2022-02-25, 20:16
Medlem
Ballistens avatar
” I det yttersta fallet kan förstås krig göra att banken går omkull. Precis som vid en konkurs innebär det att du blir av med dina tillgångar (undantaget eventuella insättningsgarantier), men dina skulder förblir en tillgång i konkursboet och kommer säljas till högstbjudande, t ex Domedagen Bank och Inkasso (DBOI), som skickar ut sina vältränade handläggare till dig för ett personligt besök med hög servicenivå.”

Källa: https://cornucopia.se/2016/03/vad-ha...ulder-nar-det/

Vad tycker ni om detta? Är det sant? Blir vi inte skuldfria när det är krig?
Citera
2022-02-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
” I det yttersta fallet kan förstås krig göra att banken går omkull. Precis som vid en konkurs innebär det att du blir av med dina tillgångar (undantaget eventuella insättningsgarantier), men dina skulder förblir en tillgång i konkursboet och kommer säljas till högstbjudande, t ex Domedagen Bank och Inkasso (DBOI), som skickar ut sina vältränade handläggare till dig för ett personligt besök med hög servicenivå.”

Haha bra skissat.

Jag minns en annons i Dagens Nyheter på 90-talet:

"Det gör inget om era kunder inte talar ryska.
De kommer att förstå oss ändå.
- Baltic Inkasso"

(Annonsen blev fälld)
Citera
2022-02-25, 20:58
Medlem
Varför skulle man bli skuldfri för att landet hamnar i krig? Märkligt resonemang.
Citera
2022-02-25, 21:00
Bannlyst
Skuldfri blir man när alla skulder betalats

Det finns en evighet

Samt kärleksskulder som är allt jmf med pengar
Citera
2022-02-25, 21:07
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Tycker inte direkt synd om dig. Du skapar trådar hela tiden att du vill ha hjälp med dina skulder för att senare följa upp med en ny tråd att du ska låna mera, gång på gång.

Nej inga skulder ska skrivas av. Du får leva med dina upprepade idiotbeslut. Skulder ska inte avskrivas. Tycker det är en bra regel. Sorry, not sorry.
Citera
2022-02-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackKnackKnack
Skuldfri blir man när alla skulder betalats

Det finns en evighet

Samt kärleksskulder som är allt jmf med pengar

Men å andra sidan - vad skall dom ta av, när börsen är tom pga utbredd arbetslöshet i krig?
Någon paus-klausul torde finnas för dessa force majeure för den skuldsatta. Att skulderna inte amorteras under dessa sanna kristider, troligen
Citera
2022-02-25, 21:41
Medlem
systems avatar
Jag ställer upp på det. Så länge banken har samma skyldighet mot mig.
Citera
2022-02-25, 22:12
Bannlyst
Finns ju skuldsanering

Även om jag tror reglerna för den i nuläget är stolliga i detta land

Men det har ju spånats om att nwo taktiken för att ta över världen innefattar att folk på ett vips blir av med alla skulder om de skriver på ett papper i princip om att sälja sin själ

Man kan be emot det förstås

Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Men å andra sidan - vad skall dom ta av, när börsen är tom pga utbredd arbetslöshet i krig?
Någon paus-klausul torde finnas för dessa force majeure för den skuldsatta. Att skulderna inte amorteras under dessa sanna kristider, troligen
Ja det finns ju de som låter ens skulder passera med vinden också

Nåden är bäst och den kan vi be för i väst

I Jesus Namn
Senast redigerad av KnackKnackKnack 2022-02-25 kl. 22:15.
Citera
2022-02-25, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Nej, om du är skyldig mig 100 spänn och det blir krig så är du ff skyldig mig 100 spänn, frågor på det?
Citera
2022-02-26, 06:30
Medlem
Du blir skuldfri när du dör.
Citera
2022-02-26, 06:42
Medlem
Ptja, ok visst, men då skall det gälla åt båda håll.

Vid förra finans krisen fick Sverige och svenska skattebetalare gå in och stödja bankerna med massa miljarder.

De har inte pröjjsat en spänn tillbaka.
Citera
2022-02-26, 10:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Det är väl självklart att man inte blir skuldfri för att det är krig, var har du fått det ifrån? Om du lånar mig 1000 kr, kan jag då hänvisa till att jag inte ska behöva betala tillbaka för att det är krig nånstans?

Däremot får du skilja på materiella regler och förfaranderegler, skulden kvarstår rent materiellt även om landets ekonomi kollapsar men det blir i praktiken mycket svårt att driva in skulder utan ett fungerande finansiellt system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in