2022-05-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men om vi nu tror Nato är så bra och Ryssland så farliga vore det väl ännu bättre om vi fick några Nato-baser inom landet och även ett kärnvapenskydd? Det är så typiskt Sverige att tro att det alltid går att äta kakan men ändå ha den kvar. Till slut skiter sig alltid en sådan strategi.

Jag tänker Nato-bas på Gotland.

Jag litar fullt ut på det svenska försvaret på Gotland.

Men då Gotland även behövs inför försvaret av länderna i Baltikum - så borde en Natobas på Gotland vara av värde.
Citera
2022-05-15, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vad var det för fel på Astrid Lindgren-folkhemmet?
I Astrid Lindgren-folkhemmet var landet internt fredligt och effektivt som få andra då.
Astrid Lindgren-folkhemmet hade ett riktigt försvar med till mycket egenproducerade vapen, inte fjantiga nätverks- o insats- försvar. Det var i Astrid Lindgren-folkhemmet som en exceptionell internationell exportindustri med ett förädlingsvärde som få andra byggdes upp.

Du kan nog med tillförsikt se fram emot EMU, om EU inter imploderar innan, vi har inget undantag och Euron är obligatorisk för EU medlemmar.
EU, Nato och sen EMU så är Sverige som suverän nation utraderad, iofs så ger den förda invandringspolitiken på lite sikt samma resultat.

Hade Sverige varit en nykter nation och inte ett Astrid Lindgren-folkhem så hade man någonstans kring 50-talet verkat för att bygga en stark kärnvapenbestyckad Nordisk Union. Sverige var världens rikaste nation med många uppfinnare och framstående idrottare.

Men istället blev det Vilse i Pannkakan-politik, Astrid Lindgren-skola, feministiskt dialogförsvar och massinvandring. Denna modell var dömd att gå under och vi ska vara tacksamma för att ha kommit undan ryssen så lindrigt som vi faktiskt gjort. Ryssland hade mycket väl kunnat ta Gotland och Stockholm på bara några dagar under åtminstone de två senaste decennierna, och det är det som politikerna nu vaknat upp inför. Dvs att Ryssland är en farligt hungrig stormakt i vår närhet som vill dominera oss, och som hotar oss med militära medel.

Därför är ett svenskt NATO-medlemskap av godo, och därför måste det gamla Sverige dö, så att ett nytt Sverige (kapabelt till självförsvar) kan födas.
Citera
2022-05-15, 20:40
Medlem
Citat:
Men om vi nu tror Nato är så bra och Ryssland så farliga vore det väl ännu bättre om vi fick några Nato-baser inom landet och även ett kärnvapenskydd? Det är så typiskt Sverige att tro att det alltid går att äta kakan men ändå ha den kvar. Till slut skiter sig alltid en sådan strategi.
Jag har inget emot Natobaser, men jag tror inte att det behövs. Kärnvapenskydd har vi haft sedan 50-talet, nu blir det bara officiellt.
Citera
2022-05-15, 20:49
Medlem
Citat:
Sverige ska alltså gå med i Nato men vill egentligen inte ha några utländska soldater eller kärnvapen stationerade här. Förstår jag virrpannornas strategi rätt då?

Och vad är meningen då? För att kunna försvara sig mot ett stort anfall gäller det att kunna svara direkt och inte behöva vänta några dagar eller veckor på att den eventuella hjälpen ska anlända...
Håller med, men Sveriges försvarsdoktrin har väl alltid (de senaste hundra åren i alla fall) byggt på att vi inte skulle vara det primära målet i ett krig - och därmed inte ensamma behöva stå emot hela den sovjetiska krigsmakten. Fast man kan ju fråga sig hur säker den hållningen var, med tanke på t ex Vinterkriget, 9 april 1940 osv.
Citera
2022-05-15, 20:50
Medlem
Citat:
Men om vi nu tror Nato är så bra och Ryssland så farliga vore det väl ännu bättre om vi fick några Nato-baser inom landet och även ett kärnvapenskydd?.

en Nato-bas skulle jag stödja uppe i norra delen typ på Seskarö. området är nära finska gränsen + ser ut att vara en intressant plats för en militär bas med tillgång till havet + områden att utöka en flygbas. + Haparanda är rätt nära så om en militär bas byggs kommer dom norra städerna få lite mer focus och kunna byggs ut mer.

