2024-03-31, 12:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Tråkigt nog så är det så.
Det sk. "Väst" offrar gärna en hel nation för sina geopolitiska mål, och i detta fall så är det Ukraina som offras och kommer att ha ett enormt hål i befolkningen då männen i produktiv och familjebildande ålder helt utraderats.

Fundera:

Vilket stämmer bäst in på "offra Ukraina"- att låta Ryssland få sin vilja fram ostört, eller att hjälpa Ukraina med vapen och vad de nu kan behöva ?
Citera
2024-03-31, 17:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fundera:

Vilket stämmer bäst in på "offra Ukraina"- att låta Ryssland få sin vilja fram ostört, eller att hjälpa Ukraina med vapen och vad de nu kan behöva ?

Det spelar ingen roll, Ryssland har redan vunnit stora delar av Ukraina. Vad som kommer att hända om kriget fortsätter utan någon slags fredsöverkommelse är att Ryssland kommer inta Odessa och från Odessa kommer de ta resten av kusten. Moldavien kommer sedan bli granne med Ryssland som kommer på sikt bli införlivad i Ryssland. Rumänien blir granne med Ryssland.

Om kriget stannar nu kommer inte det hända men om det fortsätter kommer Ryssland fortsätta att vinna mark.
Citera
2024-03-31, 20:26
Medlem
RobbanUCs avatar
Macron skickar ännu mera föråldrat och utdömt skrot till Ukraina.
Denna gång är det hjulburna VAB från 70-talet som skänks bort som ännu en storslagen gest.
Med avseende på den uteblivna framgången med AMX RC10, som dömdes ut av Ukraina som en "dödslåda på hjul" så lär dessa VAB inte heller göra någon skillnad alls.
Allt är baserat på att göra stora vågor i media, detta medan verkligheten är något helt annat.
Citat:
France to send ageing armored vehicles, advanced missiles to Ukraine
In an interview with La Tribune Dimanche, Lecornu said that President Emmanuel Macron – following talks with Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy – had asked him to prepare a new aid package, which will include old but still functional French equipment.
Samtidigt så avser man från Fransk sida att skicka ytterligare ASTER 30 som kommer att bli ett prioriterat mål för Ryssland och med säkerhet kommer att slås ut med saturation attacks på samma sätt som med Patriot.
Citat:
Lecornu added that France was also preparing to release a new batch of Aster 30 surface-to-air missiles for the SAMP/T system provided to Kyiv.
https://uk.yahoo.com/news/france-send-ageing-armored-vehicles-170803083.html
Citera
2024-04-01, 09:17
Medlem
RobbanUCs avatar
Kriget Ukraina-Ryssland liknar nu allt mera Vietnam. Samma retorik från Amerikanskt håll att Kommunisterna skulle ta över hela världen om de tilläts att vinna i Vietnam.
Citat:
"It reminds me of back in the sixties when I was working on Russian policy toward Vietnam and Southeast Asia. The domino theory or the Russians theory, the Russians were trying to take over the whole world, especially Southeast Asia. Not only that, but Indonesia, the whole world just better go down the drain if the Russians prevail in Vietnam."
Ray McGovern former CIA officer
Det ser likadant ut nu som då
Citat:
There is again an unpopular Democrat in the White House who is presiding over not one but two unpopular wars, albeit without open US troop deployments. While US President Joe Biden has resisted the increasingly loud calls for him to step aside, he, like LBJ, is also beset with protests from anti-war activists and young people inside his party. “Genocide Joe has got to go” is the 2024 version of “Hey Hey, LBJ, how many kids did you kill today?”
Biden är lika envis som LBJ och fortsätter sin väg mot en förlust:
Citat:
Scott Ritter: “Joe Biden and his national security team are scrambling to manage the consequences of policy failure. Putin, it seems, has not lost the war with Ukraine. Russia is winning, something no amount of funding by either the US, the Europeans, or both, can reverse. The best thing that could happen to Ukraine is for the congressional Republicans to hold steadfast to their objections and allow Ukraine to be taken off the life support that US funding provides. Ukraine is a terminal case. Continuing to underwrite its failed war effort simply prolongs the agony of its people,”
Dima på Military summary berättar mera om hur "Project Ukraine" fortsätter att falla sönder, och det är precis på samma sätt som Vietnam för 50 år sedan.
Citat:
The Bloom | Tank Breakthrough West Of Tonenke. Results Of March. The End Of Novomyhailivka
https://www.youtube.com/watch?v=GNRF8MFA3To
Citera
2024-04-01, 15:10
Medlem
Citat:
Macron skickar ännu mera föråldrat och utdömt skrot till Ukraina.
Denna gång är det hjulburna VAB från 70-talet som skänks bort som ännu en storslagen gest.
Med avseende på den uteblivna framgången med AMX RC10, som dömdes ut av Ukraina som en "dödslåda på hjul" så lär dessa VAB inte heller göra någon skillnad alls.
Allt är baserat på att göra stora vågor i media, detta medan verkligheten är något helt annat.
Samtidigt så avser man från Fransk sida att skicka ytterligare ASTER 30 som kommer att bli ett prioriterat mål för Ryssland och med säkerhet kommer att slås ut med saturation attacks på samma sätt som med Patriot.

