2026-08-09, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jodå, de finns också. Han som har den här kanalen fd Ukrainare brukar ibland resa till olika byar och småstäder, men det tar längre tid med ombyggnaden där. Ukraina skötte inte infrastrukturen så bra, så mycket annat måste också bytas ut – som rörläggning, vatten och så vidare.

Videos på engelska...

LUGANSK: 10 YEARS WITHOUT UKRAINE
https://www.youtube.com/watch?v=7vYbyXf-hXM

Between Mariupol and Donetsk
https://www.youtube.com/watch?v=WrKfdn8ZsT8

I visited Severodonetsk
https://www.youtube.com/watch?v=juZNi7EOUow

BERDYANSK: RESORT CITY IN RUSSIAN ZAPOROZHYE
https://www.youtube.com/watch?v=Uo430j68_6o

Andra kanaler...

Promenad bland butikerna i Luhansk. Luhansk-CITY-CENTER. LNR. Ryssland.
https://www.youtube.com/watch?v=2l6bS2wx_UA

HUR LÄGET ÄR I LUHANSK JUST NU I MITTEN AV JUNI OCH DET ÄR OROLIGT OMKRING
https://www.youtube.com/watch?v=WTAG98a-krM
Tack!
Dock mycket på ryska vilket jag inte kan.och det är svårt med översättning
Jag har hittat många videor av utländska journalister i Donbass men det är ofta latinamerikanska journalister och även en del fransktalande som här på plats i Mariupol
https://youtu.be/lxInDQM8TUM?si=qc3noRyg-ANw-AFC
Frankrike har sedan många år haft en del reportrar på plats i Donbass och verkar skita i Zelenskys bannbulla.
Jag kan föreställa mig att ryssarna tvekar inför att ha strider inne i Slaviansk som är en stad med många historiska byggnader.
Citera
2026-08-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Tack!
Dock mycket på ryska vilket jag inte kan.och det är svårt med översättning
Jag har hittat många videor av utländska journalister i Donbass men det är ofta latinamerikanska journalister och även en del fransktalande som här på plats i Mariupol
https://youtu.be/lxInDQM8TUM?si=qc3noRyg-ANw-AFC
Frankrike har sedan många år haft en del reportrar på plats i Donbass och verkar skita i Zelenskys bannbulla.
Jag kan föreställa mig att ryssarna tvekar inför att ha strider inne i Slaviansk som är en stad med många historiska byggnader.
Ganska roligt att du låtsas som om du inte förstår ryska.
Du är nästan lika underhållande som psychicsailor, som spelar teater med sin "neutrala" hållning och låtsas som om Ryssland vore ett normalt land som vilket annat.

USA säger Ryssland kommer attackera Nato:
https://youtu.be/lC54HMgTZ9I?si=z93lIbQ3tfYmrzbE

Skulle jag gissa vad Kreml planerar så är det att attackera länder som stöttar Ukraina, för att slå ut fabriker och lager.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-09 kl. 15:52.
Citera
2026-08-09, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Ganska roligt att du låtsas som om du inte förstår ryska.
Du är nästan lika underhållande som psychicsailor, som spelar teater med sin "neutrala" hållning och låtsas som om Ryssland vore ett normalt land som vilket annat.

USA säger Ryssland kommer attackera Nato:
https://youtu.be/lC54HMgTZ9I?si=z93lIbQ3tfYmrzbE

Skulle jag gissa vad Kreml planerar så är det att attackera länder som stöttar Ukraina, för att slå ut fabriker och lager.
Underbart med den gamle kände stridspitten John Bolton och en CIA snubbe som spekulerar 🤣🤣🤣🤣
John Bolton är sur på Trump för att han satsar på Iran och hade hellre sett att han prioriterar Ryssland.
Han är en slags motsvarighet till Karaganov i Ryssland som anser att Kreml borde bomba en vapenfabrik i EU för att visa vem som bestämmer.
Spännande tider.
Citera
2026-08-09, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Underbart med den gamle kände stridspitten John Bolton och en CIA snubbe som spekulerar 🤣🤣🤣🤣
John Bolton är sur på Trump för att han satsar på Iran och hade hellre sett att han prioriterar Ryssland.
Han är en slags motsvarighet till Karaganov i Ryssland som anser att Kreml borde bomba en vapenfabrik i EU för att visa vem som bestämmer.
Spännande tider.

