Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Det där med kvarlevorna är intressant, men du drar nog lite för stora slutsatser av det. Om du tänker efter.
Att Ryssland lämnar tillbaka betydligt fler ukrainska kvarlevor än Ukraina lämnar tillbaka ryska säger inte automatiskt så mycket om själva förlustförhållandet. Det säger också en hel del om vem som kontrollerar marken efter striderna.
Ryssarna avancerar och tar över ukrainska ställningar. Då hittar dom naturligtvis ukrainska soldater som blivit kvar där. En rysk soldat som dör på mark som Ukraina fortfarande håller är betydligt svårare för Ryssland att få tillbaka. Det hänger liksom ihop, om man tänker på det.
Sen har du själv en möjlig förklaring.
Ukraina kanske helt enkelt har sämre logistik att ta hand sina döda. Japp, kanske.
Men då har du också förklarat varför kvarlevautbyten inte kan användas som ett direkt mått på hur många som faktiskt dött. Som du dessutom är inne på.
Det kan även handla om saknade, oidentifierade kvarlevor, kvarlevor som aldrig hittas osv.
Eller man skickar med lite av varje. Som en kvinna ukrainsk journalist, utan hjärna. ”Tänkvärt” eller hjärtlöst…
Därmed inte sagt att siffrorna är ointressanta. En så stor och återkommande skillnad är absolut värd att fundera över. Men steget från “Ryssland lämnar tillbaka fler ukrainska kroppar” till “Ukraina har därför mycket större förluster” nja…önskedrömmar
Jag skulle helt enkelt säga: det är en pusselbit, men ingen förlustkvot.
Vi vet inte. Och då får man vara konsekvent och säga samma sak om båda sidor. Eller hur…
För övrigt är det inga tvång att svara.
Angående din gissning att Ryssland skulle lämna tillbaka kvarlevor som inte hör till Ukraina: Den får du nog ta och försöka hitta trovärdigt stöd för i sånt fall. Annars är det bara en ogrundad gissning. Jag tror nog att om detta skulle ske i någon betydande skala så skulle vi höra väldigt mycket väsen om saken.
Du säger att Ukraina "kanske" har sämre logistik. Ja visst, med emfas på "kanske". Är Ukrainas logistik 20-30 ggr sämre än Rysslands, dvs samma storleksordning som skillnaden mellan återlämnade kroppar senaste åren? Lite tveksamt va?
Och eftersom du faktiskt säger "kanske", så betyder det att du är öppen för det andra alternativet. Dvs att Ukraina faktiskt har större förluster.
Mitt andra förslag var att Ukraina helt enkelt inte bryr sig om att plocka upp sin kanonmat från slagfältet, utan låter Ryssarna göra det åt dom. Men eftersom du inte gav nån kommentar på det så får jag anta att du inte håller med om den teorin.
Dom här siffrorna säger inte allt, det kan jag hålla med om. Men dom är ändå ganska talande, med tanke på att diskrepansen varit så enorm de senaste åren.