Ryssland häller ju på att sätta den viktiga staden Pokrovsk under tryck och närmar sig just nu en av de absolut viktigaste, kanske viktigaste för jag tror den får sin försörjning huvudsakligen från Odessa-hållet, försörjningsvägen.
Där för försvaret av Pokrovsk har en nyuppsatt och nyupprustad brigad vilken tränats i Frankrike satts in för försvaret.
Det finns en ny film i vilken sagan om 155 brigaden berättas. 12.15 in i filmen börjar det.
https://www.youtube.com/watch?v=GDBQgycHvG4
Den här brigadens historia är nog inte direkt typisk med de jättelika ekonomiska/materiella resurser den fått och inte det extrema kaos och sönderfall den genomgått men visar tydligt att Ukraina är på väg in i ett omöjligt läge och inbördes strider. I början av detta krig trodde jag det nästan skulle vara omöjligt att Nato skulle lämna kaos och splittring efter sig som i Libyen och Irak men man gör det inte längre när man hör hur det går med 155 Brigaden. Han militärbloggaren går inte alls in på korruption och nyskapade förmögenheter kring brigaden men tänk bara hur mycket pengar som varit i rörelse när olika delar av brigaden tagits över/köpts av andra brigader.
Rent allmänt tycker jag krigsrapportering förbiser ekonomiska faktorer och korruption alldeles för mycket.