Tja, USA var ju tidigt ute med den ytterst befogade varningen att Ryssland ämnade invadera Ukraina. Ryssland nekade, och drösvis med Putinvänliga - idag övergivna - konton försäkrade att ingen invasion skulle ske.

Anfalla andra länder är ju var Ryssland ägnar sig åt, vem skulle bli det minsta förvånad. Track record är track record
Citera
2026-08-09, 18:59
Medlem
Citat:
Spännande tider.
Var ser du John Bolton?

När det gäller amerikansk underrättelseinformation om vad Ryssland planerar skulle jag inte skratta bort det i första taget.

Att Ryssland skulle attackera ett Natoland för att försöka stoppa understödet till Ukraina verkar som något fullt logiskt att Putin dvärgen skulle kunna göra.

Anser inte ni exalterade Putin-idoler också det?
Citera
2026-08-09, 20:23
Avstängd
https://youtu.be/uT_kgIh3CgA?si=SL6c6DumN_TxBM_z
Odessa isolerat, bro sprängd. Går inte heller att nå hamnar i Rumänien.
Citera
2026-08-09, 21:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Logistiken. Det var du själv som drog upp det.

Jaha, så nu är du plötsligt helt säker på att det är logistiken? Nyss sa du ju att det "kanske" berodde på logistiken.
Verkar som att du ändrar åsikt hejvilt för att det ska passa med din slutsats.

Som jag sa från början så är det inte orimligt att sämre ukrainsk logistik kan förklara en del av diskrepansen. Men knappast hela. Svårt att tänka sig att dom konsekvent kunnat ha 15 ggr sämre logistik och ändå vara kvar i matchen.

Citat:
Jag skulle kunna rada upp mängder av egna slutsatser och alla som du inte svarar på är accepterade?
Jag tänker inte så. Också varför jag undviker textväggar.
Skribenter svarar ibland på en fråga, med 10 egna slutsatser och dränker basfrågan. Tävling i flest ord.
Vinner ingen debatt.

Visar snarare att man vill undvika basfrågan.

Jaha, vilket inlägg anser du är en textvägg? Mitt senaste inlägg var inte ens hälften så långt som ditt nästa inlägg.

Jag nämnde två möjliga delförklaringar till diskrepansen i utbytet. Inte tio, som du svamlar om.
Och du svarade på vad du ansåg om den ena, men inte vad du ansåg om den andra. Av nån anlening.

Nu hade du en chans till att ge din syn på saken, men valde igen att inte göra det. Hade ju antagligen varit enkare för dig att bara svara sakligt än att börja gnälla över nonsens. Skumt.
Citera
2026-08-09, 21:56
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
https://grok.com/share/c2hhcmQtMi1jb3B5_bf48923b-43ce-42c7-9162-8a657e0d3d4a
AI är bra ibland.
Jag lät AI analysera dina argument och text från ChatGPT.

Några utdrag från analysen.

1. Kroppsutbytesratio = förlustsratio (det största felet)
Kommentaren presenterar tabellen över utbytta kroppar (ca 1:1 2022–2023 → 7,9:1 2024 → ~38:1 2025) som evidens för att Ukraina haft större förluster, särskilt från 2025.
Detta är en klassisk felläsning av data.
Kroppsutbyten speglar inte totala döda. De speglar:
• Vem som kontrollerar terrängen där kropparna ligger (Ryssland har gjort territoriella framsteg 2024–2025 och har därför tillgång till betydligt fler ukrainska kroppar).
• Förhandlingsdynamik och politiska beslut om hur många kroppar man väljer att lämna över i varje omgång.
• Logistik och prioriteringar (Ryssland har medvetet skickat stora partier på 700–1 000+ ukrainska kroppar åt gången medan Ukraina returnerat tiotals ryska).
• Blandning av kroppar från tidigare år (många av de ukrainska kroppar som lämnats över 2025 härstammar från 2022–2024).

Själv har jag inte haft en tanke på att man sparat kropar. Makaber tanke. Men i propaganda syfte är allt tänkbart.

