: Kina under samma period.
Jag kan ge dig svaret: 0

Hur många konflikter har Nato startat?
Utan uppdrag från FN. 1. Serbien.

NATO:s intervention mot Förbundsrepubliken Jugoslavien 1999 möttes av högljudda protester från serbiskt håll om “aggression” och “folkrättsbrott”. Så klart. Lägg er inte i vad vi gör med albanerna…
Detta från en regim som, bara månader tidigare, deltagit i etnisk rensning i Kosovo där över 10 000 civila albaner dödades, och där över 850 000 drevs på flykt.
Serbiska myndigheter hävdar att 2 500 civila dog i NATO:s bombkampanj, medan oberoende källor som Human Rights Watch bekräftar cirka 500 civila dödsfall – att jämföra med tusentals offer för systematiska övergrepp utförda av serbiska styrkor. Ironin i detta moraliska ramaskri från Belgrad är svår att förbise….

Visst är det viktigt att hålla rätt fokus?
Jag minns så väl dessa tider. Hur vi fick bilder på alla som serberna dödade. Som bekant hamnade ledare i Haag senare.
Vi svenskar på den tiden, skrek efter att någon skulle stoppa detta blodbad. Till slut gick delar av Nato in, utan
Så…
NATO:s bombning av Serbien 1999 saknade FN-mandat eftersom Ryssland och Kina motsatte sig varje militär insats mot ett suveränt land. Trots detta gick NATO vidare med vad som kallades en “humanitär intervention”, utan juridiskt stöd i internationell rätt. Det blev ett vägskäl där väst valde att kringgå FN snarare än att acceptera ryskt veto
Japp. Ryssland ville låta serberna slakta folk ifred.

Behöver jag säga att jag har vänner från Bosnien, Kosovo och Kroatien.
Ni serber har inga moraliska hästar att sitta på.

Dina konspirationsteorier.
Med eller utan en allians, ex Nato eller CSTO, kan starta en konflikt.
Skulle Sverige vara med och starta ett krig mot Ryssland? Är det vad du tror?
Sverige skulle iofs kunna inleda ett krig mot Ryssland. Men utan Nato. Nato är en försvarsallians och skulle inte kunna ställa upp på att tillsammans med Sverige och på Sveriges initiativ, anfalla Ryssland.
Citera
2025-07-03, 15:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Man kan också se det ur hur det fungerade under det kalla kriget, att om Sverige och Finland vore neutrala fungerar vi som buffertzon mot Nato i norr och Ryssland känner sig mindre hotat = lägre risk för krig.
Det bästa vore därför om grannstater runt Ryssland i Europa, typ Baltikum, Finland, Sverige, Ukraina stod utanför Nato men att vi ändå kunde ha visst samarbete militärt sinsemellan.
Ukraina gjorde misstaget att liera sig hårt med hökarna i Washington med känt resultat.
Alternativt är vi kvar i alliansen men tillämpar samma hållning som Ungern och Slovakien.

Eller så ser man det så här att fler länder i Nato = mindre risk för krig eftersom att Ryssland visat sig väldigt försiktig med att använda direkta militära medel mot Nato.
De enda länder som Ryssland bedrivit krig mot är de som stått utanför. Georgien och Ukraina t.ex.
Vare sig Georgien eller Ukraina va nära att bli fullvärdig medlem på många år, om ens någonsin. Putin använder propaganda som verktyg för att rättfärdiga krig mot länder som han anser vara del av Ryssland.
Nato eller egna kärnvapen är det som gäller för att hålla Ryssland i schack.
Senast redigerad av MuscleShark 2025-07-03 kl. 15:20.
Citera
2025-07-03, 15:05
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
För att vodkasnuset drog in Kina i diskussionen.
Jag menar inte att Ryssland skulle vara ofarligt för sina grannar. Men att det är en huvudlös politik att rusa i famnen på en ännu aggressivare stormakt.

Det handlar inte bara om Ryssland. Natomedlemskapet gör att vi blir en ännu tacksammare måltavla för diverse terrorister som vill hämnas den förödelse ovan nämnda stater ställt till i deras hemländer.

Och hur Sverige tvingas krypa för skurkregimer som t ex Turkiet är pinsamt uppenbart.

Jag nämnde Kina, för att peka på något annat än Nato och Kaja Kallas som hotet mot Ryssland. Sedan som jag också nämnde. Det finns interna konflikter också.

Citat:
Detta utifrån att du påstod följande:
Citat:
Nej, det påstår ingen jag känner till. Däremot är det ingen hemlighet att det finns krigsglada ,(neocons m fl) som vill se ett Ryssland i upplösning och förfall. På så sätt elimineras en geopolitisk kontrahent. Till den änden kan man bruka militärt våld.

Så…du kom långt ifrån ditt påstående.
Citera
2025-07-03, 16:07
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag nämnde Kina, för att peka på något annat än Nato och Kaja Kallas som hotet mot Ryssland. Sedan som jag också nämnde. Det finns interna konflikter också.

