2022-05-14, 12:37
Medlem
Starbacks avatar
De flesta tittar ut över Europa och sneglar snett uppåt mot Ryssland när dom överväger en svensk anslutning. Ingen blickar norrut. Jag tror det tyngsta för Sveriges del kommer att bli kapplöpningen mot Arktis som dom största elefanterna nu slåss om. Vem ska få ”äran” att ge sej på detta jungfruliga område och jungfruliga vatten.

Här kommer Sverige att bli bas för en stor elefant som är beredd att köra över åtskilliga hänsyn av ren girighet. Den girighet som har förstört och fortsätter förstöra vår planet. Åtminstone unnar inte jag USA, världens största aggressor, det försteget. Därför förkastar jag en anslutning.

Om kampen om Arktis och dess stora orörda fiskebestånd skulle övergå i militär aggression, så skadar det Sverige mer än vi kan ana. Jag förstår mycket väl rädslan för ryssen som har jagat upp resten av Europa. Men det är aldrig bra att forcera fram beslut med en avgörande bäring på framtiden på ett panikartat sätt. Tänk på att våra uppväxande barn också ska leva i en någorlunda rimlig värld. Ska vi förstöra Sverige på ett sätt dom själva aldrig fick råda över?
Citera
2022-05-14, 12:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
De flesta tittar ut över Europa och sneglar snett uppåt mot Ryssland när dom överväger en svensk anslutning. Ingen blickar norrut. Jag tror det tyngsta för Sveriges del kommer att bli kapplöpningen mot Arktis som dom största elefanterna nu slåss om. Vem ska få ”äran” att ge sej på detta jungfruliga område och jungfruliga vatten.

Här kommer Sverige att bli bas för en stor elefant som är beredd att köra över åtskilliga hänsyn av ren girighet. Den girighet som har förstört och fortsätter förstöra vår planet. Åtminstone unnar inte jag USA, världens största aggressor, det försteget. Därför förkastar jag en anslutning.

Bra skrivet. Allt visar att USA är en usel aktör utifrån perspektivet att ha fred. Se hur de agerade i Ukraina, fullständigt "wreckless" (och nej, det fritar inte Ryssland från ansvar). Det är risk för samma aggressiva stil i kommande konflikter också.
Citera
2022-05-14, 12:57
Medlem
Jag blir så trött. Nu talas det i flera artiklar om att Sverige ska "ta ledartröjan i Nato". Men vad är det med det här lilla landet? Kan vi inte någon gång få ägna oss åt att lösa våra egna problem. Alltid detta att vi ska vara bäst o störst och synas i alla internationella sammanhang. Orkar inte länka.
Citera
2022-05-14, 13:19
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag blir så trött. Nu talas det i flera artiklar om att Sverige ska "ta ledartröjan i Nato". Men vad är det med det här lilla landet? Kan vi inte någon gång få ägna oss åt att lösa våra egna problem. Alltid detta att vi ska vara bäst o störst och synas i alla internationella sammanhang. Orkar inte länka.

Bara kolla hur många som skriver här på forumet hur Sverige ska sparka ut den ovärdiga NATO medlemmen Turkiet som har mage att mopsa upp sig mot Sverige, hur Sverige med vårt starka engagemang för demokrati, mänskliga rättigheter och respekt för olikheter, kommer reformera hela NATO.
Hela världen sitter bara och håller andan och väntar på Sverige ska komma och styra upp NATO, äntligen!!
Citera
2022-05-14, 13:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag skulle bra gärna vilja höra hur upplägget för dessa samtal ser ut.
Är det först lite kallprat som gäller, artighetsfraser och sedan "Du, vi måste prata om en grej..." eller är det pang på rödbetan och muskeluppvisning direkt.

Niinstö kom fram, lite förvånad faktiskt. Trodde att Putin skulle se på Niinistö som en "Judas" och neka att snacka.

President Sauli Niinistö har i dag talat i telefon med sin ryske kollega Vladimir Putin. Presidenterna diskuterade bland annat Nato och Niinistö var tydlig med att säga att det är Rysslands attack mot Ukraina som ändrat Finlands säkerhetsmiljö.

Niinistö meddelade Putin att Finland kommer att besluta att ansöka om medlemskap i Nato under de kommande dagarna.

"Diskussionen var rak och tydlig och fördes utan tillspetsningar. Att undvika spänningar ansågs viktigt", säger Niinistö om samtalet via ett pressmeddelande från presidentens kansli.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015555/64-3-77407

Vad jag annars förstått ifrån tidigare samtal, så är det "rakt på sak" utan att förolämpa varandra. Men sist de snackade så hade Putin varit som en maskin som rabblade floskler ifrån ett parti-möte. Niinstö hade även noterat den förändringen hos Putin..
Citera
2022-05-14, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så atombomber mot Stockholm är inte en fri fantasi då?

Haha... Snacka om att skjuta sig själv i foten....

Fråga inte mig eftersom jag inte uttalat det. Att en fantiserar åt ena hållet gör ju inte fantasier åt andra hållet mer sanna. Fantasier är fantasier oavsett innehåll.