Kärnvapen inne i Sverige kan jag förstå att man vill undvika men om ett val kommer mellan tre Nato-baser eller ett kärnvapen så skulle jag med glädje välja dom 3 nato-baserna.

för det blir tre områden där när liggande städer utökar sin tillväxt + militärt försvar.
Citera
2022-05-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag tänker Nato-bas på Gotland.

Jag litar fullt ut på det svenska försvaret på Gotland.

Men då Gotland även behövs inför försvaret av länderna i Baltikum - så borde en Natobas på Gotland vara av värde.

De kommer aldrig hinna sätta upp en Natobas på Gotland.
Citera
2022-05-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast folket väljer vilka politiker som ska få bestämma.

Sant…i princip, men vi får ju bara välja idioter vart 4:e år och flera partier hinner ju ändra uppfattning i stora frågor under mandatperioden. Samtidigt har de bråttom att klubba igenom riktigt viktiga frågor såsom Natofrågan. Så det där med att vi kan påverka politiken är ju något av ett påhitt de tycker vi ska nöja oss med.
Citera
2022-05-15, 21:08
Medlem
Taco-Pacos avatar
Finland verkar ju vara snabba med att skicka in sin NATO-ansökan, men Sveriges ledare är lika inkompetenta som vanligt. Hade inte förvånat mig om denna processen tar cirka 1-2 år innan vi ens skickar in en ansökan till NATO.
Citera
2022-05-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taco-Paco
Finland verkar ju vara snabba med att skicka in sin NATO-ansökan, men Sveriges ledare är lika inkompetenta som vanligt. Hade inte förvånat mig om denna processen tar cirka 1-2 år innan vi ens skickar in en ansökan till NATO.
Det är inte försent att se nyheterna på TV. Kolla 22.00 på Tv4 så slipper du göra bort dig mer.
Citera
2022-05-15, 21:21
Medlem
Dem sista 10 åren har politikerna gjort ett otroligt dåligt jobb. Nu ska vi låta dem avgöra ett beslut om NATO? Ni kan väl inte mena det?
Citera
2022-05-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inte alls, det är något som Sverige, om S får bestämma, ensidigt ska deklarera efter vi blivit medlemmar. I vilken mån Natos medlemmar kommer att beakta detta för att godkänna Sverige kan man inte veta. Det är inget som är ett krav i ansökan och avtalas. Alltså inget som behöver avtalas bort om annan regering vill annat.
Enligt Andersson är det så Danmark och Norge har sitt förbehåll mot baser och kärnvapen i fredstid, något de bestämde efter de blivit medlemmar. Det har hittills respekteras av Nato.
Vet inte om regeringen själv kan bestämma detta eller det behövs riksdagsbeslut
.

1. Där har du nog fel avseende förbehåll. N och D har en annan typ av utträdes förbehåll. Å andra sidan har varken N eller D någon reell möjlighet att exercera den sortens förbehåll eftersom de i princip saknar egen försvarsförmåga.

2. Den sorts förbehåll som avsågs i S deklaration är alltså ett giltighets och ratificeringsförbehåll och inte ett utträdesförbehåll.

3. Färdigflashbackat!
Citera
2022-05-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Usa hade nog mer än gärna placerat sina vapen på svensk mark ska du se. Det vore att göra Usa en tjänst. Eller ännu bättre, i Finland på ryska gränsen. Ett större "fuck you" från USAs sida går nog inte att få.

Men ja, jag har inget emot att lägga mina skattepengar på vårat försvar. Sjukt vänsterblivet att nedrusta försvaret, speciellt om man står helt själva och har den sämsta grannen man kan önska sig.

Vem var det som rustade ner försvaret? Vem kallade försvaret ett särintresse? Somliga har kort minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in