Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-29, 21:13
Medlem
Nej, det ska vi definitivt inte göra. Jag anser att USA med allierade i svansen, Ryssland och Kina tillsammans hör till världens absoluta militära- och ekonomiska makter.

Vad de ställer till med hör sällan ihop med moral och etik, varför just det skär sig rejält med vad de företar sig.

Trots allt, om man kan utsätta Ryssland för de omfattande sanktioner man gör idag, hur kommer det sig att all världens konflikter kan fortsätta med omvärldens goda samvete?

Vi är alla utsatta för en omfattande komplott på en aldrig skådad skala. Om det finns en godhjärtad gud, så kommer de skyldiga att brinna i helvetet.
Citera
2022-04-29, 21:22
Medlem
Vad det gäller medlemskap ...

Vi får väl skicka vår kungliga hangarfartyg eller kanske lifta med USA i framtiden då vi ska kriga om Taiwan. Men Maggan tvekar ändå inte för hon darrar nu av rädsla för ryssen, Kina blir bara ett roligt äventyr för hennes pojkar.

UK Calls For 'global NATO' To Help Taiwan, Bolstering Security In Indo-Pacific Region
https://www.republicworld.com/world-news/rest-of-the-world-news/uk-calls-for-global-nato-to-help-taiwan-bolstering-security-in-indo-pacific-region-articleshow.html
Citera
2022-04-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Anledningen till att Bill Clinton inte ville släppa in Ryssland i NATO är att USA inte är några idioter.

För det första uppfyller Ryssland inte ens de mest basala kraven på demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, territoriell suveränitet även om man tolkar begreppen i en bred kontext.

För det andra så skulle NATO har varit tvingade att ta ställning till Putins angreppskrig i Tjetjenien, Georgien men även Ukraina, Baltikum, ja alla länder där det bor folk som talar Ryska. Det skulle ha skapat en absurd situation där en NATO-medlem olagligt vill erövra andra NATO-länder. Ryssland skulle inte ha accepterat att dessa länder befriade sitt folk.

Ukraina är en lika självständig stat som Estland. Bara för att Ryssar bor i en del av landet så betyder det inte att landet tillhör Ryssland. Det är ingen provokation att bjuda in Ukraina i NATO, Ryssland har ingen laglig rätt att bestämma över hur självständiga länder utformar sin försvarspolitik. Vem är det som bombar bostadshus med civila? Jo, det är dina Ryska hjältar.

Ungefär det svar jag väntade mig. Nej, inte att du har rätt eller att jag har fel, utan inget som helst om det sista jag skrev. Konsekvenser är väl inget som ni bryr er om. Det handlade om NATO eller inte. Inte om nåt annat.
Citera
2022-04-29, 21:38
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Anledningen till att Bill Clinton inte ville släppa in Ryssland i NATO är att USA inte är några idioter.

För det första uppfyller Ryssland inte ens de mest basala kraven på demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, territoriell suveränitet även om man tolkar begreppen i en bred kontext.

För det andra så skulle NATO har varit tvingade att ta ställning till Putins angreppskrig i Tjetjenien, Georgien men även Ukraina, Baltikum, ja alla länder där det bor folk som talar Ryska. Det skulle ha skapat en absurd situation där en NATO-medlem olagligt vill erövra andra NATO-länder. Ryssland skulle inte ha accepterat att dessa länder befriade sitt folk.

Ukraina är en lika självständig stat som Estland. Bara för att Ryssar bor i en del av landet så betyder det inte att landet tillhör Ryssland. Det är ingen provokation att bjuda in Ukraina i NATO, Ryssland har ingen laglig rätt att bestämma över hur självständiga länder utformar sin försvarspolitik. Vem är det som bombar bostadshus med civila? Jo, det är dina Ryska hjältar.

Hur förs diskussionerna runt Turkiet gällande grundläggande Demokrati, mänskliga rättigheter osv?
Med vilken laglig rätt gick Natochefen(förlåt USA) in i Irak och jämnade det med marken? Eller Libyen?
Gäller lagliga rätter eller grundläggande demokrati och värdegrunder bara när det passar?
Citera
2022-04-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Så du menar det första som Putain gjorde som PM för Ryssland var att fråga Clinton om Ryssland fick vara med i Nato?