[/b]

Så…du kom långt ifrån ditt påstående.
Vet du att det finns andra typer av militärt våld än invasion? Ta de amerikanska massiva bombningarna av Irak på 90 talet som exempel.
Eller utnyttjande av proxyarmeer som Frankrikes och UKs hjälp till jihadisterna i Libyen. Som komplement till bombkampanjerna vilket förvandlade landet till ett blodigt kaos.

Sådana skurkstater vill du att Sverige gå i allians med? Och då har jag inte nämnt Turkiet som regelmässigt attackerar kurdiska civila I Syrien.
Och håller delar av ett EU land ockuperat.
Citera
2025-07-03, 17:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Vet du att det finns andra typer av militärt våld än invasion? Ta de amerikanska massiva bombningarna av Irak på 90 talet som exempel.
Eller utnyttjande av proxyarmeer som Frankrikes och UKs hjälp till jihadisterna i Libyen. Som komplement till bombkampanjerna vilket förvandlade landet till ett blodigt kaos.

Sådana skurkstater vill du att Sverige gå i allians med? Och då har jag inte nämnt Turkiet som regelmässigt attackerar kurdiska civila I Syrien.
Och håller delar av ett EU land ockuperat.

Absolut. Alla dagar i veckan, har vi mera gemensamt med Frankrike, England och USA.
Väldigt lite gemensamt med Kina och Ryssland. Dina kompisar.
Citera
2025-07-03, 18:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Absolut. Alla dagar i veckan, har vi mera gemensamt med Frankrike, England och USA.
Väldigt lite gemensamt med Kina och Ryssland. Dina kompisar.
Det där är ju inget argument. Att ni turkar tycker mer om britter än om ryssar har inget med Sveriges säkerhetspolitik att göra.

Bäst är att inse att vi till syvende og sist måste lita till vår egen kraft.
Citera
2025-07-03, 19:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det där är ju inget argument. Att ni turkar tycker mer om britter än om ryssar har inget med Sveriges säkerhetspolitik att göra.

Bäst är att inse att vi till syvende og sist måste lita till vår egen kraft.

Tradition och värderingar har mycket med vem man kryper i säng med.

Västliga värderingar, vilket vare sig Kina eller Ryssland har, är inget som slår i Sverige.
Det vet man och håller med om. Om man är född och uppvuxen i Sverige, i flera generationer.

Att stå på egna ben?
Jisses. Ett ämne för en annan tråd och timmar av debatt.
Jag var med då. Vilket du inte var.
Citera
2025-07-03, 21:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tradition och värderingar har mycket med vem man kryper i säng med.

Västliga värderingar, vilket vare sig Kina eller Ryssland har, är inget som slår i Sverige.
Det vet man och håller med om.
Nonsensargument! Ingen har föreslagit partnerskap med Kina eller Ryssland.
Och att man tror sig dela värderingar med amerikaner är inget skäl att göra hortjänst hos supermakten och dess krigsgalna ledning.
Sverige hade kulturellt sett mer gemensamt med Tyskland, men lyckligtvis var majoriteten svenskar mot Tysklands aggressiva politik.

Inte heller ska vi tolerera USAs storebrorsfasoner
Någon som har den dåliga smaken att påminna om det avslöjade amerikanska spionage på Sverige där Uncle Sam tog hjälp av danskarna?
Inte våra politiker i vart fall.
Istället är det Tack för nådigt smörj!
Citera
2025-07-04, 06:30
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nato anföll Belgrad och bombade Belgrad under 78 dagar. Bomberna tog död på mellan 3 000 och 5 00 civila.
Vet du hur många länder som angipits militärt sedan kalla krigets slut av

USA?
UK?
Frankrike?

De stormakter som Sverige ska lita till.

Som jämförelse: Kina under samma period.
Jag kan ge dig svaret: 0

Citat:
Nonsensargument! Ingen har föreslagit partnerskap med Kina eller Ryssland.
Och att man tror sig dela värderingar med amerikaner är inget skäl att göra hortjänst hos supermakten och dess krigsgalna ledning.
Sverige hade kulturellt sett mer gemensamt med Tyskland, men lyckligtvis var majoriteten svenskar mot Tysklands aggressiva politik.

Inte heller ska vi tolerera USAs storebrorsfasoner
Någon som har den dåliga smaken att påminna om det avslöjade amerikanska spionage på Sverige där Uncle Sam tog hjälp av danskarna?
Inte våra politiker i vart fall.
Istället är det Tack för nådigt smörj!

Du agiterar mot väst.
Du försvarar Ryssland.
Du vill jämföra väst med Kina.

Ja, vem är det du vill hoppa i säng med?
Citera
2025-07-04, 13:06
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Du agiterar mot väst.
Du försvarar Ryssland.
Du vill jämföra väst med Kina.

Ja, vem är det du vill hoppa i säng med?
Kan du läsa svenska? Jag skrev att vi inte ska gå i allians med någon stormakt. Neutraliteten ha hållit oss utanför krig i 200 år.

Finns det något illdåd som en västlig stormakt kan begå som skulle göra dig skeptisk till Nato?
När inte US trac rekord hittills räcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in