2. Post hoc-kausalitet kring “Syrskyj-regementena”
Kommentaren kopplar den dramatiska ökningen i ratio 2025 direkt till institutionaliseringen av Syrskyjs stormregementen (“2025: large-scale expansion… och det var då ration verkligen började sticka iväg”).
Detta är post hoc ergo propter hoc.
Att två saker sammanfaller i tid betyder inte att den ena orsakar den andra.

3. Spekulation om “engångsförbrukning” och medvetet lämnande av lik
Påståendet att Skelya-liknande förband är “dåligt tränade och dåligt utrustade tvångsrekryter… som mer eller mindre används som engångsförbrukning” och att man därför “inte bryr sig om att plocka upp liken” är en spekulativ förklaring som saknar stark empirisk förankring i kommentaren själv.

4. Ensiding bild av källbias
Kommentaren avfärdar Mediazona, Meduza och västerländska aktörer med att de har “uppenbart incitament att räkna mindre noggrant för ukrainska förluster”.
Mediazona/Meduza räknar primärt ryska namngivna förluster via öppna källor (dödsannonser, domstolsbeslut, arvsregister). De har inte som huvuduppgift att räkna ukrainska förluster. Att avfärda dem som systematiska under-räknare av ukrainska döda medan man samtidigt tar den ryska sidan av kroppsutbytena som mer tillförlitlig är selektiv skepticism.

Sammanfattning av skillnaden
• ChatGPT-texten: beskrivande, källnära, undviker spekulation om totalförluster.
• Forumkommentaren: tolkande, använder en asymmetrisk och förhandlingsdriven statistik som proxy för totala förluster, lägger till spekulativa motiv (engångsförbrukning + medvetet lämnande av lik) och drar en kausal slutsats från en korrelation i tid.
Det starkaste argumentet i kommentaren – att kroppsutbytena blivit extremt asymmetriska – är korrekt som observation. Men den slutledning som dras (att detta visar att Ukraina haft mycket högre förluster från 2025, och att Syrskyj-regementena är huvudorsaken) vilar på flera metodologiska och logiska svagheter.

Orkar du svara på allt detta i detalj, eller ska vi utgå från att du accepterar detta?

Tidigare fråga om fel kroppar. Detta är enbart en bidragande faktor. Inte ett huvudskäl. Ungefär som att det inte finns en lösning på alla problem. Svaret finns att hitta på flera ställen.
Fråga till AI. Jag har själv framfört att en förklaring kan vara att Ryssland skickar sina egna kroppar, som ukrainska. Orsak olika. Propaganda, ekonomi, dölja egna förluster

Svaret blev:
Ukrainska myndigheter har upprepade gånger konstaterat att Ryssland blandat in egna döda i de partier som uppges vara ukrainska. Interiörminister Ihor Klymenko bekräftade detta offentligt efter de stora utbytena sommaren 2025 (de 6 000-kropparspartierna). Man har identifierat namngivna ryska soldater bland dem, bland annat genom pass och militära ID-handlingar. Kroppar har också kommit i mycket dåligt skick, med delar av samma individ i olika säckar, vilket försvårar identifiering.
Detta stämmer med de motiv du nämner:
• Propaganda: Skapa intryck av katastrofalt höga ukrainska förluster.
• Dölja egna förluster: Färre ryska kroppar behöver redovisas hemma.
• Ekonomi/administration: Mindre press att hantera och identifiera de egna döda ordentligt.

Känns som att du slår in en öppen dörr här. Visst finns det andra möjliga delförklaringar till diskrepansen. Jag tror inte heller att det går 15 ukrainska förluster på 1 rysk. Det har vi ju redan varit inne på.

Det enda jag säger är att det är svårt att tro att Ryssland skulle haft större förluster än Ukraina i absoluta tal, när det kumulativa utbytet av kroppar har en ratio på 1:15 till Ukrainas nackdel. Tycker ärligt att det är lite skumt att du inte kan hålla med om en så enkel sak.

Gällande påståenden om att ryska kroppar skulle blandats med dom ukrainska så hade du ju kunnat ställa den enkla följdfrågan till AI om hur många kroppar det då faktiskt rörde sig om. Men inga problem, jag gjorde det åt dig. Det enda Ukraina faktiskt klagat över är drygt 20 kroppar, huvudsakligen från 2025. Alltså ett antal som inte gör någon som helst skillnad på ration. Inte heller orimligt att anta att detta faktiskt skedde av misstag, då vi pratar om tusentals kroppar totalt.
https://chatgpt.com/s/t_6a78dab2b2608191bcbc4464262f12f2

Som sagt, om såna här förväxlingar verkligen hade skett i någon betydande skala så skulle det varit mycket mer väsen om saken. Det borde du ju förstå själv.