Han blev inte president förrän den 7 maj 2000 samtidigt som Clinton var på utgående efter två perioder som president.

Skärp dig, offerkoftan passar dåligt på en massmördare som Putain...

Läs det jag skriver längst ner i mitt inlägg ang konsekvenser istf att haka upp dig på PM o annat.
Citera
2022-04-29, 21:53
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur förs diskussionerna runt Turkiet gällande grundläggande Demokrati, mänskliga rättigheter osv?

Ska villigt erkänna att jag inte är väl påläst hur det såg ut i Turkiet angående demokrati och mänskliga rättigheter 1952 när de anslöt men som det ser ut idag hade de förmodligen inte kommit med. Men inget land har kickats ut ur nato och inget land har uttryckt någon vilja att lämna.
Citera
2022-04-29, 21:56
Medlem
Vi är redan med i NATO.
Skönt då vet vi att även om Sverige utplånas så är Ryssland en obeboelig öken för lång framtid framöver.
Citera
2022-04-29, 21:59
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Läs det jag skriver längst ner i mitt inlägg ang konsekvenser istf att haka upp dig på PM o annat.

Hade inte Putain varit köpt av vapenlobbyn hade inte några aktier stigit och vi hade inte varit på väg in i nato.

Bögdvärgen är en nyttig idiot som tjänar vapenlobbyn genom att invadera självständiga grannländer och hota traditionellt alliansfria länder till att ansluta sig till nato...
Citera
2022-04-29, 22:11
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ska villigt erkänna att jag inte är väl påläst hur det såg ut i Turkiet angående demokrati och mänskliga rättigheter 1952 när de anslöt men som det ser ut idag hade de förmodligen inte kommit med. Men inget land har kickats ut ur nato och inget land har uttryckt någon vilja att lämna.

Många länder ansökte i efterdyningarna till WW2. Norge och Danmark 1949 då båda vart ockuperade av Tyskarna.
Frågan är om de ens hade ansökt 10 år sedan tex. Eller Turkiet, eller fler länder från slutet -40 talet eller början av -50 talet om de hade gått med i Nato nu, eller säg i december förra året.
Både Grekland och Frankrike har dragit sig ur i perioder ur samarbetet.
Citera
2022-04-29, 22:20
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Många länder ansökte i efterdyningarna till WW2. Norge och Danmark 1949 då båda vart ockuperade av Tyskarna.
Frågan är om de ens hade ansökt 10 år sedan tex. Eller Turkiet, eller fler länder från slutet -40 talet eller början av -50 talet om de hade gått med i Nato nu, eller säg i december förra året.
Både Grekland och Frankrike har dragit sig ur i perioder ur samarbetet.

Både Danmark och Norge insåg efter WW2 när de blivit invaderade trots uttryckt neutralitet att ensam är inte stark. Sverige och Finland är där nu.

Det är hypotetiskt att fundera på om de hade anslutit för 10 år sedan, idag hade alla anslutit sig till Nato, CSTO består av en lång rad diktaturer och failed states.
Citera
2022-04-29, 22:22
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Ungefär det svar jag väntade mig. Nej, inte att du har rätt eller att jag har fel, utan inget som helst om det sista jag skrev. Konsekvenser är väl inget som ni bryr er om. Det handlade om NATO eller inte. Inte om nåt annat.

Det var du som började diskutera den Ryska önskan att gå med i NATO.
Citera
2022-04-29, 22:26
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Med vilken laglig rätt gick Natochefen(förlåt USA) in i Irak och jämnade det med marken? Eller Libyen?
Gäller lagliga rätter eller grundläggande demokrati och värdegrunder bara när det passar?

Hade jag fått bestämma så hade Turkiet inte varit medlem, men det finns 29 länder till i NATO, och Turkiet kan i en bredare kontext sägas värna om mänskliga rättigheter. Dom har inte avrättat någon på länge till exempel.

NATO gick aldrig in i Irak, det var USA och dess allierade som gjorde det. Irak omfattas inte av NATO:s femte artikel, vi kan aldrig tvingas att kriga i Mellanöstern om vi går med i NATO. Om inte Iran skickar missiler mot Belgien, men det är föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in