Jag tror inte att Finland och Sverige löper den minska risk vare sig med eller utan NATO.
Citera
2022-05-14, 13:37
Medlem
EBTs avatar
Nu rapporterar rysk media att Rysslands utrikesdepartement säger att de inte har fientliga intentioner mot Sverige eller Finland.

Är detta en slug taktik att lugna oss innan den stora attacken mot Stockholm?

Källa: https://twitter.com/ntvru/status/1525365836881477632
Citera
2022-05-14, 13:39
Medlem
EBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Förstår att det är svårt att tänka längre än näsan räcker.

1. De har inte resurser att anfalla NU. Om 10 år har de förmodligen det.

2. Se fråga 1.
Om 10 år är Ryssland kraftigt försvagade om nuvarande situation pågår. De blöder ekonomiskt.
Citera
2022-05-14, 14:01
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka fabler.

Visst och här har du fabulören själv i en av sina essäer:

http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181
Citera
2022-05-14, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Visst och här har du fabulören själv i en av sina essäer:

http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

Precis det understryker det jag hela tiden hävdar, nämligen att förhållandet Ryssland och Ukraina är något som inte kan jämföras med något annat. Dina fantasier om »lista« är skrattretande. Det handlar om Ukraina, inte om Kazakstan, och inte om Finland eller absolut inte om Sverige. Dröm vidare.
Citera
2022-05-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Niinstö kom fram, lite förvånad faktiskt. Trodde att Putin skulle se på Niinistö som en "Judas" och neka att snacka.

President Sauli Niinistö har i dag talat i telefon med sin ryske kollega Vladimir Putin. Presidenterna diskuterade bland annat Nato och Niinistö var tydlig med att säga att det är Rysslands attack mot Ukraina som ändrat Finlands säkerhetsmiljö.

Niinistö meddelade Putin att Finland kommer att besluta att ansöka om medlemskap i Nato under de kommande dagarna.

"Diskussionen var rak och tydlig och fördes utan tillspetsningar. Att undvika spänningar ansågs viktigt", säger Niinistö om samtalet via ett pressmeddelande från presidentens kansli.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015555/64-3-77407

Vad jag annars förstått ifrån tidigare samtal, så är det "rakt på sak" utan att förolämpa varandra. Men sist de snackade så hade Putin varit som en maskin som rabblade floskler ifrån ett parti-möte. Niinstö hade även noterat den förändringen hos Putin..
Ja en bra politiker eller president får ju ofta lägga privata åsikter åt sidan och agera utan personliga känslor inblandade. Att prata med Putin är säkert ingen önskedröm men måste ju göras om det kan sänka tonläget och skapa förutsättningar för avspänning i en spänd situation.
Nu vet ju Putin genom att tala med Finlands president att Finland inte backar i Natofrågan men att det ju faktiskt inte påverkar säkerhetsläget för Ryssland. Samma gäller ju för Sverige. Så Maggan får väl också ringa Putin om/när vi går vidare med ansökan till försvarsalliansen Nato som en hövlighetsgest.
Citera
2022-05-14, 14:10
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Finland och Sverige strävar efter att ytterligare öka spänningarna mellan Ryssland och väst. Det västliga projektet har varit att lotsa in Ukraina i Nato, antagligen av den enda anledningen att Ryssarna har varnat för det på skarpast tänkbara sätt.
Därför har man rustat upp landet militärt under flera år. En ansenlig mängd nazister dessutom.

Nu verkar projektet ha lagts på is tills vidare, och jag undrar vad amerikanare och britter har för inflytande på länder som Sverige och Finland, för nu ska vi kasta oss rakt in i det okända trots lika skarpa varningar, och Finland med sin 130 mil långa gräns till Ryssland tror att de nu blir säkrare, men det verkar snarare handla om ett naivt sätt att markera mot Ryssland för att inte framstå som fega och undfallande för deras varningar som de misstolkat som tomma hot.
Det minst troliga är att Ryssland kommer att acceptera detta, och de kommer att vidta de åtgärder de behöver för att stoppa det hela. Var så säkra.
Inte helt osannolikt att Niinistö lider av något slags Zelensky-komplex mitt i alltihop.
Arma folk…

Ja tyvärr att vi har här och i Finland ett skikt vilka bär på en ideologisk ståndpunkt.
Ett seglivat skikt som med en dåres envishet för sin agenda, ett rysshat.
Dem är enpetare ur tiden vilka struntar helt i sin egen nation, tar hit invandrare i gross, bräcker sönder fundamentet som vår nation vilar på men mot ryssen då är vi plötsligt svenskar för Sverige och ska ställas i led, pukor o trumpeter med fanan i topp!
Djävla dårar.
Dem får inte med sig dem yngre männen, det finns statistik på det.
Blatten är den siste till att visa tacksamhet beredd till att offra sitt liv för Sverige.
Nu är den agendan rädd för en hämnd och helt följdriktigt så drar dem oss vanliga människor med helt andra och mer jordbundna visioner än att styra över Ryssland med sig.

Dem "eliten"... söker nu skydd under täcket hos NATO och att det är den vägen som vi har att följa.
Med det som ha sagts och gjorts så finns det ingen återvändo utan att vi har att löpa linan ut och hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in