En sak till: När du rådfrågar AI, så vore det bra om du gav en länk till konversationen. Då är du transparent, och det blir mer tydligt för läsaren vad som hör till AI-svaret och vad som är dina egna kommentarer. Läsaren får då också möjlighet att ställa följdfrågor till AI. För du har väl inget emot att vara transparent, utgår jag ifrån?
Citera
2026-08-09, 22:04
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Logistiken.
Det var du som drog upp det.
Inte svårare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jaha, så nu är du plötsligt helt säker på att det är logistiken? Nyss sa du ju att det "kanske" berodde på logistiken.
Verkar som att du ändrar åsikt hejvilt för att det ska passa med din slutsats.

Som jag sa från början så är det inte orimligt att sämre ukrainsk logistik kan förklara en del av diskrepansen. Men knappast hela. Svårt att tänka sig att dom konsekvent kunnat ha 15 ggr sämre logistik och ändå vara kvar i matchen.

Jaha, vilket inlägg anser du är en textvägg? Mitt senaste inlägg var inte ens hälften så långt som ditt nästa inlägg.

Jag nämnde två möjliga delförklaringar till diskrepansen i utbytet. Inte tio, som du svamlar om.
Och du svarade på vad du ansåg om den ena, men inte vad du ansåg om den andra. Av nån anlening.

Nu hade du en chans till att ge din syn på saken, men valde igen att inte göra det. Hade ju antagligen varit enkare för dig att bara svara sakligt än att börja gnälla över nonsens. Skumt.
Citera
2026-08-09, 22:08
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det får du göra. Ingen som hindrar dig.
Körde bara AI, som du gör.
Det är allt.
Du gillar inte svaret.
Ok. Inte mitt problem.
Du fick svar AI.
Du har även fått svar av andra.
Lirar inte med ditt narrativ.
Nä, vi är många som inte delar din syn.

Citat:
Känns som att du slår in en öppen dörr här. Visst finns det andra möjliga delförklaringar till diskrepansen. Jag tror inte heller att det går 15 ukrainska förluster på 1 rysk. Det har vi ju redan varit inne på.

Det enda jag säger är att det är svårt att tro att Ryssland skulle haft större förluster än Ukraina i absoluta tal, när det kumulativa utbytet av kroppar har en ratio på 1:15 till Ukrainas nackdel. Tycker ärligt att det är lite skumt att du inte kan hålla med om en så enkel sak.

Gällande påståenden om att ryska kroppar skulle blandats med dom ukrainska så hade du ju kunnat ställa den enkla följdfrågan till AI om hur många kroppar det då faktiskt rörde sig om. Men inga problem, jag gjorde det åt dig. Det enda Ukraina faktiskt klagat över är drygt 20 kroppar, huvudsakligen från 2025. Alltså ett antal som inte gör någon som helst skillnad på ration. Inte heller orimligt att anta att detta faktiskt skedde av misstag, då vi pratar om tusentals kroppar totalt.
https://chatgpt.com/s/t_6a78dab2b2608191bcbc4464262f12f2

Som sagt, om såna här förväxlingar verkligen hade skett i någon betydande skala så skulle det varit mycket mer väsen om saken. Det borde du ju förstå själv.

En sak till: När du rådfrågar AI, så vore det bra om du gav en länk till konversationen. Då är du transparent, och det blir mer tydligt för läsaren vad som hör till AI-svaret och vad som är dina egna kommentarer. Läsaren får då också möjlighet att ställa följdfrågor till AI. För du har väl inget emot att vara transparent, utgår jag ifrån?
Citera
2026-08-09, 22:10
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Logistiken.
Det var du som drog upp det.
Inte svårare än så.

Ok, if you say so.

Bådar ju gott för Ryssland i sånt fall: “Tactics wins battles; logistics wins wars.”
Citera
2026-08-09, 22:10
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Självklart 👍🤡
Citat:
Ok, if you say so.

Bådar ju gott för Ryssland i sånt fall: “Tactics wins battles; logistics wins wars.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in