jag skulle ta en VAB 10 dagar i veckan framför en kinesisk golfbil.
Citera
2024-04-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
jag skulle ta en VAB 10 dagar i veckan framför en kinesisk golfbil.

cykelinfanteri är miljövänligare

"Cykelskyttebataljoner var lokalförsvarsförbandens rörliga reserv ända in på 1970-talet. En cykelskyttebataljon bestod av en bataljonstab, tre cykelskyttekompanier och ett cykelunderstödskompani eller cykeltrosskompani som hade de fordon som krävdes för tolkning. Senare kompletterades vissa bataljoner även med ett cykelgranatkastarkompani."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelinfanteri
Citera
2024-04-02, 22:06
Medlem
RobbanUCs avatar
Civilbefolkningen lämnar Charkov.
Citat:
People Are Fleeing Kharkiv | Breakthrough In Umanske | Military Summary And Analysis For 2024.04.02
https://www.youtube.com/watch?v=CDk1hYYV5Rc
Citera
2024-04-03, 20:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kreml speaking Kreml speaking.

Jag förstår att du lever ditt liv stående på knä, men motstånd är aldrig meningslöst.

Vilket ukrainarna visat många gånger om nu.

Jaja, trollanklagelser är de enda argument ni har. Fakta på marken visar att Ukrainas front är nära att kollapsa. Knappast något luftvärn, svårartad brist på artilleriammunition och soldater. Ständiga bombaredemang från ryssarna över hela frontlinjen. Ryssland är ett powerhouse!

Biden-regimen vill till varje pris piska den redan döda hästen, så att Ukrainas förlust kommer efter det amerikanska valet. Trump ska få skulden för demokraternas haveri menar man. Att proxykriget är förlorat har man redan insett. Nu gäller det att inte tappa ansiktet. Den prestigen kostar tusentals liv varje dygn.

Citat:
Kiev Desperate; Rus Breakrough Avdeyevka Chasov Yar, Ukr Troop Chaos Officers Tell Politico War Lost

https://www.youtube.com/watch?v=gubD-h58Xbg

Dags att dra en Moscow Mule...
Senast redigerad av akademikerfyllo 2024-04-03 kl. 21:02.
Citera
2024-04-03, 21:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jaja, trollanklagelser är de enda argument ni har. Fakta på marken visar att Ukrainas front är nära att kollapsa. Knappast något luftvärn, svårartad brist på artilleriammunition och soldater. Ständiga bombaredemang från ryssarna över hela frontlinjen. Ryssland är ett powerhouse!

Biden-regimen vill till varje pris piska den redan döda hästen, så att Ukrainas förlust kommer efter det amerikanska valet. Trump ska få skulden för demokraternas haveri menar man. Att proxykriget är förlorat har man redan insett. Nu gäller det att inte tappa ansiktet. Den prestigen kostar tusentals liv varje dygn.

Dags att dra en Moscow Mule...

Är du du din pajas? Kommer du med påståenden? Får jag be om lite tidsskrifter då.

Citat:
Du begriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.

Jag vill - som du ha - vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter. Du kommer seriöst med Youtubeklipp?

Har du inte det ägnar jag inte en minut år clownen. See ya.
Citera
2024-04-03, 21:11
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är du du din pajas? Kommer du med påståenden? Får jag be om lite tidsskrifter då.

Jag vill - som du ha - vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter. Du kommer seriöst med Youtubeklipp?

Har du inte det ägnar jag inte en minut år clownen. See ya.

Som du mycket väl känner till så är Mercouris klipp fyllda med källhänvisningar.
Citera
2024-04-03, 21:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Som du mycket väl känner till så är Mercouris klipp fyllda med källhänvisningar.

Har du helt tappat greppet? Källor? Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter!

Du vet, peer review och sånt, är det för mycket begärt? Vet du ens vad en vetenskaplig artikel är för något?
Citera
2024-04-03, 21:23
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Brian Berletic förklarar att ännu ett "Wunderwaffe" i raden inte kommer att förändra situationen för Ukraina:

Putin har dessutom gjort fullständigt klart att om F-16 lyfter från NATO-baser, så är dessa lovliga måltavlor. En mycket farlig eskalering från väst. Har de tappat skallen helt och hållet och agerar som en känslodriven klimakterietant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in